Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

S3is uppgr mot 450d eller 40d???

Produkter
(logga in för att koppla)

Orpheus

Medlem
--------------------------------------------------------------------------------

Hej
Sliter mitt hår över detta dilemma.

Har en S3is långzoom som jag är väldigt nöjd med förutom i sporthallar,kyrkor och liknande miljöer,det är ju alltså brushanteringen som är det största problemet.

Har nu en budget på ca 8000kr till en ny kamera och då undrar jag Vad ni skulle valt?

Jag har inget emot beggagnade prylar.

En Canon 450d med flera objektiv,kanske en extern blixt,eller en Canon 40d med enbart kitobjektiv.

40d har ju snabbare sekvenstagning 6.5 bilder mot 3.5 bilder med 450d.

Räcker brushanteringen i 450d till mina behov?

Storleken på 450d gör mig inget då jag är van o trivs men s3:an men jag tycker att huset är plastigt.

Sa någon Nikon D80???

Alla synpunkter och råd är välkommna:)


Patrik
 
--------------------------------------------------------------------------------

Hej
Sliter mitt hår över detta dilemma.

Har en S3is långzoom som jag är väldigt nöjd med förutom i sporthallar,kyrkor och liknande miljöer,det är ju alltså brushanteringen som är det största problemet.

Har nu en budget på ca 8000kr till en ny kamera och då undrar jag Vad ni skulle valt?

Jag har inget emot beggagnade prylar.

En Canon 450d med flera objektiv,kanske en extern blixt,eller en Canon 40d med enbart kitobjektiv.

40d har ju snabbare sekvenstagning 6.5 bilder mot 3.5 bilder med 450d.

Räcker brushanteringen i 450d till mina behov?

Storleken på 450d gör mig inget då jag är van o trivs men s3:an men jag tycker att huset är plastigt.

Sa någon Nikon D80???

Alla synpunkter och råd är välkommna:)


Patrik

Väldigt sällan jag använder de där 6,5 bilder/sek. Skaffa hellre billig systemkamera och bra objektiv.
 
Tack!
Lite så känner ju jag innerst inne men är orolig för bruset,men det kanske kompenseras när jag har råd med bättre och ljusstarkare objektiv?

Patrik
 
Om man tycker hastigheten är viktig beror givetvis helt på vad man brukar plåta. Handlar det om ishockey, lekande barn eller vilda fåglar är det inte så dumt att få dubbelt så många bilder per sekund.

men det finns ju andra viktiga skillnader. Både sökare och AF är klart bättre i 40D än i 450D.

Skillnaden i brus är nog inte gigantisk -- 450D ger hyfsat resultat på 1600.
 
Senast ändrad:
Hej,
Din budget räcker till en systemkamera o en ljusstark normalzoom, tex Sigma 18-50/2.8, o en fast 50/1,8. Vill du ha ett objektiv med längre brännvidd som funkar i en kyrka, idrottshall så måste har objektiv med ett bländartal på minst 2,8. O de är inte billiga...

Canon/Nikon? Har för mig att 450D är bättre på höga iso än D80. D90 är nog bättre på höga iso. Men då får du ju bara en kamera utan objektiv.
Fast nu får jag väl hela Canon- o Nikon-maffian efter mig :-O

Tycker du det inte är jättekul att fota o du har tid att "framkalla" bilderna i PS så kanske du ska köpa en ny långzoom.

Hoppas du inte blev att för besviken på mitt lite negativa svar.
/Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.