ANNONS
Annons

s/v Negativ till dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oort

Medlem
Hur går man till väga för att överföra sina svartvita negativ till diafilm? Går det att kontaktkopiera negativ och vanlig svartvit film?

Hej!
Att kontaktkopiera vanlig film är teoretiskt genomförbart, men det blir svårt med exponeringstiden.
Lättare är det att använda ett ljusbord och ett objektiv för skalan 1:1.
Att använda förstoringsapparaten som ljuskälla tycker jag själv är bra.
Vinkla förstoringshuvudet 90 grader skruva av förstoringsobjektivet sätt i negativet i negativhållaren, på med macro mellanringar eller bälg focusera exponera kalibriera.
Lycka till och ha dè / Åke..

Ett annat alternativ är ju att projicera med en diaprojektor.
Problemet är väl också att det svartvita negativet fortfarande blir negativt på diafilmen
Ett dia är ju positivt!

Hasse Lundberg skrev:
Ett annat alternativ är ju att projicera med en diaprojektor.
Problemet är väl också att det svartvita negativet fortfarande blir negativt på diafilmen
Ett dia är ju positivt!

Man måste givetvis använda en negativ film med klar filmbas om man ska göra dia från svartvita negativ. Efke 25 är ett bra alternativ eftersom filmen har klar bas och är extremt finkornig.

Man kan kontaktkopiera negativen på filmen i mörkrummet, eller köpa en diaduplikator så att man kan fotografera av negativen med kameran.

Det krävs nog lite experimenterande med exponeringar och framkallning innan det blir bra.

Jag har kopierat s/v neg till dia på negativ film (dock storneg men principen är densamma) och neg till neg blir positivt.
Om du sätter negget i förstoringsapparaten gäller det bara att få rätt format och tid.
Kontaktkopiering är samma princip men förutsätter ett perfekt neg utan behov av filter.
Dock vet jag inte ang framkallaren om du använder vanlig film, på storneg används pappersframkallare.

Hänger inte med riktigt, en ljus yta i negativet blir ju en ljus yta i diapositivet oavsett om jag kontaktkopierar eller projicerar det för avfotografering.
Det mesta i fotovärlden är ju omvänt/uppochned men jag förstår inte riktigt vad ni menar?
Eller finns det negativ diafilm?

Hasse Lundberg skrev:
Eller finns det negativ diafilm?
Det behövs ju inte när det är svartvitt. Filmbasen är ju klar, så negativfilmen kan ju användas som positiv, bara man får dit en positiv bild. Vilket man ju får om man kopierar ett negativ på den.

Eller har jag missförstått din fråga?

jimh skrev:
Eller har jag missförstått din fråga?
Vad jag menar är att den negativa filmen måste ju någonstans omvandlas till positiv, annar blir ju bilden iverterad när den visas i projektorn senare, ljus yta i negativet motsvarar ju en mörk yta i den färdiga positiva bilden, papperskopian.
Fotar man av svartvit bild är det ju från en färdig påsiktskopia som ju då redan är omvandlad till positiv bild vid kopieringen.

J. Patric skrev:
Man måste givetvis använda en negativ film med klar filmbas om man ska göra dia från svartvita negativ. Efke 25 är ett bra alternativ eftersom filmen har klar bas och är extremt finkornig.
Om jag går in på Photax hemsida så är Efkes film en svartvit negativ film, inte en diapositiv film?
Jag utgår ifrån, att om man vill överföra sina bilder till diapositiv så vill man att bilderna skall var rättvända, eller har jag missuppfattat det hela?

Hasse Lundberg skrev:
Vad jag menar är att den negativa filmen måste ju någonstans omvandlas till positiv
Jo, precis. Det är ju därför man använder negativ film.

(det känns fortfarande som om vi pratar förbi varandra)

Att kopiera ett neg är ju samma princip som att kopiera på papper, bilden inverteras genom förstoringsapparaten. Det tunna på org negativet släpper mer ljus varpå nya bilden får tät yta - positiv. Att få rättvänd bild handlar om att lägga emulsionsidan rätt="upp".
Däremot skulle jag vilja veta vilken effekt det har om man framkallar i filmframkallare i stället för pappersframkallare, stopp och fix (som jag gjort).

Det håller jag inte med om. En förstorinsapparat släpper igenom mycket ljus där negativet är tunt vilket resulterar i en ökad belysning på det objekt som belyses. Om det är ett fotopapper omvandlas ljuset till svärta, mer ljus ger mer svärta, negativ till positiv.
Om det belysta är ett diapositiv så förblir det ljusa ljust, ingen omvandling alltså.

Hasse Lundberg skrev:
Om det belysta är ett diapositiv så förblir det ljusa ljust, ingen omvandling alltså.
Men det är ju precis därför vi pratar om att använda negativ film! :)

Förtydligande: Både originalet och filmen man kopierar på skall alltså vara negativ.

Hans, jag tror inte du missuppfattat något. Två liknande frågor har vi svarat på. Att kopiera negfilm på dia ger ingen skillnad, att kopiera negfilm på negfilm ger en diaBILD.
MVH Eva

Gör ett förklaringsförsök...

Har du svartvita kopior, alltså pappersbilder är det avfotografering som gäller. För att diabilderna ska bli likadana som papperskopiorna behöver du positiv film, alltså dia.
Vet inte om det finns sv-v diafilm, men vet att man kan framkalla vanlig negativ sv-v film med sk omvändningsframkallare för att få sv-v diabilder.

Har du däremot sv-v negativ som du vill göra diabilder från ska du använda en vanlig negativ sv-v film. Då vänds ju färgerna automatiskt, och du får ett positiv (alltså en diabild färdigf ör projicering) när du framkallar.
Enklast är nog att använda en diaduplikator eller ett ljusbord och ett makroobjektiv för att fotografera av negativen.

Detta är lite snårigt att förklara och det är nog därför svaren spretar åt olika håll... ?
Hoppas detta blev begripligt! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar