Annons

s/v negativ till datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Den här metoden kan kanske någon av Er ha nytta av.

Plockade fram ett gammalt negativ som fotograferades. Laddade in bilden i datorn, beskar och valde mindre storlek. Använde sedan Paint och reverserade. Justerade ljus och kontrast en aning och skrev ut bilden. Och den blev faktiskt bra.

Bilagor

• 778BB878.jpg
    778BB878.jpg
    26.2 KB · Visningar: 446
Jag hoppas att du inte misstycker om jag meckar lite med bilden, för "bra" skulle jag inte säga att det där blev. Ett negativ har oftast alldeles för låg kontrast för att det ska bli bra om man bara inverterar det. Det blir avsevärt mycket bättre om man lägger på en anpassad kontrastkurva.

Till att börja med kan vi kika på historgrammet i din version:

Skärmavbild 2011-10-29 kl. 19.27.01.png

Som du ser är nästan all information koncentrerad till en "spik" i mitten. Men om man lägger en kurva som är brantast just i mitten av spiken får man betydligt trevligare resultat.

Skärmavbild 2011-10-29 kl. 19.31.35.png

778BB878.jpg

Som synes gör en ganska liten ökning av mellantonskontrasten att bilden får rejält mycket mer "knök". Samma princip gäller om man skannar sina negativ utan att låta skannermjukvaran utöva massa automatik som man inte har kontroll över.

Tillägg: Man behöver naturligtvis inte använda just Photoshop. Gratisprogrammet Gimp klarar kurvor precis lika bra:) Paint däremot, vete fasen.

Bara trevligt att mitt inlägg väckte Ditt intresse.

Det enda jag använde var datorns eget behandlingsprogram. Du efterlyser behandling av mellantonerna och det kan göras via datorn, jag gör ett försök. Vad sägs? (Jag förfogar inte över annan behandlingsform).

Bilagor

• 778BB878.jpg
    778BB878.jpg
    32.8 KB · Visningar: 324
Ser fint ut! Jag valde medvetet att inte trycka ner skuggorna så hårt, men din version är trevligare för ögat. Det blir ju också en ganska annorlunda upplevelse om man tittar på en bild i större format, så det påverkar ens val av efterbehandling.

Om du har lust kan du kanske ladda upp originalet nånstans så att man kan gå loss lite hårdare? :)

Tack för Ditt utlåtande. (Jag disponerar inget annat original än det gamla s/v negativet och bortsåg från möjligheten att använda en sändbild).

Syftet med inlägg nr 1 var enbart att visa hur man kan få fram anständiga pappersbilder från s/v negativ utan användning av kemi och mörkrum. Och utan anskaffning av speciellt behandlingsprogram. Det man behöver är bara en DSLR, ett bra objektiv och en PC.

Ett stort värde låg i nöjet att testa metoden och den kan säkert finslipas.

......Syftet med inlägg nr 1 var enbart att visa hur man kan få fram anständiga pappersbilder från s/v negativ utan användning av kemi och mörkrum......

När du skickar din bildfil till Crimson eller något annat labb så använder de just kemi och ljuskänsligt papper för att maskinframställa pappersbilder av filerna. Det är traditionell C41-process med Fujicolor silverpapper som används, och det i särklass billigaste sättet idag. Utskrifter är dyrare och tar längre tid. Den överväldigande majoritéten av pappersbilder som tas fram idag, från såväl digitala kameror som scannade negativ/dia, är alltså helt vanliga kemiframkallde bilder.

Tror också att den övervägande majoritéten av film-fotografer idag också digitaliserar sina negativ/dia (företrädesvis med scanner) och sedan gör pappersbilder på det här sättet. Väldigt få är som jag helt befriade från photoshop och pixlar (fast jag har fuskat med min utställning som just nu är aktuell, det är Crimson som maskinframkallat bilderna åt mig från mina scannade bildfiler).

Tack för svar Nils.

Jag borde ha skrivit utan användning av kemi, mörkrum, scanner och köpta tjänster.

Jag tror att Du missförstod mig, det Du skriver om känner jag väl till, men det är inte det mitt inlägg handlade om.

Det det handlar om är, att man snabbt kan få fram en pappersbild såvida man äger det ursprungliga negativet. Och det sker då på sätt som angivits.

Jo jag missförstod nog. Ursäkta! Fast jag tror att jag kan få fram en pappersbild av negativet i mörkrummet lika snabbt ändå. Mina Nova kemitankar står beredda med färdig kemi nästan för jämnan. Om jag nu skulle kopiera på plastpapper skulle jag kunna få fram en plan, torr och färdig bild torkad med hårfön på ca 20 minuter om jag börjar nu. Hur lång tid tar det för dig att fotografera av, redigera och skriva ut?

Senast ändrad:
Tack igen Nils.

Du njuter säkert längre tid i mörkrummet än vad jag gör framför datorn (sporadiskt för en papperskopia).

Men faktum är, att jag ofta längtar efter timmarna i mörkrummet, det står kvar med sin Focomat och alla tillbehör och flera A4-pärmar med negativ. Och den nu kanske obrukbara kemin vilar i sina flaskor. Det blir nog att jag ganska snart drar igång igen.

ANNONS