Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

S/v mellanformat->stor utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

mekelund

Aktiv medlem
Hejsan

Jag skannar svartvit mellanformatsfilm(6x6) med en flatbäddskanner(Epson 3170) som jag nu vill printa ut på papper hos någon fotofirma.
Problemet är att jag inte hittar någon som gör större förstoringar, typ 1x1m. Är det någon som har något tips? Ja, jag har kollat bland gamla inlägg men jag är antagligen för dålig på att leta för jag hittade ingenting.
Vad kan man vänta sig för resultat? Räcker upplösningen till, brukar det bli färgstick med svartvitt osv. ?

Jag kan inte tipsa om något speciellt företag, men ett flertal tryckerier och skyltproducenter har skrivare av typen Stylus Pro 10600 eller Color Proofer 10600, dessa skrivare ger fantastisk kvalitet. Det brukar inte bli färgstick ifall det finns bra profiler till maskinerna.

PS. Såg precis att Crimson har helt okej priser på sin Lambda, 450:- för en 100x100cm. Detta ifall du gör alla inställningar och justeringar själv.

Skriva ut i svartvitt

Om du ska göra en så stor förstoring är det ofta värt att skanna bilden på en filmskanner. Det är en stor skillnad mellan även de bästa planskannrarna och en filmskanner.

Sedan finns det flera proffslabb som skriver ut bilder i dessa format. Problemet är bara att de flesta utskriftsmetoder visar något som kallas för metameri, som innebär att en bild som ser neutral ut i ett ljus, kan se grön ut i ett annat och magenta i ett tredje.

Det finns metoder som undviker dessa problem.Kolla med dem du frågar om de vet hur de ska göra för att undvika metameri.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto