Annons

S.O.S!!! Behöver råd om nytt objektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)

guilty

Medlem
Hej!
Jag heter Lotta o är en flitig hobbyfotograf utan minsta vetskap om bländare o slutare o sånt därn´t tekniskt. Har en canon eos 450d med ett kit objektiv 18-55 som autofokusen nu pajjat i.
Har min kamera med i princip överallt o kan inte LEVA utan att kunna ta bilder. Så jag behöver ett nytt objektiv pronto!

Har varit ute o "porrsurfat" objektiv i två veckor nu o hittar en massa som låter galet bra, men är dom bra för MITT ändamål vet jag ju inte. Så, innan jag blir inskriven på nån avdelning så frågar jag er som kan istället.

VAD SKA JAG HA FÖR OBJEKTIV?

Vill ha 1 objektiv och inte behöva byta o ha mig mellan en massa olika. Jag fotar en hel del och alltifrån närbilder till landskap, hoppande barn och hundar och vill ha klara skarpa bilder.
Fick tips av Cyberphoto, som by the way verkar helt super att ha att göra med, om ett Sigma 17-135 som fått bra recensioner.Behöver inget 20 000kr exemplar, för det är nog bortkastade pengar på en amatör som mig, men är beredd att betala för ett bra objektiv som ger magiskt fina bilder ;)

Så hit med lite förslag vet ja`!

Vore jätteglad för svar

Vänligen

Lotta
 
Ja, Cyberphoto kan du lita på, köpa gärna dina grejor där!

18-125 (eller 135) är en bra kompromiss mellan bildkvalitet, funktion och pris. Om du köper Sigma för 3000:- eller Canon för 4300:- kan väl kanske vara hugget som stucket. Du blir nog nöjd med båda.

Vill du komma riktigt billigt undan kan du ju alltid köpa en begagnad 18-55 IS för några hundra. Canons 18-135 finns f.ö. också begagnad, se Köp/Sälj här på Fotosidan.

Per.
 
Som alternativ till de ovan finns Sigma 17-70/2.8-4 OS HSM.

En annan sak som jag tänkte på när jag läste var att du kanske skall passa på och byta även huset. :)
Finns annons på Fotosidan där du kan få en 550D med kitobjetivet för 4500.
 
Du kan ju uppgradera allt. 550D försvinner nu från sortimentet så 550D+18-55IS eller 18-135 IS kit borde reas ut snart - det finns redan en del erbjudanden.
 
Okej...

...men vad är det för skillnad på kamerahusen 450 resp 550? Är ju som sagt skiiitkass på sånt här :/
Vad är det för skillnad på 18-55 vanliga och 18-55 is?
Guuud, känner mig som en idiot - men det skiter jag i... MÅSTE ju få veta innan jag försmäktar på denna öde ÖÖÖÖÖ ;)

Lotta
 
Canon har i etapper uppgraderat känslan i sina kameror så att 550D känns mer gedigen i handen. TFT skärmen är riktigt fin ca 3" med ca 1megadot (tror att den på 450D har ca 230.000 dots och mindre). Sensorn har inte bara 18mp utan har även lägre brus. Den kan filma.

18-55IS har bildstabilisering och är skarpare än vanliga 18-55.

Mycket hände mellan 450D och 550D.
 
Skillnaden mellan 450 och 550 är att du kan filma med 550, samt att du får lite mer pixlar och lite nyare sensor som klarar lite högre iso. Behöver du inte film och mer pixlar så köp endast objektiv OM INTE du hittar en mycket billig ny 550 + 18-135 kombo hos någon fotoaffär/butikskedja.

EDIT:fredrik hann före
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.