Annons

Söndrigt exponeringslås? (Hjälp!)

Produkter
(logga in för att koppla)

Flammox

Aktiv medlem
Jag upptäckte en lite märklig grej på min 30D, som jag tror gamla Canonanvändare skulle kunna hjälpa mig med:

Om jag ställer in ljusmätningen som evaluerande och använder fokuseringslåset låser sig fokus, bländare och slutare. Jag kan sedan i lugn och ro komponera bilden och trycka av.

Om jag däremot ställer in ljusmätningen som t. ex. spotmätning (som jag ofta använder) är det bara fokus som låser sig då jag trycker ner avtryckaren halvvägs. Är det ett tekniskt fel på kameran eller är det någon finess med detta?


Det funkar ju att använda den separata knappen för exponeringslås, men det är lite bökigt om man har bråttom.

Någon som vet på råd?
Mycket tacksam för svar!

M.v.H.
Anton
 
Kolla dina CF inställningar, där kan du styra detta till viss del.
.
Men det du beskriver låter inte konstigt i mina ögon.
Halvvägs ner låser fokus har jag o * låser exponering
 
Det ska vara så. Det krävs evaluerande mätning och One Shot AF för att du ska få exponeringslås bara av att hålla nere avtrycket halvvägs. Men man kan dribbla runt lite med vad som ska hända med fokusering och exponeringslås på avtryck och * (AF-ON på nyare modeller) med någon Custom Function.
Prova och se om du hittar något du gillar bättre.
 
OK! Jag tackar för era svar! Det uppskattas verkligen. Man blir lite orolig när man är rädd att kameran är sjuk... :)
 
Dessutom ser jag inte riktigt bökigheten i att trycka med tummen på den knapp som ändå praktiskt taget befinner sig under sagda tumme?
 
Hehe, nja, jag kan mycket väl tänka mig att det är mer en vanesak. Är fortfarande vad vid min gamla s7000 som jag lärde mig utan och innan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.