Annons

Sönderfallande pixlar??

Produkter
(logga in för att koppla)

Sam B

Ny medlem
Hej
Fick reda på att jpeg.-bilder faller sönder ju fler gånger man öppnar dem på nytt.

Stämmer detta?

Blir man av med det problemet om man sparar dem i "photoshopfil"medans man jobbar med bilderna i stället?

Andra alternativ? Hur gör Ni?

Sam B skrev:
Hej
Fick reda på att jpeg.-bilder faller sönder ju fler gånger man öppnar dem på nytt.

Stämmer detta?

Blir man av med det problemet om man sparar dem i "photoshopfil"medans man jobbar med bilderna i stället?

Andra alternativ? Hur gör Ni?
Jpeg använder en förstörande komprimering ja, den slänger "onödig" data.
Filen komprimeras en gång i kameran, sedan varje gång du ändrar något i den och sparar igen så komprimerar den om den delen som du ändrade i, inte hela bilden, om du inte ändrade hela bilden.

För foton är nog de vanligaste filformaten med ickeförstörande algoritmer som används TIF och PSD, PSD används dock mest när man jobbar med bilden, inte vid visning eller så.
För TIF-format kan du välja komprimering (i PS kan du välja mellan LZW, JPEG och ZIP), sparar du den med JPEG så får du samma effekt som om du hade sparat den till en .jpg fil, ZIP är inte lika effektivt som LZW och används mindre och mindre nu när patentet på LZW har gått ut.

Så om du vill ha optimal kvalite och stora filer så kör på TIF med LZW-komprimering, jag fotar i Jpeg+RAW och sparar båda filerna i sin arkiveringsmapp och redigerar i en kopia som oftast sparas i jpeg. Använder bara TIF när jag behöver mer än 8-bitars färgdjup.

Jpegkomprimeringen är inget du behöver vara rädd för om du inte sparar med lägsta kvaliteinställningen några gånger, typ.

Det är inte mängden öppningar av bildfilen som gör att bilden faller sönder, snarare slitaget på lagringsmediat, vilket gäller alla typer av filer, där resultatet är en diskkrasch.

Det som påverkar en JPEGfil, hur många gånger den sparas, vid varje öppning, som medför en förändring av bilden, t ex vid redigering, sparas filen om (varje gång filen sparas), vilket medför att komprimeringsalgorimen för JPEG körs. JPEG är förstörande och några generationer med sparade bilder ser då olika ut.

Betrakta filen som kommer ut ur kameran som ett original och gör redigeringarna i t ex PSD-format och skapa därifrån kopior t ex i TIFF (oförstörbart) eller JPEG. Alla i lämpliga storleken för de syften du ska använda bilderna till.

Och allt detta på en minut -)

Vet inte om Roland såg mig på förandsgranskningen, men jag menar öpppningar av bilden som att fippla i den.

Något som en del kan missuppfatta som att titta på en jpg skulle spela roll. Att kolla på en jpg kan man göra helt ostraffat. Fast klart, det finns ju sajter med diverse bilder som man inte ska titta på förstås. .

Gatufoten skrev:
Och allt detta på en minut -)

Vet inte om Roland såg mig på förandsgranskningen, men jag menar öpppningar av bilden som att fippla i den.

Något som en del kan missuppfatta som att titta på en jpg skulle spela roll. Att kolla på en jpg kan man göra helt ostraffat. Fast klart, det finns ju sajter med diverse bilder som man inte ska titta på förstås. .

Jag har märkt (en känsla jag fick när jag kollade på något fenomen) att Microsoft Windows bildgranskare (den som kör bildspel) ändrar storlek på bilden efter att man snurrar den 90 grader, d v s den sparar om den om man pillar med den.

Det var jag ju tvungen att kolla då jag aldrig i livet sparar om bilder i den, Ta mig tusan, nu har jag en vertikalbild jag inte bett om. *Den där Gates #¤!"¤.*

RolandM skrev:
Jag har märkt (en känsla jag fick när jag kollade på något fenomen) att Microsoft Windows bildgranskare (den som kör bildspel) ändrar storlek på bilden efter att man snurrar den 90 grader, d v s den sparar om den om man pillar med den.
Ja, den sparar om bilden om du roterar den.

En annan sak som många inte vet är det jag skrev, om man t.ex öppnar en bild, och ritar ett streck i bilden, och sedan sparar den igen (jpeg) så komprimerar den inte om hela bilden utan bara delen där man ritade strecket.
Mycket av bildbehandling berör ju dock hela bilden (ljus, färger mm.), så då komprimeras ju hela en gång till.

Edit: Kan tipsa er om att testa Picasa (http://picasa.google.com), för att förhandsgranska bilder istället för windows inbyggda pryl.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar