ANNONS
Annons

sönderbruten antiskak"knapp"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pjay

Aktiv medlem
Haj! har haft min pentax K10 sen sommarn, och är overall mycket nöjd. MEN, switchen som styr antiskakfunktionen (den som sitter brevid Fn) bröts sönder för ett tag sen. lite svårt att förklara exakt, men "knappen" som man kan vrida på ploppade av, men "pinnen" som går in i kameran sitter kvar. Den är nu konstant avstängd, vilket är lite surt. har försökt lite halvhjärtat med en skuvmejsel att switcha om till konstant på, men lyckedes inte.

min fråga är: kan jag lätt göra något åt detta? vågar jag limma det med risk för att limma fast hela skiten? Vad kostar det att lämna in på reparation? finns det något sätt som man i menyerna kan ändra om till konstant anitskakfunktion?

tack i förskott!
 
Du har ju garanti-tid kvar.
Det låter som materialfel.
En axel som brister av att användas till det den är avsedd för (av & på spak) borde vara tillverkningsfel. Låta Pentax bedömma det?

Patrik
 
chinerunner skrev:
Du har ju garanti-tid kvar.
Det låter som materialfel.
En axel som brister av att användas till det den är avsedd för (av & på spak) borde vara tillverkningsfel. Låta Pentax bedömma det?

Patrik

har du någon uppfattning om det kommer kosta något, och i sånna fall hur mycket? har en far som är smärtsamt medveten om vad det kan kosta att lämmna in saker på reparation.
 
Begär endast en bedömning om detta omfattas av garantin. En sådan bedömning borde inte kosta kunden något.

Patrik
 
Fuji FinePix S-9500 (heter S-9000 i USA) hade ett materialfel på axeln till inmatningshjulet. Dom bytte ut dessa axlar till alla som klagade på detta.

Så det kan löna sig att fråga.

Patrik
 
tack patrik!!

men skickar ändå helst inte bort min älskling, dessutom kan det vara lärorikt att pula lite med den. Finns det något sätt jag kan fixxa detta själv?
 
Mitt förslag är att du går till en urmakare, en sån som lagar gammla väggklockor. Dom är väldigt duktiga finmekaniker och har rätt utrustning.

Patrik
 
Det HAR varit en del folk vars switch också brutits av utan att man använde mycket kraft. Ska sticka ner till den lokala fotohandlaren och fråga imorrn eller senare i veckan!
 
Pjay skrev:
tack patrik!!

men skickar ändå helst inte bort min älskling, dessutom kan det vara lärorikt att pula lite med den. Finns det något sätt jag kan fixxa detta själv?

Du kan glömma att pula själv i det här fallet.
Axeln kan vara 2-3 mm eller?
Och den går ganska trögt (o-ring).
Finns inget lim som klarar det här.

Det enda som skulle kunna funka är skär eller fila ett spår och använd en liten skruvmejsel.

Micke.
 
Råkade ut för samma fel för en tid sedan. Lämnade in min kamera via affären och de skickade den för lagning (garanti). Det kostade ingenting, inte ens frakt. Tog knappt 2v.

Micke
 
det är det iallafall inte i mitt fall, den bröts för nån månad sen, och har egentligen inte använt den.
 
Nej det stod inget speciellt om felet. Det enda som skickades med tillbaka va en följesedel som sa vad de hade gjort. Fick för mig att det va en dålig knapp (måndags ex). Men det kanske är ett problem som de har?

Hur som helst, prova att lämna in den under gar. innan du pillar för mycket.

Micke
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.