ANNONS
Annons

sökfält i firefox för fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasBerntsson

Avslutat medlemskap
Hade för mig att man kunde tanka ner ett sökfält till firefox för fotosidan där man kunde söka i forumet. Kan inte hitta den och vill väldigt gärna installera den på min nya bärbara dator.

Någon som kan skicka en länk?

mvh

Niklas
 
Firefox har mer eller mindre den funktionaliteten inbyggd, men det är dessvärre inte så många som känner till det. När jag t ex vill söka efter recensioner på Nikonobjektiv skriver jag "fs 18-200" i adressraden, och får på så sätt upp samtliga fotosidans recensioner på objektiv med 18-200 i namnet.

Samma funktionalitet har jag för "imdb <filmnamn>" för att söka på filmer, eller "image <bildnamn>" för Googles bildsök.

Det är väldigt enkelt att sätta upp:

1) Surfa till söksidan

2) Gör alla sökinställningar i det eventuella sökformuläret, t ex "Sök endast i rubrik".

3) I sökrutan, högerklicka och välj "Add a keyword for this search".

4) Fyll i dialogrutan som kommer upp. Det enda viktiga här är fältet "Keyword", där du skriver den förkortning du vill använda för den här sökningen, d v s det du skriver FRAMFÖR söktermen i adressfönstret.


En enkel funktion för att söka bland fotosidans foruminlägg kan alltså göras så här:

1) Surfa till http://www.fotosidan.se/forum/search.php

2) Högerklicka i inmatningsfältet under texten "Sök efter ord".

3) Välj "Add a keyword for this search".

4) Fyll i följande:
Name: Fotosidans forumsök
Keyword: fsf (som i FotoSidan Forum)

5) Avsluta proceduren med att klicka "Add".

6) Klart. Prova genom att först trycka ctrl-l eller äpple-l (Win resp Mac) för att komma till adressraden, och skriv där följande:
"fsf Sigmablixtar" (utan citationstecken).

Tryck retur.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.