Annons

Sökes: Mini-tripod för systemkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

infectious

Medlem
Söker en variant av ministativ som är stabilt nog för en systemkamera med 18-70, typ D80. De jag hittat på marknaden så här långt är för små så kameran välter (eftersom dom är tänkta till pocketkameror!). Söker alltså ett mellanting mellan ett vanligt och ett mini! Skall inte vara mkt mer än 30cm långt, snarare 20cm såvida vinkel på benen är tillräckligt stor räcker det för att hålla balansen!
 
Det är möjligt, visste inte att dom fanns i större modeller! Ska kolla på det, någon som kan tipsa om någon annan variant?
 
Försök att få tag på ett Leitz bordsstativ. Tillsammans med Leitz stora kulled fås ett stadigt men ändå smidigt stativ som även går att använda som stöd mot bröstet.
 
Jag har ett Slik Sprint Mini GM som är typ 30 cm hopfällt, komplett med kulled. Blir väl ca 80-90 cm uppfällt. Funkar bra till lättare utrustning.
 
Hur högt över bordet/marken behöver du komma?

Jag gjorde en sån här platta inspirerad av det här. (Beskrivning sist på denna sida.)

Det är en liksidig triangel, med cirka 24cm sida, utsågad ur en plastskärbräda. Gummifötterna hittar man i påsar om 4 under namnet "buffert" på byggavdelningen på Coop och Ö&B (och säkert på andra ställen). De sitter fastskruvade, tillsammans med distanser som också är utsågade från plastskärbrädan, med träskruvar. Ovanpå sitter ett kulledshuvud fastsatt med en 3/8" skruv.
 

Bilagor

  • dsc00003_1.jpg
    dsc00003_1.jpg
    43.4 KB · Visningar: 1,083
Tack för bra svar! Jag behöver inte komma så mkt mer än 15-20cm ovan mark, vilket innebär att 20-30cm ihopfällt är möjligt. Det ska vara en tripod man kan fälla ihop så den tar lite plats, det är hela grejen att den ska vara kompakt men ändå göra jobbet. Därför fungerar inte skärbrädestativet osv!

Leitz stativet skulle jag vilja veta mer om, hur gammalt är det, någon bild eller länk till hemsida? Har kollat på Google o bara hittat bilder på stativ jag är rätt osäker på är rätt.
 
ANNONS