Annons

Sökes: hjälp att plåta konstverk

Produkter
(logga in för att koppla)
Till vardags duger mina digitalkamera-tagna hobbybilder av målningar jag gör i olja/akryl. Men, nu vill jag ha nåt mer proffsigt.

Vart ska man vända sig (i Stockholmstrakten) för att få hjälp? Nån som har nåt tips?

henrik lindberg skrev:
Till vardags duger mina digitalkamera-tagna hobbybilder av målningar jag gör i olja/akryl. Men, nu vill jag ha nåt mer proffsigt.

Vart ska man vända sig (i Stockholmstrakten) för att få hjälp? Nån som har nåt tips?

vad hade du tänkt dig? en 5 megapixelkamera..en diabilds-nikon eller en studio mellanformat..?? vad??

Tack för input. Vet inte vad jag tänkt mig egentligen - jag vill mest spara bilden för min egen skull och för att kunna använda den till t.ex. trycksak eller affish i framtiden. Som en sidoeffekt tänkte jag mig förståss en bra digital bild i hygglig upplösning för användning på webben.

Anta att jag vill trycka en affish i 50x70 eller så från en tavla i motsvarande format eller större.

Så, vad behöver jag?

henrik lindberg skrev:
Tack för input. Vet inte vad jag tänkt mig egentligen - jag vill mest spara bilden för min egen skull och för att kunna använda den till t.ex. trycksak eller affish i framtiden. Som en sidoeffekt tänkte jag mig förståss en bra digital bild i hygglig upplösning för användning på webben.

Anta att jag vill trycka en affish i 50x70 eller så från en tavla i motsvarande format eller större.

Så, vad behöver jag?

50X70cm hm..ja ska det vara riktigt, riktigt bra i den storleken, så är det nog studio-mellanformat som gäller..eller storformat.
men en 5 megapixelkamera av god kvalité ger ju oxå ett bra resultat. mvh/Kim

Jo, jag vill ha så bra kvalitet som möjligt, eftersom jag inte får chansen att ta en ny bild (originalet sålt) och inte vet vad jag vill göra med det i framtiden. Så, jag söker nån med erfarenhet att plåta konst.

henrik lindberg skrev:
Jo, jag vill ha så bra kvalitet som möjligt, eftersom jag inte får chansen att ta en ny bild (originalet sålt) och inte vet vad jag vill göra med det i framtiden. Så, jag söker nån med erfarenhet att plåta konst.

ja..visst har jag det (erfarenhet att plåta konst)..men inte en sådan utrustning..det blir till att kontakta studiofotografer..kolla gula sidorna! mvh/Kim

Jodå, Gula sidorna ger ca 650 fotografer i Stockholm... Vilka som har studio och helformat framgår inte (inte på gulasidorna.se i alla fall). De flesta har ingen website heller - suck - fram med papperskatalogen...

Kontakta en elev på en fotoskola.
Men försök få en känsla för om personen verkar veta hur man gör.

Nöj dej inte med mindre än ett 9x12cm (4x5tum) negativ/dia.

Ska du ha det plåtat digitalt och vill göra förstoringar 50x70 eller större så blir det en rejält stor bildfil om du ska ha med några detaljer. Minst en 100 Mbyte.

Att anlita ngn ambitiös fotoskole-elev låter som ett bra (och ekonomiskt) råd.

/Jacob

Kan Du komma till Uppsala?
Har jobbat vid Uppsala Universitet 17 år. Inst. för Egyptologi, Antikens Kultur och samhällsliv, Arkeologi och Konsvetenskap. Har därför stor vana att fotografera konst i alla former.
Jag är egentligen pensionär, men har en egan liten studio i Uppsala där jag fortfarande jobbar.
Jag har kameror från 24x36 till 9x12.
Jag fotograferar alltid på "vanlig film".
Vill Du ha bilder till webben är det enklast att ta dom bilderna som Du vill använda till detta ändamål och föra över dem till en photo-CD. Sedan kan Du använda dem till en webbsida.
Om Du har en lämplig CD-spelare kan Du titta på dem på en vanlig TV o.s.v.
Vänliga hälsningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar