Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sökes bärbar HD som klarar NEF

Produkter
(logga in för att koppla)

SH-101

Aktiv medlem
Går och funderar på om man inte ska skaffa en HD att tanka bilder till i sommar. Kan ju hända att man är borta ett bra tag från sin dator.
Helst ska det gå att spela MP3 på den också.

Nu har jag lite frågor:

Vad ska man satsa på?
HD med display som klarar att visa NEF
(där skiter sig väl IPOD-photo).

HD utan display som bara har en copy-knapp?

HD med display som fixar JPG .. humm varför?

Köpa flera minneskort.
(det går ju inte att lyssna på MP3 med den varianten)

Fixa en bärbar liten dator att ha med ..
DYRARE ....

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Nikons Coolwalker? Display, 30GB, NEF, TIFF, JPG...

Huruvida det går å spela musik via den, vet jag inte.

Oscar

Har kört Flashtrax ett tag och är grymt nöjd, den visar tumnaglar av de flesta raw-format, kan spela upp MP3 och nåt filmformat också... Och har en "copy-knapp"

Hej alla,

Fredrik, vad du ska satsa på kan bara du svara på efter de krav du har på HD:n.

Personligen satsade jag på en variant utan display eftersom det för mig är helt irrelevant att kunna titta på bilderna på HD:n. Dessutom är displayen på t.ex. Nikon Coolwalker ungefär lika stor som den som sitter på D2-serien, så det är inte så mycket vinning i att köpa en HD med display för att kunna se bilderna bättre.

För mig var det fyra saker som var viktiga:

1. Snabbheten. Mackapären skulle helst klara av att kopiera från kort till HD ruskigt snabbt så att man snabbt kunde fortsätta plåta.

2. Batteritid. Att bara kunna sörpla över 5GB innan man blir tvungen att ladda batterierna är helt värdelöst. Därför var batteritiden en viktig faktor för mig. Ville kunna ha med mig HD:n lite överallt och inte behöva bry mig om att leta strömuttag hela tiden.

3. Utbytbara batterier. En HD som drivs med vanliga AA batterier anser jag är kanon eftersom man då lätt kan byta ut batterierna mot nya var man är i världen. Ett inbyggt batteri måste laddas via väguttag/solcellsladdare och då blir det hela genast krångligare. Till att börja med måste man hitta ett väggutag, sen gäller det att ha rätt stickkontakt med sig för det landet. Med utbytbara batterier kan man snabbt och enkelt byta batterier var man än är. Man kan dessutom ta med sig en extra uppsättning batterier redan hemmifrån för att klara sig riktigt länge.

4. Stort lagringsutrymme. Eftersom bildfilerna i dagens kameror rockar loss på ca 10-20Mb/bild är det inte aktuellt att ha en HD på bara 30GB.

Eftersom jag inte alls var intresserad av att ha en HD med display utan bara ville ha en snabb, pålitlig och strömsnål HD med stor kapacitet valde jag CompactDrive PD70X med 80GB HD. Prylen har en överföringshastighet på maximalt 16Mb/sek (=jättesnabbt), har utbytbara batterier och klarar ca 50GB på en batteriladdning. Den är dessutom lättanvänd och har inga krångliga onödiga funktioner. Man kopierar över filerna helt enkelt, punkt slut.

CompactDrive PD70X har än så länge klart motsvarat mina förväntningar, en kalasmaskin!

Detta var mina tankar och funderingar som jag hade inför mitt köp av bärbar HD för mellanlagring, kanske kan de hjälpa dig på traven.

Hade bra och lycka till!

/Martin

Martin:

Vart kan man köpea PD70X ? Den verkar kanoon i.o.m AA Batterierna..

Hittar PD7X hos Zebramedia. hittar inget varken hos Pricerunner eller kelkoo

/BF

BIF-BigFoot skrev:
Martin:

Vart kan man köpea PD70X ? Den verkar kanoon i.o.m AA Batterierna..

Hittar PD7X hos Zebramedia. hittar inget varken hos Pricerunner eller kelkoo

/BF

Hej BF!

Ledsen för sent svar, har haft dålig koll på den här tråden, sorry.

Jag köpte min på det enda stället man kan köpa den just nu, nämligen på internet. EastGear är officiell distributör av CompactDrive och man beställer på deras hemsida. Jag uppfattade dem som snabba, pålitliga och med ett bra kundbemötande. De skickar sakerna från Singapore med FedEx, det tog mindre än tre dagar att få den och jag fick den före Sthlm Marathon som jag hade begärt när jag beställde.

Titta på www.eastgear.com, där kan du även välja hur stor hårddisk de ska montera in vid leverans.

Hör av dig om du har några frågor eller om du vill kika på den (förutsätter att du har vägarna förbi Stockholmstrakten)!

Hade bra!

/Martin

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto