Hej alla,
Fredrik, vad du ska satsa på kan bara du svara på efter de krav du har på HD:n.
Personligen satsade jag på en variant utan display eftersom det för mig är helt irrelevant att kunna titta på bilderna på HD:n. Dessutom är displayen på t.ex. Nikon Coolwalker ungefär lika stor som den som sitter på D2-serien, så det är inte så mycket vinning i att köpa en HD med display för att kunna se bilderna bättre.
För mig var det fyra saker som var viktiga:
1. Snabbheten. Mackapären skulle helst klara av att kopiera från kort till HD ruskigt snabbt så att man snabbt kunde fortsätta plåta.
2. Batteritid. Att bara kunna sörpla över 5GB innan man blir tvungen att ladda batterierna är helt värdelöst. Därför var batteritiden en viktig faktor för mig. Ville kunna ha med mig HD:n lite överallt och inte behöva bry mig om att leta strömuttag hela tiden.
3. Utbytbara batterier. En HD som drivs med vanliga AA batterier anser jag är kanon eftersom man då lätt kan byta ut batterierna mot nya var man är i världen. Ett inbyggt batteri måste laddas via väguttag/solcellsladdare och då blir det hela genast krångligare. Till att börja med måste man hitta ett väggutag, sen gäller det att ha rätt stickkontakt med sig för det landet. Med utbytbara batterier kan man snabbt och enkelt byta batterier var man än är. Man kan dessutom ta med sig en extra uppsättning batterier redan hemmifrån för att klara sig riktigt länge.
4. Stort lagringsutrymme. Eftersom bildfilerna i dagens kameror rockar loss på ca 10-20Mb/bild är det inte aktuellt att ha en HD på bara 30GB.
Eftersom jag inte alls var intresserad av att ha en HD med display utan bara ville ha en snabb, pålitlig och strömsnål HD med stor kapacitet valde jag CompactDrive PD70X med 80GB HD. Prylen har en överföringshastighet på maximalt 16Mb/sek (=jättesnabbt), har utbytbara batterier och klarar ca 50GB på en batteriladdning. Den är dessutom lättanvänd och har inga krångliga onödiga funktioner. Man kopierar över filerna helt enkelt, punkt slut.
CompactDrive PD70X har än så länge klart motsvarat mina förväntningar, en kalasmaskin!
Detta var mina tankar och funderingar som jag hade inför mitt köp av bärbar HD för mellanlagring, kanske kan de hjälpa dig på traven.
Hade bra och lycka till!
/Martin