Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker tips på bra hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

michap

Aktiv medlem
Hej hej!

Nu är det dags att skaffa en ny hårddisk, innan bilderna rinner över och försvinner...

Jag har ínte bestämt mig för om jag skall skaffa en intern, eller om jag skall ha en extern, eller både ock.

Fördelen med en extern i mitt fall är mest att jag kan koppla ur den när jag inte behöver den för att inte slita på den mer än nödvändigt, vilket för oss till mitt huvudsakliga ämne: vilket märke på hårddiskar är pålitligast?
Jag har små krav på snabbhet, säkerhet är det som gäller.

Om jag skall skaffa en extern lösning, tips på bra "kabinett"?

Det är alltså ingen back-uplösning jag söker i första hand, utan en tillförlitlig hårddisk för dagligt arbete.
Jag kan använda både IDE och SATA för interna och Firewire och USB för externa.

En idé jag har är att skaffa en intern SATA och en extern USB, där den senare skulle användas för back up någon gång i veckan. Just nu tillåter mig min ekonomi bara att köpa antingen eller.

Tacksam för tips...
/Micha

Senast ändrad:
Intern SATA

Till intern SATA kan jag nog rekommendera Samsungs hårddiskar. Jag har två Samsung Spin Point (160gb + 250gb) och de är mycket tysta, tillförlitliga och har fått bra recensioner runt om på nätet.

Märket spelar ingen större roll vad gäller pålitlighet. Det har funnits en del katastrofer på hårddiskmarkanden (ex. IBMs hårddiskar för några år sedan, de var rent usla och IBMs varumärke återhämtade sig aldrig utan de fick sälja sin tillverkning) men såvitt jag vet har ingen tillverkare sådana problem just nu.
Det finns faktiskt inte mer än en handfull tillverkare då det är inte mycket att välja på, traditionellt brukar märken som Seagate och Western Digital räknas som pålitliga.

Ska du ha pålitlighet "på riktigt" så är det bästa att använda RAID 1, dvs två hårddiskar med identiskt innehåll.
Om ditt moderkort stödjer SATA RAID så kan det vara något att fundera på. Annars finns det externa kontrollers att köpa.

Nästa steg är att använda SCSI hårdiskar med RAID 1, det är rätt dyrt (du behöver också en kontroller) men är fortfarande snäppet pålitligare än SATA, servers använder forfarande nästan uteslutande SCSI diskar.

Tack skall ni ha för era tips. Det blev en extern, en Packard Bell Store & Save på 250Gb.

/Micha

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar