Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker prisvärd glugg 28 < x < 50 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

fhe

Aktiv medlem
Jag har nästan alltid min 50/1.8 med mig i väskan för att kunna ta bilder utan blixt i t.ex kyrkor och motsvarande (naturligtvis först efter att ha kollat om det råder fotoförbud eller nåt) där man vill störa så lite som möjligt och där (den inbyggda) blixten ändå inte skulle vara mycket till hjälp.
Gluggen är perfekt, så när som på en sak. 50mm på min 300D tvingar mig ofta att backa lite längre än jag vill.

Har därför kikat lite på Canon EF 35/2.0 (har dock inte haft möjlighet att testa den än). Den är förvisso dubbelt så dyr som 50/1.8 men det är fortfarande en rätt billig optik som jag misstänker kan vara ungefär vad jag letar efter.

Såg på cyberphoto att det finns en "Sigma EX 28/1,8 DG", 28mm skulle nog också fungera (den sidan av mitt 28-135 använder jag rätt mycket) men jag har ingen aning om vad gluggen går för i övrigt.

Allra helst skulle jag vilja ha nåt som ger mig ungefär samma bang/buck som jag tycker jag får ut från min 50/1.8 men jag misstänker att det är svårt att hitta något som är lika prisvärt.

Synpunkter? Tips? Rekomendationer?

Löst och omotiverat tyckande: 35/2 funkar utmärkt som (aningen lång) normal på 10D.

Kanske användbar länk: Petteris recension.

ANNONS