Annons

Söker objektiv till Nikon d3000

Produkter
(logga in för att koppla)

MiriamÖ

Aktiv medlem
Hej!

Jag har bytt från Canon till en Nikon D3000. Till min Canon hade jag en Canon EF 50/1.4 USM, och är nu ute efter en liknande till Nikonen. Övergången mellan Canon och Nikon är ett huvudbry och att förstå ett annat märkes objektiv är en hel djungel...

Är alltså total hobbyfotograf och lärde mig Min Canon och dess objektiv, så förklara gärna så pedagogiskt som möjligt.. :)

Om inte ett objektiv så kanske lins eller extension tube?

Mottager tacksamt tips!

Eftersom ditt hus inte har inbyggd AF motor så ska du se till att de objektiv du tänker köpa har inbyggd motor i objektivet, det har alla nya objektiv men det finns en del äldre konstruktioner utan.

Du kan använda både DX objektiv och FX

Nikons 50/1,4 är inte så skarp på största öppning så jag bytte mitt mot Nikon AF-S 50/1,8 G, bra objektiv om man giller 50mm. Eftersom det är en cropkamera så föredrar många istället ett något mer vidvinkligt, Nikon AF-S 35/1,8 DX. Ska du ha ett 50/1,4 så undrar jag om inte Sigmas är bäst om inte Tamron har släppt något.

Hej!

Jag har bytt från Canon till en Nikon D3000. Till min Canon hade jag en Canon EF 50/1.4 USM, och är nu ute efter en liknande till Nikonen. Övergången mellan Canon och Nikon är ett huvudbry och att förstå ett annat märkes objektiv är en hel djungel...

Är alltså total hobbyfotograf och lärde mig Min Canon och dess objektiv, så förklara gärna så pedagogiskt som möjligt.. :)

Om inte ett objektiv så kanske lins eller extension tube?

Mottager tacksamt tips!

Det låter som du har använt objektivet för att fota makro, eller varför nämner du annars extension tubes eller lins?

Om det är för makro skulle jag kolla på Nikons 105/2,8 VR, Tamrons 90/2,8 med eller utan VC, något av Sigmas makron eller Tokina 100/2,8 i första hand. Fast beror också såklart på vad du ska fota, vilket du inte heller nämner.

Jag håller med föregående talare annars att 50 mm på DX (formatet på sensorn hos din kamera) är ofta lite långt. 35/1,8 DX från Nikon verkar väldigt prisvärt och är därmed nog en bra start.

Tack för era tips!

Det jag är ute efter är skarpt motiv, oskarp bakgrund. En bra bländare. Sedan i vilken form den kommer i spelar ingen roll. Gärna prisvärd.

Nikons 50/1,8. välj en modell med inbyggd motor. (Lätt å kolla på Cyberphotos hemsida, bara o bocka i: har inbyggd motor)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar