Annons

Söker objektiv med speciella egenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)

Turion

Medlem
Tjena!

Äger en EOS 550D, och är på jakt efter ett nytt objektiv.

Jag fotar mest natur och landskap, jag söker ett vidvinkelzoomobjektiv, med bildstabilisator, AF och MF och som kan ta skarpa bilder med bra färgåtergivning.

Den egenskap jag efterlyser mest är en, hm, Exponeringsring (?) på objektivet som man lätt kan vrida fram och tillbaka för att få mörkare eller ljusare bilder. Mitt Samyang 8mm fisheye har en sån ring vilket jag uppskattar väldigt mkt.

Så vad har ni att tipsa om?
 
1. Ett objektiv med de egenskaper du beskriver finns inte.
2. Varför vill du ha det du frågar efter?

Alla objektiv har M/AF
Alla objektiv ger bra färger, det styr du hur du vill via Picture Styles, RAW, eller hur du nu vill jobba.
Vissa objektiv har bildstabilisering.
Inga objektiv har bländarring, men det sitter ju en rattar kamerahuset, samt DOF-preview, och i LiveView läge ser du exponeringen ljusare/mörkare om du kör manuell exponering, alltså skiter i kamerans ljusmätare. Eller så tar du en bild, kollar bild/histogram, justerar, tar en bild till. Eller gafflar exponeringen med 3 skott och valfria exponeringssteg mellan dem.

Den vidaste zoomen med stabilisering är EF-S 15-85 IS men den är både dyr och ljussvag. Om ljussvagheten inte är ett problem (hur nu det är möjligt) är det ett skarpt och bra objektiv.

Annars har du Sigma 17-50/2.8 OS eller EF-S 17-55/2.8 IS.

Om du skippar stabiliseringen har du ett antal vidvinkelzoomar som är bra.
EF-S 10-22
Tokina AT-X 11-16/2.8
Tokina AT-X 12-24/4
Sigma 10-20 i två utföranden
Samt Sigma 8-16 som är tokvid.
 
Senast ändrad:
1. Ett objektiv med de egenskaper du beskriver finns inte.

Inga objektiv har bländarring, men det sitter ju en rattar kamerahuset, samt DOF-preview, och i LiveView läge ser du exponeringen ljusare/mörkare om du kör manuell exponering, alltså skiter i kamerans ljusmätare. Eller så tar du en bild, kollar bild/histogram, justerar, tar en bild till. Eller gafflar exponeringen med 3 skott och valfria exponeringssteg mellan dem.

Jag har Samyangs 8mm själv.
Ringen TS pratar om på Samyangen är bländarringen, då objektivet är helt manuellt funkar inte DOF-knappen.
Sökaren blir alltså mörkare när han vrider till ett högre bländartal.

Dock är det ingen "exponeringsring" och när det gäller slutartid och exponeringen så får han göra som du beskriver för att få rätt ljus i bilderna.
 
Jag skulle rekommendera följande objektiv:

Canon EF 16-35/2,8 L USM II
Canon EF 17-40/4L USM
Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM
Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX till Canon

Beroende på hur mycket vidvinkel, ljusstyrka och pengar du vill lägga ut.
Bländarring som på ditt Samyang behöver du inte eftersom du ändrar bländaren i kamerahuset.
 
Jag skulle rekommendera följande objektiv:

Canon EF 16-35/2,8 L USM II
Canon EF 17-40/4L USM
Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM
Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX till Canon

Beroende på hur mycket vidvinkel, ljusstyrka och pengar du vill lägga ut.
Bländarring som på ditt Samyang behöver du inte eftersom du ändrar bländaren i kamerahuset.

Vare sig 16-35 eller 17-40 har IS, vilket EF-S 17-55 och Sigma 17-50 har. Således bättre val till en 550D, även med avseende på ljusstyrka, skärpa och pris/prestanda.

Ja, jag har ägt och använt 10-22, 16-35, 17-40 och 17-55.
 
1. Ett objektiv med de egenskaper du beskriver finns inte.
2. Varför vill du ha det du frågar efter?

Alla objektiv har M/AF
Alla objektiv ger bra färger, det styr du hur du vill via Picture Styles, RAW, eller hur du nu vill jobba.
Vissa objektiv har bildstabilisering.
Inga objektiv har bländarring, men det sitter ju en rattar kamerahuset, samt DOF-preview, och i LiveView läge ser du exponeringen ljusare/mörkare om du kör manuell exponering, alltså skiter i kamerans ljusmätare. Eller så tar du en bild, kollar bild/histogram, justerar, tar en bild till. Eller gafflar exponeringen med 3 skott och valfria exponeringssteg mellan dem.

Den vidaste zoomen med stabilisering är EF-S 15-85 IS men den är både dyr och ljussvag. Om ljussvagheten inte är ett problem (hur nu det är möjligt) är det ett skarpt och bra objektiv.

Annars har du Sigma 17-50/2.8 OS eller EF-S 17-55/2.8 IS.

Om du skippar stabiliseringen har du ett antal vidvinkelzoomar som är bra.
EF-S 10-22
Tokina AT-X 11-16/2.8
Tokina AT-X 12-24/4
Sigma 10-20 i två utföranden
Samt Sigma 8-16 som är tokvid.

Hur pass beroende är man av bildstabiliseringen när man inte använder stativ ? mkt omtagningar innan man får en skarp bild ? eller är det knappt någon skillnad?
 
Hur pass beroende är man av bildstabiliseringen när man inte använder stativ ? mkt omtagningar innan man får en skarp bild ? eller är det knappt någon skillnad?

Beror på under vilka förutsättningar och hur stadig du är på handen. Beroende är man väl inte precis, men det är ett bra verktyg som KAN hjälpa till att motverka svårigheter vid fotografering.
 
Så länge du har en slutartid som är lite snabbare än brännvidden så ska IS inte behövas och kör du på stativ så behöver du inte oroa dig över att du inte har IS med vidvinkel.
 
Hur pass beroende är man av bildstabiliseringen när man inte använder stativ ? mkt omtagningar innan man får en skarp bild ? eller är det knappt någon skillnad?

Du bör kunna handhålla 1/brännvidden utan några som helst problem. 20mm och 1/20s alltså, med stöd mot ett träd kan du dubbla tiden.

Vid slutartider 1/8-1/60s är IS riktigt effektivt att motverka oskärpa pga. kameraskak, även om du har kameran på stativ. Men jag har fått för mig att IS är mindre effektiv vid slutartider typ 1/4s och längre.

Hur långa slutartider behöver du?
 
Jag har 3 objektiv utan IS och det är dem jag använder mest. Visst blir många bilder slängda, men jag utvecklar en stabil hand och en bra kunskap om vilka slutartider som fungerar i olika situationer. Visst, IS är fint, men ett objektiv utan IS är väldigt givande också.

Få situationer som kräver lång slutartid där IS hade behövts för min del. Isåfall är det en situation inomhus och då rör sig antingen objektet (vilket kräver en blixt för att få snabba slutartider osv.) eller så kräver situationen stativ (typ för ikke levande föremål). Det är de problem jag stött på.


Det kan vara värt att få ett skarpare objektiv med bra konstruktion utan IS istället för ett okej objektiv som har IS, tycker jag.

Mitt 17-40L är riktigt fint. Kan jag rekommendera! Har hört mycket om sigma 8-16 också.
 
Med IS behöver man inte ta så många bilder för att få det skarpt och man slipper slänga så många bilder på grund av oskärpa.

Men var och en blir salig på sin tro !
 
Med IS behöver man inte ta så många bilder för att få det skarpt och man slipper slänga så många bilder på grund av oskärpa.

Men var och en blir salig på sin tro !

Ja initialt kände jag så också, men jag lärde mig hantera det och för mig känns IS bara som en bonus. Det är inget jag letar efter när jag kollar objektiv, men kan ju vara en smaksak

Edit: ...lärde mig hantera det för min typ av fotografering
 
Långa telen är IS jättebra till och tillför något i nästan alla situationer. IS på en vidvinkelzoom, tja - finns det så finns det, men inte är det direkt nödvändigt.

Orsaken är enkel. Om man antar att 1/slutartiden gäller för skakningsoskärpa så betyder det att på slutartider längre än 1/300 eller så är det bra att ha IS och 1/300 är ju slutartider man använder även när det är lite ljust ute, men fotar man något som rör sig så kan man nästan aldrig använda slutartider längre än 1/100 och på ett 28mm objketiv så skulle IS vara meningsfullt först neråt 1/30 sekund och det är på grund av motivrörselser ändå slutartider som är oanvändbara. Visst finns det de som fotar saker som är helt stilla i beckmörker och det är klart då kan det vara vettigt med IS även i mörkret (sen att af ändå inte fungerar något vidare i mörker är en annan sak...)
 
Du bör kunna handhålla 1/brännvidden utan några som helst problem. 20mm och 1/20s alltså, med stöd mot ett träd kan du dubbla tiden.

Vid slutartider 1/8-1/60s är IS riktigt effektivt att motverka oskärpa pga. kameraskak, även om du har kameran på stativ. Men jag har fått för mig att IS är mindre effektiv vid slutartider typ 1/4s och längre.

Hur långa slutartider behöver du?

Nu har TS en 550D som ju har APS-C sensor, så crop-faktorn bör räknas med i brännvidden. Om objektivet är ställt på 20mm blir det således 1/32 som ska kunna handhållas. Kanske inte en avgörande skillnad men bra att känna till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.