Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker nya objektiv till min D40

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan, köpte en D40 för ett tag sen, och är väldigt mycket nybörjare. Jag har kitobjektivet 18-55 mm och ett äldre 35-70. Men nu vill jag ha ett nytt med mer zoom. Har mest kollat på Tamrons 55-200 och 70-300. Har hittat riktigt bra priser, men har läst om flera som tycker de har dålig fokus. Och att köpa ett nikon-objektiv med VR blir nog för dyrt.

Som sagt vill jag ha lite tips på vad man kan köpa om man är nybörjare utan stor plånbok, men ända vill ha bra grejer?

/ Lisa

Jag har just fått mitt nya Nikonobjektiv 55-200 med VR och det kostade under 2000 i nypris. Jag vet inte om det är tillåtet med tips här men jag köpte det via OnOff:s hemsida och fick det på två dagar.

Vill tillägga att första intrycket av objektivet är mycket gott. Tyvärr är det dåligt väder idag så jag får vänta med att gå ut och hårdtesta det utomhus.

Tamron 70-300 med a-fokusmotor

Hej, jag har haft ett Tamron 70-300 som är ett billigt alternativ , du hittar på blocket för en billig peng.Bländar du ner ngt steg och håller kameran stilla så kan det ge ganska hyfsat resultat för de pengarna d et kostar

Lisa M Andersson skrev:
Men nu vill jag ha ett nytt med mer zoom.
Jag vill bara påpeka att "mer zoom" bara betyder mer skillnad mellan längsta och kortaste brännvidd.

55/18 = 3x zoom
200/55 = 3,6x zoom
300/70 = 4,3x zoom

Antagligen är det längre brännvidd du vill ha, inte mer zoom. Jag skriver detta endast för att andra ovetande inte ska föra vidare det felaktiga begreppet "mycket zoom" som kommer från kompaktkameravärlden där ingen tycks ha en aning om hur saker och ting funkar;-)

Om jag vore du så skulle jag kika på Nikon 55-200 VR. Det verkar bättre optiskt än Tamronobjektivet, är mindre och har dessutom bildstabilisering. Tamronet har sjukligt långsam autofokus kan jag meddela, men det är helt okej upp till 200 mm ungefär. Sen kan man lika gärna beskära bilden istället för att gå upp till 300 mm, så du har ingen reell nytta av den extra längden. Fördelarna är lägre pris och mycket bra närgräns som ger upp till 1:2 i avbildningsskala.

Jag är inte helt säker på att vi snackar om samma objektiv när jag hör att Tamron har sjukligt slö A-F
Den jag hade var ungefär lika snabb eller slö som Nikons lilla VR zoom som jag har nu.
Jag har en ngt snabbare i mitt Nikkor 300VR2,8
men då kostar det ju en slant.
Optiskt sett kan jag hålla med om att Nikons lilla VR zoom är ngt bättre.

Dessutom är väl Tamrons 55-200 inget alternativ eftersom den saknar fokusmotor och Lisa har en D40. Däremot har Tamron en ny 70-300 med motor som går lös på 1 700 spänn. Jag skulle rekommendera Per Olssons tips om Nikon 55-200 VR för nästan samma peng!

Det var ju faktiskt 70-300 vi snackade om från början och det finns gott om dem begagnade

bebi skrev:
Det var ju faktiskt 70-300 vi snackade om från början och det finns gott om dem begagnade

Jag bara funderade på om hur det finns begagnade med den inbyggda fokusmotorn eftersom jag uppfattade att den var relativt ny. Och viktigast är väl då hur Lisa vet hur hon får den om eftersom inte ens fotobutiksfolk alltid vet skillnaden!

Tack för alla svar. Det lutar väl åt ett ordentligt Nikonobjektiv med bildstabilisator. Det är bäst att lägga pengar på det känns det som.

Och jag vill bara tillägga att på Tamron 55-200 är det inbyggd fokusmotor =)

bebi skrev:
Jag är inte helt säker på att vi snackar om samma objektiv när jag hör att Tamron har sjukligt slö A-F
Det gör vi nog inte! Jag hade den gamla som saknade motor och den satt på en D50. Jag antar att du har en med motor eftersom du har en D60, och det är ju också ett sådant som trådskaparen bör ha i åtanke.

För att få ett slut på detta så vill jag rekomendera

Nikon

1. 55-200 VR
2. 70-300 VR

3 här kan man ta Tamron eller nikon utan VR beroende på vad man hittar , pris osv

billiga Nikon objektiv tillverkas av Tamron , därför tror jag att om man väljer en pirat tillverkad pryl till Nikon så funkar tamron bättre än andra pirater

Lisa M Andersson skrev:
Och jag vill bara tillägga att på Tamron 55-200 är det inbyggd fokusmotor =)

Stämmer det verkligen? Inte för att det spelar roll om du väljer original, men jag bara undrar. Det finns många som fått fel svar på frågan om fokusmotor i Tamron av sin lokale fotohandlare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar