Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker makro som även duger till tele

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm... Nikon gluggen ska jag nog fundera lite mera kring. Var lite inne på Sigmas 180 eller Tamrons 180 innan jag postade frågan. Tack!
 
Ingen bra kombination du önskar dig.

Ett AFS300/2,8G VR blir nog bäst. Använd med telekonverter för fåglarna och med mellanring för närbilderna.
 
Ett AFS300/2,8G VR blir nog bäst. Använd med telekonverter för fåglarna och med mellanring för närbilderna.
Är inte riktigt säker på om du skämtar -- men om det skulle vara så att du menar allvar kan du väl berätta hur många mm mellanring det behövs för att komma ner till skala 1:1 med det objektivet?
 
Jag har ett Tamron 180 och visst funkar det till annat än makro, men den har en väääldiigt låååångsssaaammm AF motor. Vilket nog är det objektivets största nackdel.

Sen kan man fundera på huruvida 180mm är tillräckligt för fåglar eller inte och med ljusstyrka 3,5 - 4 + telekonveter kanske det blir lite ljussvagt.

300mm och 1:1 innebär 300mm mellanring enligt formeln r=fM (r = mellanring, f=brännvidd och M = förstoringsgrad). detta gäller vid fokus på oändlighet. Nu är det väl rätt många 300/2,8 som har hyffsad närgräns från början men det är nog fortfarande en del mellanring spm går åt.
 
öh... typ 200mm totalt i mellanringar? Minns inte närfokusavståndet på 300/2.8 i grund nu, har inget bredvid mig... LÅNGT blir det iaf. :)

300F/4 tillsammans med en Canon 500D achromat hade antagligen varit betydligt nimmare isf, men tyvärr tappar man VR då.

Under 200mm är nog kort till fågel tyvärr, men varianten teleconverter+180makro finns ju. Jag vet folk som lyckats mycket bra med Sigmas 150F/2.8 och sigmas egen 2x tc.

300F/4+achromat för macro, eller 150F/2.8makro + 2x tc för fågel hade nog varit mina val för ca 12kkr.
 
Jag noterade inte att 1:1 var specat som krav.

Nä jag skämtade inte. Det bevisar bara att det är två användningsområden som man inte kan kombinera i ett objektiv utan att hårt kompromissa på kraven.

Ett set mellanringar på 300mm är bra för blomfotografering om man nöjer sig med närbilder och inte makro.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.