Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker foto/konstruktiv bildkritik

Produkter
(logga in för att koppla)

Digi

Aktiv medlem
Hej, jag är en mycket inbiten fotograf i just bildkomposition och teknik.
Vill gärna lära mig lite mer om just dessa två ämnen.

Jag undrar om det möjligtvis finns en möjlighet att ha en foto mentor/bildkritiserare här på fotosidan som vill göra jobbet gratis.

Jag tycker inte att "Bildkritik" räcker för mig, det ger mig bara "bra kritik", vilket jag vill ha minst av.
Söker konstruktiv kritik, av kunniga.

En som är bildkunnig, frilans eller yrkes, erfarenheterna räknas.
Vill ha tips på tekniker kompositioner, ljus o.s.v.

För visat intresse kontakta mig, jag kommer att lägga upp album från mina uppdrag jag fått under året.

Önskar detta väldigt mycket!
Mvh Markus

Det verkar inte som om någon varken vill eller har lust?
Aja, jag puffar på tråden en gång till...

Mvh Markus

Jag tycker idén är jättebra eftersom det mesta som hamnar i kritikfälten är ord i stil med "fin bild" alltid roligt att höra men inte särskillt utvecklande.

Tyvärr är jag inte alls erfaren och kan inte hjälpa dig. Hoppas du får gehör för din frågeställning.

Goofball skrev:
Jag tycker idén är jättebra eftersom det mesta som hamnar i kritikfälten är ord i stil med "fin bild" alltid roligt att höra men inte särskillt utvecklande.

Tyvärr är jag inte alls erfaren och kan inte hjälpa dig. Hoppas du får gehör för din frågeställning.

Tack för att du såg detta!

Mvh Markus

Hej Markus

Kul tanke som du visar upp. Ett förslag till dig är att leta upp några fotografer vars stil, kompositioner och teknik du gillar och kontakta dem. Berätta om dina tankar och vem vet, någon kanske nappar som mentor. Ett annat förslag är att spendera lite tid på biblioteket och läs lite konsthistoria samt kompositionsteknik. Det finns även en uppsjö av bra böcker som avhandlar kamera-/ljusteknik. En kombination av en mentor och teoretiska studier tror jag är bra. Se även till att omsätta teori till praktik.

mvh/Ove

Vevo skrev:
Hej Markus

Kul tanke som du visar upp. Ett förslag till dig är att leta upp några fotografer vars stil, kompositioner och teknik du gillar och kontakta dem. Berätta om dina tankar och vem vet, någon kanske nappar som mentor. Ett annat förslag är att spendera lite tid på biblioteket och läs lite konsthistoria samt kompositionsteknik. Det finns även en uppsjö av bra böcker som avhandlar kamera-/ljusteknik. En kombination av en mentor och teoretiska studier tror jag är bra. Se även till att omsätta teori till praktik.

mvh/Ove

Hej Ove, stort tack till tipsen. Jag ska kanske få en praktikplats i 8:an på Helsingborgs Dagblad här i skåne.

Mvh Markus

Digi skrev:

Jag tycker inte att "Bildkritik" räcker för mig, det ger mig bara "bra kritik", vilket jag vill ha minst av.
Söker konstruktiv kritik, av kunniga.
Kanske det skulle kunna hjälpa en bit att definiera vad du önskar kritik på och verkligen Be om kritik då du laddar upp bilder?

Vad menar du med kunniga? Är inte allas synpunkter värda?

Re: Re: Söker foto/konstruktiv bildkritik

lottawe skrev:
Kanske det skulle kunna hjälpa en bit att definiera vad du önskar kritik på och verkligen Be om kritik då du laddar upp bilder?

Vad menar du med kunniga? Är inte allas synpunkter värda?
Jodå, klart de är.
Men jag är lite trött på att höra "Betyg: 5, Fantastiskt bra, och sen inget man kan göra bättre.
En duktig fotograf: Ojdå, här har du rört om det ordentligt, ljuset kunde du kanske ha placerat där si och så, och du kanske kunde bländat ned lite.

Om ni förstår vad jag menar..

mvh Markus

Okay Markus!
Jag ska gå genom dina bilder ikväll! Är det nåt specific bild du tänker på eller en genomsnitt av alla dina 100948694354 tusen bilder?

anonymous skrev:
Okay Markus!
Jag ska gå genom dina bilder ikväll! Är det nåt specific bild du tänker på eller en genomsnitt av alla dina 100948694354 tusen bilder?
Du får gärna ta dem senaste, Albummet ÖGONBLICK.
Jag kommer att lägga upp flera av mina reportarebilder senare.

mvh Markus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar