Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker ett bra allroundobjektiv till Sony Alpha 300

Produkter
(logga in för att koppla)

cissibackman

Ny medlem
Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp med att välja objektiv till min Sony 300. Jag har standard objektivet 18-70 som är så där sen har jag 50mm 1,4 som jag är helnöjd med. Det jag nu letar efter är ett bättre allround som kan ersätta 18-70 objektivet. Jag har kollat lite på Sonys 16-105 och Tamrons 18-250 men behöver hjälp och tips på hur jag ska välja.

Är det någon som kan rekommendera något eller ge mig tips eller varningar?

Tacksam för hjälp!

Du kan ju börja med att läsa den här tråden ;)

eller den här.

eller den här.

eller den här.

eller den här.

Vad plåtar du mest?
Vilket omfång behöver du?
Hur mycker pengar vill du lägga?

Generella råd:
Stort omfång = smidigt men sämre ljusstyrka och optisk prestanda.

Mer pengar = Oftast bättre generellt

Senast ändrad:
Toppen tack så mycket, har läst igenom de två första trådarna men tyvärr hjälpte det inte så mycket. Ska läsa igenom resten genast =)

Jag har inget favorit motiv utan det blir mestadels landskap och människor.
Jag vill helst inte lägga mer än 5000 kr om man kan få ett schyst för det? Tanken är ju lite att kunna ha ett objektiv som jag kan ha på semestern utan att behöva släpa på fler objektiv.

Så jag kollar på 18-200, 18-250 och så hörde jag att sonys 16-105 var väldigt bra? Men jag undrar om det är markant bättre än 18-250. För om det inte är det så känns ju 18-250 mer användbart.

Tack för tipsen!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto