ANNONS
Annons

Söker erfarenhet av Sigma/Tamron med D300.

Produkter
(logga in för att koppla)

Marsman

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Har nu haft min D300 ca 6 månader och är mer än nöjd.

Tyvärr har min ekonomi följt världens börser ner, ner, ner och ner.
Nu äntligen har en ljusglimt börjat växa allt starkare i änden av tunneln och det är dags att återigen börja fundera på nya leksaker.

Finns det någon som har eller har haft en Nikon D300 med diverse Tamron eller Sigma gluggar? Typ liknande (Nikkor 18-200, 16-85 eller nåt åt det hållet)

Jag skulle vilja ha lite feedback på vad ni tycker är bra och vad som är dåligt med just den ni har eller hade innan jag bestämmer mig för ett köp eftersom ljuset i min "ekonomiska tunnel" inte är allt för stor än.

Tack på förhand

Sebastian
 
jag har ett tamron 17-50/2.8 som oftast sitter på min D80. jag gillar det, och massvis av andra användare gillar det oxå.
 
Har också använt tamron 17-50 och kan rekommendera det, inte tokskarpt, men riktigt bra för pengen man ger.

hade sigmat innan, men det fokuserade fel, något som är av (lite) mindre relevans om man använder den på en d300 dock (jag använde själv d200)
 
Hejsan!

Har nu haft min D300 ca 6 månader och är mer än nöjd.

Tyvärr har min ekonomi följt världens börser ner, ner, ner och ner.
Nu äntligen har en ljusglimt börjat växa allt starkare i änden av tunneln och det är dags att återigen börja fundera på nya leksaker.

Finns det någon som har eller har haft en Nikon D300 med diverse Tamron eller Sigma gluggar? Typ liknande (Nikkor 18-200, 16-85 eller nåt åt det hållet)

Jag skulle vilja ha lite feedback på vad ni tycker är bra och vad som är dåligt med just den ni har eller hade innan jag bestämmer mig för ett köp eftersom ljuset i min "ekonomiska tunnel" inte är allt för stor än.

Tack på förhand

Sebastian

Tamron 17-50 har fungerat bra. Tamron 28-300 VC fungerar hyfsat som allround objektiv om man är beredd att göra avkall på yppersta skärpan.
 
Jag hade ett Tamron 28-75/2.8 i min ägo i lite mer än ett år.

Och precis när jag bytte upp mig från D50:n till till D300:n fick objektivet för sig att sluta fungera... skickade in det på reparation, och det skulle kosta 2700kr att laga det.

AVSTÅ!
 
mitt tamron 17-50 2.8 har fått in damm bakom frontlinsen, vilket ger mærkbært dålig kontrast och motljusegenskaper konstruktionen før i øvrigt ær lite skraltig men åt andra sidan kostade den 280 dollar. Detta efter två års normalanvændning.
 
Har en d300:a och för tillfället ett icke org. objektiv, tamron 70-200 2.8, det sitter som en smäck! Otroligt bra bilder, kameran och gluggen är en jätte bra kombination! Hade tidigare ett sigma 18-50 2.8 och det fungerade inte alls, autofokusen träffade nästan aldrig rätt, har hört fler som haft det problemet med sigmas gluggar.

/Fabian
 
Sigma 18-50

... gav mig riktiga problem. Frontokus åt skogen, skickade in två gånger och gav ändå fel, sista gången skickade jag in den tillsammans med D300:an och då blev det rätt - sålänge man använde den mittersta fokuspunkten, alla andra blev felfokuserande.

Nej, jag rekommenderar inte Sigma 18-50 för D300.
 
jag har precis skaffat mig en D300, så jag håller på å skaffar mig erfarenhet av den tillsammans med mina objektiv.
än så länge tycker jag det funkar bra med mitt tamron 17-50/2.8, och även med sigma 30/1.4 och 20/1.8. har bara haft kameran i några dar, så jag har inte hunnit utvärdera så värst mycket än
 
Blixtexponering?

Använder just nu Tamron 17-50/2.8 tillsammans med D300:an och det fungerar helt perfekt så länge man använder sig av befintligt ljus. Blixtbilder överexponeras i stort sett alltid både i TTL- och TTL/BL-läge. Sätter man blixtexponeringen till -0.7 så blir det bra men skall det verkligen behövas? Med Nikons egna objektiv blir blixtexponeringen perfekt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.