Annons

Söker En allround Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Simsim

Medlem
Hej!

Skulle behöva lite tips!
Vill köpa ett kamera objektiv till en D850.
Den kommer att användas vi bröllop samt Semester!

jag har en budget på 15 000 kr

jag har haft tidigare en nikkor 24-70 som jag köpte tidigare för ungefär 14 000 som jag kanske köper igen till denna kamera eller Sigma 24-70/2,8 DG OS HSM Art for Nikon


MVH
 
Tamron 24-70/2.8 G2

Tamron 24-70/2.8 G2 ar ett fynd!

Skarpt, bra autofocus och stabilisering.

Enligt de flesta tester battre an Sigma och nastan lika bra som det dubbelt sa dyra Nikon.
 
Tamron 24-70/2.8 G2 ar ett fynd!

Skarpt, bra autofocus och stabilisering.

Enligt de flesta tester battre an Sigma och nastan lika bra som det dubbelt sa dyra Nikon.

Problemet är ju bara att nästan inga tester nämner att det lider av fokusförskjutning vid nedbländning, vilket tog ungefär tre sekunder för mig att konstatera på D810. Hur stort problem man tycker att det är kan förstås variera, men för min del var det orimligt när ljusstyrkan ändå inte är mer än f/2,8. Problemet är mest påtagligt på längsta brännvidd och på kort avstånd, av förklarliga skäl.

Något jag noterade var att objektivet verkade äta en del batteri och det kändes som att det var mer än mitt stabiliserade 70-200/4. Dock så jämförde jag inte ordentligt, så det får tas med en nypa salt.
 
Tamron 24-70/2.8 G2 ar ett fynd!

Skarpt, bra autofocus och stabilisering.

Enligt de flesta tester battre an Sigma och nastan lika bra som det dubbelt sa dyra Nikon.

Hej. satt och googlade på nätet lite! Det verkar som Tamron är faktiskt bra och kostar 13 000 kr ungefär och enligt tester är den bättre än Sigma.
 
Fokusförskjutning? Vad menas med det? Ser att det finns en sådan funktion på Nikon D850.
http://onlinemanual.nikonimglib.com/d850/sv/16_other_shooting_options_05.html

Nej, det här har inget med det att göra. Vad jag kan förstå rör det sig istället om att fokus ändras när du bländar ned. Har inte provat objektivet men om fenomenet existerar och tar 3 sekunder att upptäcka på D810 kommer man att upptäcka det ännu fortare på en D850 som är ännu mera högupplöst.
 
Problemet är ju bara att nästan inga tester nämner att det lider av fokusförskjutning vid nedbländning, vilket tog ungefär tre sekunder för mig att konstatera på D810. Hur stort problem man tycker att det är kan förstås variera, men för min del var det orimligt när ljusstyrkan ändå inte är mer än f/2,8. Problemet är mest påtagligt på längsta brännvidd och på kort avstånd, av förklarliga skäl.

Något jag noterade var att objektivet verkade äta en del batteri och det kändes som att det var mer än mitt stabiliserade 70-200/4. Dock så jämförde jag inte ordentligt, så det får tas med en nypa salt.

Upplever inga fokusförskjutningsproblem med mitt, testat på min (i och för sig lägre upplösta) D750. Fokusförskjutning finns ju iofs i alla objektiv om de inte är korrigerade för sfärisk aberration till 100% (vilket är omöjligt skulle jag tro). Men det är ju ett optiskt fenomen som uppstår när "skärpekonens" brännpunkt flyttas i och med att randstrålarna skärmas av vid nedbländning. Låter märkligt att just detta objektiv skulle bete sig speciellt annorlunda jämfört med andra med motsvarande ljusstyrka och brännviddsomfång? Har du testat flera ex av optiken?
 
Jag förstår fortfarande inte vad fokusförskjutning är. Är det att fokus sätts med full öppning och när bilden tas så skulle det bli fram eller bakfokus om man har använt en mindre bländare?
 
Upplever inga fokusförskjutningsproblem med mitt, testat på min (i och för sig lägre upplösta) D750. Fokusförskjutning finns ju iofs i alla objektiv om de inte är korrigerade för sfärisk aberration till 100% (vilket är omöjligt skulle jag tro). Men det är ju ett optiskt fenomen som uppstår när "skärpekonens" brännpunkt flyttas i och med att randstrålarna skärmas av vid nedbländning. Låter märkligt att just detta objektiv skulle bete sig speciellt annorlunda jämfört med andra med motsvarande ljusstyrka och brännviddsomfång? Har du testat flera ex av optiken?

Nej, och det är ju möjligt att exet jag testade var värre än vanligt. Att fenomenet finns är jag dock knappast ensam om att notera, t ex här:
https://www.the-digital-picture.com/Reviews/Tamron-24-70mm-f-2.8-Di-VC-USD-G2-Lens.aspx

Jag sökte lite då när jag hade det hemma och kunde läsa om några som försökte kompromissa bort problemet med dockan, genom att ändra hur objektivet fokuserar på kort avstånd. Dock så får man ju i så fall välja vilken bländare det ska stämma på.

I mitt fall så var det inte bara så att skärpedjupet enbart ökade bakåt, men inte framåt, vilket är en sak. Det blev istället synbart så att fokusplanet hamnade bakom avsedd punkt på kortare håll och 70 mm. På 50-60 mm så minskade fenomenet betydligt. Man kan notera att objektivet har synbart lägre kontrast vidöppet på 70 mm, vilket förbättras påtagligt redan vid under ett stegs nedbländning.

Jag testade även på D700 väldigt snabbt och där syntes väl inte fokusförskjutningen särskilt. Den har dock både betydligt färre pixlar och lågpassfilter, vilket döljer en del.

Nu är fenomenet förstås i sig inte unikt för det här objektivet, det var bara det att det var alldeles för påtagligt för min del. Sedan är ju tyvärr normalzoomar också knepiga att få till bra. Det är nog lite på temat att man får välja objektiv efter vilka brister man står ut med.
 
Blir ju värdelöst om man bara kan kunna använda en bländare. Blir mer och mer sugen på Nikons nyaste 24-70 trots att den är gigantisk.
 
Fokusförskjutning kallas focus shift pa engelska:

https://photographylife.com/what-is-focus-shift

Jag vill inte ifragasatta att nagon haft problem, men jag undrar om det verkligen ar ett optiskt problem som rapporteras. Det var mer problem med det pa nittonhundratalet.

Man hor dock ofta att vissa exemplar fran tredjehandsleverantorer fokuserar i fel plan. Orsaken till att en lins fokuserar framfor vid f/2.8 och bakom vid t.ex. f/8 kan ocksa vara att det ar felkalibrerat.

Jag koper aldrig objektiv over natet. Jag gar alltid till butiken och testar pa mitt eget hus. Det ar bra ocksa for att du kanner om du gillar att jobba med det.

Fokusera med en punkt i centrum. Ta ett par bilder, av nagot som ar valdefinierat, pa olika avstand och med olika blandare. Kolla sedan vid 100% pa kamerans skarm om det blir skarpt.

Du kan t.o.m jamfora med Nikon.

Ar du nojd, kop. Annars inte!
 
Blir ju värdelöst om man bara kan kunna använda en bländare. Blir mer och mer sugen på Nikons nyaste 24-70 trots att den är gigantisk.

En annan fördel med att välja Nikon att det är mindre risk med Firmwareuppdateringar om objektiv och kamera kommer från samma tillverkare. Kanske viktigare nu än förr då Nikon snart byter fattning och vi med gamla objektiv kommer att få köra med adapter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.