Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker digital grafiker!

Produkter
(logga in för att koppla)

TYS316

Ny medlem
Hej, jag är 13 år och håller på att starta en webbshop där jag bland annat kommer sälja designade dekalkit till motocyklar. Jag söker någon i min ålder som är duktig på digital grafik i till exempel Photoshop eller Gimp och undrar om det är någon här som skulle vara intresserad? Om inte, så är det kanske någon som vet var jag kan hitta duktiga grafiker på nätet? Typ ett forum eller nån sida som jag kan få tips om.

Jag har dålig koll på forum för din åldersgrupp, men om du vill lära dig själv och tycker det fungerar finns det många bra Photoshop-övningar (tutorials) på youtube.

Jag skall fråga en mycket motorcykelintresserad och photoshop-kunnig förre detta elev som tog studenten i våras om han känner någon lämplig.

Är det dekaler typ loggor och liknande du har tänkt dig så är inte Photoshop eller Gimp rätt program. Sånt gör man bäst med vektorgrafik, t.ex. Indesign, Corel Draw eller freewareprogrammet Inkscape. Ladda ner Inkscape och testa lite. Det finns många tutorials på YouTube.

Håller med föregående.

Det krävs bezier/vektorgrafik för att du ska kunna skala och perspektivkorrigera grafiken utan förluster.

Ett prisvärt program är VectorStyler.
Också Affinity Designer levererar kvalitet.
Både har egna forum vilket är otroligt nyttiga förutom alla videos på YT.

Hej Ben, intressant fråga och min dotter kan vara intresserad. Kan du beskriva lite mer konkret vad det är du vill ha hjälp med?

Hej Ben, intressant fråga och min dotter kan vara intresserad. Kan du beskriva lite mer konkret vad det är du vill ha hjälp med?
Hej Jonas, det jag behöver hjälp med är någon som är bra på grafisk design och vet hur man skapar det med verktyg som dom jag nämner ovan.
Här är ett exempel på ett företag som säljer en liknande produkt, med den typ av grafik jag menar och vad som jag behöver hjälp med att göra: https://wideopengraphix.com/collect...cts/kawasaki-pulse-kawasaki-full-graphics-kit

Jag har dålig koll på forum för din åldersgrupp, men om du vill lära dig själv och tycker det fungerar finns det många bra Photoshop-övningar (tutorials) på youtube.

Jag skall fråga en mycket motorcykelintresserad och photoshop-kunnig förre detta elev som tog studenten i våras om han känner någon lämplig.
Tack, det får du gärna göra.

Är det dekaler typ loggor och liknande du har tänkt dig så är inte Photoshop eller Gimp rätt program. Sånt gör man bäst med vektorgrafik, t.ex. Indesign, Corel Draw eller freewareprogrammet Inkscape. Ladda ner Inkscape och testa lite. Det finns många tutorials på YouTube.
Det är mer dekaler som ska vara över en större yta, alltså inte små klistermärken. Se länken nedan:

En gång i tiden fanns det fristående program för att skapa dekaler etc i korrekt perspektiv och som monteras över kurvade ytor.

Det var länge sedan jag jobbade med sådant och hittade inget snabbt nog nu.

Men det finns en del trevlig guider och program för wrap att titta på.

Men så jag uppfattar dig är det dekaler som ska formges och sedan lämnas till en dekalskärare eller tryckare. Alternativt så behöver ni egen skärmaskin för att skära ut dem från vinylrullar.

Men jag skulle rekommendera att inte börja där utan formge och sedan skicka in till någon som skär till vinylen åt er.

Bifogar lite länkar.
Innan ni köper några program så passa på att testa dem. Många erbjuder en månad eller längre utvärdering av dem innan köp.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar