Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker bra program för förhandsgranskning

Produkter
(logga in för att koppla)
Brukar oftast ladda in direkt till LR, men är det många bilder och en större gallring så brukar jag använda Faststone. Jag har då gjort att jag fört över minneskortet till datorn och gått igenom bilderna och taggat bilder och raderat de jag inte önskar behålla. Funderar på om det kanske är klokare att jobba direkt mot minneskortet och tagga de som jag ska föra över till datorn och därefter in i LR, då slipper man ju att föra över alla till datorn och därifrån radera. Hur gör ni?
Jag tömmer minneskortet i en mapp via utforskaren. Jag markerar alla bilderna och döper om dem med datum och plats. Jag låter även behålla ursprungsnumret på bilden eftersom jag även videofotograferar. Jag förstår inte varför man skall ha ett program för ladda ner kortet.

Mellanslag i Mac:s Finder är ju det bästa som hänt. Att inte Windows tagit efter detta är för mig ofattbart.

Jag tömmer minneskortet i en mapp via utforskaren. Jag markerar alla bilderna och döper om dem med datum och plats. Jag låter även behålla ursprungsnumret på bilden eftersom jag även videofotograferar. Jag förstår inte varför man skall ha ett program för ladda ner kortet.

Såhär brukar jag göra och vad jag tycker och använder är inte på något sätt någon kritik mot vad andra gör.
DownloaderPro låter mig definiera vad som ska hända när man sätter i ett minneskort. Jag har valt att det ska skapas en ny mapp och dess namn är "ÅÅMMDD_Kameramodell". Alla importer hamnar på "C:\PhotoTemp". Nu ligger det till exempel en mapp i denna som heter "20200415_X100F". Jag ser direkt att importen skapades den 15/4 och bilderna kommer från min X100F. I mappen har jag valt att låta undermappar skapas för varje dag där det finns bilder på minneskortet.
Den här gången fanns det bara bilder från en enda dag så mappen heter "200415_Wed", Här ligger då bilderna från minneskortet med kamerans filnamn orört.
Vid importen till Lightroom lägger jag till fotograferingsdatum och klockslag till filens namn men jag skulle lika gärna kunna göra det här.
Jag kan också låta programmet göra en automatisk backupkopia men det har jag gjort manuellt hittills. Borde faktiskt fixa till det också.
Efter detta bläddrar jag igenom bilderna med FastRawViewer innan importen till Lightroom. Nu är LR mycket snabbare att bläddra i men jag har länge kört med en äldre version som var mycket långsam och trög att jobba med. Bättre då göra ett grovt urval innan importen.

Såhär brukar jag göra och vad jag tycker och använder är inte på något sätt någon kritik mot vad andra gör.
DownloaderPro låter mig definiera vad som ska hända när man sätter i ett minneskort. Jag har valt att det ska skapas en ny mapp och dess namn är "ÅÅMMDD_Kameramodell". Alla importer hamnar på "C:\PhotoTemp". Nu ligger det till exempel en mapp i denna som heter "20200415_X100F". Jag ser direkt att importen skapades den 15/4 och bilderna kommer från min X100F. I mappen har jag valt att låta undermappar skapas för varje dag där det finns bilder på minneskortet.
Den här gången fanns det bara bilder från en enda dag så mappen heter "200415_Wed", Här ligger då bilderna från minneskortet med kamerans filnamn orört.
Vid importen till Lightroom lägger jag till fotograferingsdatum och klockslag till filens namn men jag skulle lika gärna kunna göra det här.
Jag kan också låta programmet göra en automatisk backupkopia men det har jag gjort manuellt hittills. Borde faktiskt fixa till det också.
Efter detta bläddrar jag igenom bilderna med FastRawViewer innan importen till Lightroom. Nu är LR mycket snabbare att bläddra i men jag har länge kört med en äldre version som var mycket långsam och trög att jobba med. Bättre då göra ett grovt urval innan importen.
Det var intressant att få reda på att det finns ett program som styr nerladdningen. Jag har i princip samma förfarande. Jag och min hustru reser mycket. Min sista nerladdning av kortet lades i en mapp 200311 Madeira. Jag öppnar ACDSee och markerar alla 632 bilderna och byter namn till 200311 Madeira Kamera typ Löpnummer, Kamerans nummer och likadant för videosekvenser. Jag anser att ACDSee är bättre än LR och att söka en bild är oöverträffad.
Man skapar sitt eget flöde men det är bra att veta hur andra gör.

Jag började med RawShooter och när det köptes av Adobe fick jag en version av Lightroom. Sedan har jag haft kvar LR. Fast det tog flera år innan jag fattade hur jag skulle göra. Och det fattas en hel del kunskap fortfarande. Långt från fullärd!
Som läget är nu så är LR tillräckligt bra för att jag ska fortsätta. Köpte nyligen in mig den nyaste versionen och en hel del har hänt sedan 6.14. Det är som när man har en gammal bil. Det kostar alltid mer att köpa en helt ny bil än att reparera den gamla.
Försöker använda LRs nyckelord istället för att lägga in bilder i namngivna mappar eller byta namn på filen till en ort. Vad gör man om en bild kan passa i flera olika mappar? Att hitta bilder med nyckelord fungerar bra men det gäller att alltid lägga till dessa när man gör importen.
För tillfället har jag ca 80000 bilder i arkivet. Kan inte tänka mig att försöka flytta till ett annat program. Då fungerar det bättre att gå in i andra program via plugins.
Så, säga vad man vill om Adobes prispolitik men programmet är bra.
Vilket inte hindrar mig från att då och då kika på andra.
Köpte nyss in mig i Fujifilms värld och tog hem CaptureOne Express. Som ju ska ge mycket bättre resultat med Fujis filer. Fast miljön är så annorlunda att jag inte riktigt orkar med att tillfullo lära mig att utnyttja det. Lightroom är tillräckligt bra.

Jag började med RawShooter och när det köptes av Adobe fick jag en version av Lightroom. Sedan har jag haft kvar LR. Fast det tog flera år innan jag fattade hur jag skulle göra. Och det fattas en hel del kunskap fortfarande. Långt från fullärd!
Som läget är nu så är LR tillräckligt bra för att jag ska fortsätta. Köpte nyligen in mig den nyaste versionen och en hel del har hänt sedan 6.14. Det är som när man har en gammal bil. Det kostar alltid mer att köpa en helt ny bil än att reparera den gamla.
Försöker använda LRs nyckelord istället för att lägga in bilder i namngivna mappar eller byta namn på filen till en ort. Vad gör man om en bild kan passa i flera olika mappar? Att hitta bilder med nyckelord fungerar bra men det gäller att alltid lägga till dessa när man gör importen.
För tillfället har jag ca 80000 bilder i arkivet. Kan inte tänka mig att försöka flytta till ett annat program. Då fungerar det bättre att gå in i andra program via plugins.
Så, säga vad man vill om Adobes prispolitik men programmet är bra.
Vilket inte hindrar mig från att då och då kika på andra.
Köpte nyss in mig i Fujifilms värld och tog hem CaptureOne Express. Som ju ska ge mycket bättre resultat med Fujis filer. Fast miljön är så annorlunda att jag inte riktigt orkar med att tillfullo lära mig att utnyttja det. Lightroom är tillräckligt bra.
Jag svarade igår xlxl67 med:
Jag har Faststone och ACDSee Studio Ultimate 2019.
Jag har haft ACDSee sedan version 3 (1998).
ACDSee är oslagbart i Manageläget för att söka i tusentals bilder. Jag konfigurerar programmet så att det passar mig. Jag anser Editläget är bättre än Lightroom. När man lärt sig kortkommandona är det oöverträffat. Skall du finlira med reglagen i en enstaka bild kanske du skall ha Lightroom.
Jag rekommenderar att man använda Ctrl+skroller för att förstora bilder i både FS och ACDSee.
Mycket praktiskt inför en eventuell croppning.
Du flyttar inga bilder från utforskaren utan tittar snabbt på dina 80.000 bilder. Man skapar ett personligt utseende som gör det snabbt att använda.

Kika på ACDSee Photo Manager. Har kört den i olika versioner sen början på 2000-talet och det är helt klart en av de absolut snabbaste image viewers på marknaden. De har även mer avancerade versioner för editing men jag kör den enklaste versionen som enkel viewer i Win10 där LR/PS/Bridge blir för tungt. De har en 30-dagars trial och bra support får olika raw format.Visa bilaga 149970Visa bilaga 149971
AC/DC är jättebra!

Konstigt tyst från TS?! Kanske är han översvallad av alla olika programråd. Har du testat med faststone igen? Jag fick i alla fall uppfattningen att den funktionen du söker finns i det programmet (som du redan har).

Stor tack för alla svar! Är nästan i hamn med vad jag eftersöker med FastStone Imageviewer men skulle vilja ha kvar en zoomning (i en viss %) när jag backar fram och tillbaka mellan 2 bilder. Är det möjligt?

Stor tack för alla svar! Är nästan i hamn med vad jag eftersöker med FastStone Imageviewer men skulle vilja ha kvar en zoomning (i en viss %) när jag backar fram och tillbaka mellan 2 bilder. Är det möjligt?
Jag vet inte om detta löser ditt problem. Markera upp till 4 bilder. Klicka på de två granarna eller kortkommando P. Genom att hålla ner Ctrl kan du förstora vilken bild du vill genom att skrolla.
Jag upptäckte att Bildsten redan har svarat tidigare.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar