Jag började med RawShooter och när det köptes av Adobe fick jag en version av Lightroom. Sedan har jag haft kvar LR. Fast det tog flera år innan jag fattade hur jag skulle göra. Och det fattas en hel del kunskap fortfarande. Långt från fullärd!
Som läget är nu så är LR tillräckligt bra för att jag ska fortsätta. Köpte nyligen in mig den nyaste versionen och en hel del har hänt sedan 6.14. Det är som när man har en gammal bil. Det kostar alltid mer att köpa en helt ny bil än att reparera den gamla.
Försöker använda LRs nyckelord istället för att lägga in bilder i namngivna mappar eller byta namn på filen till en ort. Vad gör man om en bild kan passa i flera olika mappar? Att hitta bilder med nyckelord fungerar bra men det gäller att alltid lägga till dessa när man gör importen.
För tillfället har jag ca 80000 bilder i arkivet. Kan inte tänka mig att försöka flytta till ett annat program. Då fungerar det bättre att gå in i andra program via plugins.
Så, säga vad man vill om Adobes prispolitik men programmet är bra.
Vilket inte hindrar mig från att då och då kika på andra.
Köpte nyss in mig i Fujifilms värld och tog hem CaptureOne Express. Som ju ska ge mycket bättre resultat med Fujis filer. Fast miljön är så annorlunda att jag inte riktigt orkar med att tillfullo lära mig att utnyttja det. Lightroom är tillräckligt bra.