Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker bra program för förhandsgranskning

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Jag saknar Microsoft Photo Editor mycket i Win10
Man bläddrade snabbt med pil höger/vänster och förstorade med pil upp/ned.
Förstoringen sparades så man kunde jämföra mycket bättre fram och tillbaka (detaljer) mellan 2 bilder än med de program jag har nu:
- FastStone Image Viewer
- Microsoft Foton
- Microsoft Office Picture Manager

Något tips på mjukvara som kan klara det jag eftersöker?

Med faststone: håll nere väster musknapp i läge visa_ fullskärmsläge och bläddra med pilarna så ser du i hög förstoring och kan snabbt välja vilken bilden du vill märka för t.ex. överföring från minneskort.

Kika på ACDSee Photo Manager. Har kört den i olika versioner sen början på 2000-talet och det är helt klart en av de absolut snabbaste image viewers på marknaden. De har även mer avancerade versioner för editing men jag kör den enklaste versionen som enkel viewer i Win10 där LR/PS/Bridge blir för tungt. De har en 30-dagars trial och bra support får olika raw format.Annotation 2020-04-15 195655.jpgAnnotation 2020-04-15 195857.jpg

Snabbare program än Faststone har jag svårt att tänka mej.

Vill du jämföra bilder markerar du upp till 4 st och trycker på P så får du upp dem samtidigt på skärmen. Där kan du zooma som vanligt i alla bilderna samtidigt eller bara i en i taget genom att hålla ctrl nere. Med ctrl nere kan du också flytta en bild i taget av de som visas.

I inställningar kan du välja att använda mushjulet för att zooma. Du kan ställa in så att vald bild går upp i fullskärmsläge genom att klicka på mushjulet och låta bilden gå tilbaka till tumnagel med ett nytt klick på samma sätt som du använder Enter.
Du kan bläddra med h och v pil och zooma med upp- och nerpil eller med h och v musknapp.
Taggar gör du med § när en bild är uppe i fullskärm eller är markerad som tumnagel.
Under fliken Markering kan du välja vad som ska ske med taggade bilder.
Det finns mängder av snabbkommandon, vissa är samma eller nästan samma som i Ps.
Och något som jag uppskattar är att bilderna visas i helskärm utan ramar och annat tjafs runtomkring.

Sedan kan ju programmet en mängd andra konster som i vissa fall kan automatiseras, som konvertering till förutbestämda storlekar efter hur man specificerar hur det ska göras och namnändring och numrering av t.ex. jpg- och tif-bilder. Det går numera också att starta programment i två instanser för att t.ex. sortera bilder mellan olika mappar. Ett tips, ställ då in progrmmet så att den andra instansen startar med annat utseende så är det lättare att hålla koll på var man är någonstans bland mapparna. Det kommer ny uppdateringar flera ggr per år och jag som använt det sedan version 1.6 hittar ständigt nya funktioner fortfarande.

Kanske skulle kika på PhotoMechanic 6. Är blixtrande snabbt att bläddra bland bilder och du kan lägga bilder bredvid varandra förstora och granska. Sedan kan det ruskigt mycket annat också och kostar typ 1400:- men jag tycker det är kanon när jag ska importera och sortera många bilder.

ACDSee eller Faststone.
Båda är snabba, fast på lite olika sätt. Photomechanic upplevde jag kanske som något snabbare, men har förövrigt en väldigt begränsad funktionalitet.
ACDSee håller på att bli alltför svulstig, medan Faststone är gratis för privatanvändare - helt klart värt att prova.

Även jag använder FastRawViewer. Om du är snabb kan du köpa den med 25 % rabatt (193 sek). Men även till ordinarie pris (258 sek) är programmet mycket prisvärt.

Utvecklarna är mycket lyhörda. Jag kontaktade företaget och önskade en funktion som jag saknade som de inkluderade i version 1.5.5 (Crop to manufacturer recommended margins).

Lightroom använder jag. X/Y funktionen i biblioteksmodulen jämför två bilder på pixelnivå om man vill för att välja t.ex. den skarpaste av flera likadana bilder. Men det kanske var gratisprogram som efterfrågades?

Jag använder Photo Mechanic som är supersnabbt.

Nackdelen är att man behöver importera in bilderna, och att LR inte är speciellt snabbt om man vill bläddra igenom många bilder.

Man behöver inte importera bilderna först och sållningen går lika snabbt i photomechanic eftersom båda två använder kamerans inbygga tumnagel.

/Stefan

Jag saknar Microsoft Photo Editor mycket i Win10
Man bläddrade snabbt med pil höger/vänster och förstorade med pil upp/ned.
Förstoringen sparades så man kunde jämföra mycket bättre fram och tillbaka (detaljer) mellan 2 bilder än med de program jag har nu:
- FastStone Image Viewer
- Microsoft Foton
- Microsoft Office Picture Manager

Något tips på mjukvara som kan klara det jag eftersöker?
Jag har Faststone och ACDSee Studio Ultimate 2019.
Jag har haft ACDSee sedan version 3 (1998).
ACDSee är oslagbart i Manageläget för att söka i tusentals bilder. Jag konfigurerar programmet så att det passar mig. Jag anser Editläget är bättre än Lightroom. När man lärt sig kortkommandona är det oöverträffat. Skall du finlira med reglagen i en enstaka bild kanske du skall ha Lightroom.

Med faststone: håll nere väster musknapp i läge visa_ fullskärmsläge och bläddra med pilarna så ser du i hög förstoring och kan snabbt välja vilken bilden du vill märka för t.ex. överföring från minneskort.
Jag rekommenderar att man använda Ctrl+skroller för att förstora bilder i både FS och ACDSee.
Mycket praktiskt inför en eventuell croppning.

Håller med alla som rekommenderar ACDSee. Ett utmärkt program för att hålla reda på stora mängder bilder. Det går också att anpassa väldigt mycket efter personliga önskemål och trots att det tillkommit en mängd finesser på senare år tycker jag faktiskt att det känns lika snabbt som de äldre versionerna.

Kanske en lite utvikning av det ursprungliga ämnet men jag hoppas det är ok.
Vad använder ni andra för program för att kopiera bilder från minneskortet till datorn?
Har själv provat lite olika lösningar men på senaste tiden har jag börjat använda Downloader Pro. Finns en del smidig automatik i programmet.
Däremot kan jag verkligen inte rekommendera deras BreezeBrowser. Den verkar vara gjord på nittitalet och har inte sett många uppdateringar av GUI sedan dess.
För snabbgallring använder jag själv FastRawViewer. Fungerar mycket bra och den är bättre för att göra just gallringar än FastStoneViewer. Som är ett mycket bra program för mycket annat.

Hur man jobbar har så klart mycket att göra med hur många bilder man har att gå igenom och hur bråttom det är.
En lösning som PhotoMechanic eller DownloaderPro är mycket praktisk om man har flera kameror och kanske hundratals bilder att gå igenom.

Brukar oftast ladda in direkt till LR, men är det många bilder och en större gallring så brukar jag använda Faststone. Jag har då gjort att jag fört över minneskortet till datorn och gått igenom bilderna och taggat bilder och raderat de jag inte önskar behålla. Funderar på om det kanske är klokare att jobba direkt mot minneskortet och tagga de som jag ska föra över till datorn och därefter in i LR, då slipper man ju att föra över alla till datorn och därifrån radera. Hur gör ni?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar