Annons

Sökarlupp till K-5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Som sagt har någon av Er erfarenhet av att använda sökarlupp på Pentax K-5 eller annan Pentax systemare så vore det trevligt att få veta vad ni tyckte och hur det funkade.

Har hittat denna http://cms.kreativfotografi.se/inde...page_new.tpl&product_id=107&Itemid=26&lang=se och det verkar kunna hjälpa mig då jag pga ögonproblem (se annan tråd) har svårt att fokusra manuellt och när jag använder zoomen på LV på min K-5 så stämmer inte fokus ändå utan bilden är oskarp när jag får in den i datorn trots att den var skarp i LV, kan det bero på felkalibrerad skärm på kameran och om så vad att göra?

Därför tänkte jag försöka med en sökarlupp om det kan lösa problemet men vore kul att höra expertisens åsikter innan jag slår till även om det inte är några stora pengar men ändå, behöver inte fler prylar som samlar damm om den inte funkar bra.
 
OK ser ju smidigare ut, har Du den på även när Du kör AF alltså kan den sitta på hela tiden eller måste Du skifta mussla?

1,2X känns mera lagom än 2,3X för jag vill ju gärna se så mycket som möjligt av bilden i sökaren också även om det ju är centrum som är viktigast för skärpan men underlättar vid komponerandet att se så nära 100% som möjligt, hur är det med det och denna?
 
Den sitter på hela tiden, tycker den är bättre på allt än orginalmusslan. Man ser hela bilden om man bara flyttar blicken lite. Sticker ut ca 1cm bakom kameran. Enkel att montera. Bara att snäppa bort orginalet och snäppa dit denna istället.
 

Bilagor

  • DSC00061.jpg
    DSC00061.jpg
    12 KB · Visningar: 351
när jag använder zoomen på LV på min K-5 så stämmer inte fokus ändå utan bilden är oskarp när jag får in den i datorn trots att den var skarp i LV, kan det bero på felkalibrerad skärm på kameran och om så vad att göra?

Nej, det var ytterst märkligt, det ska bara inte kunna hända. Den skärpa du ställer in manuellt i LV är ju det sensorn ser, blir sedan resultatet annorlunda så måste det vara något annat än skärpan som strular. Vibrationer i kameran eller något. För du har väl stängt av autofokusen så du inte fokuserar om när du tar bilden?
 
Nej, det var ytterst märkligt, det ska bara inte kunna hända. Den skärpa du ställer in manuellt i LV är ju det sensorn ser, blir sedan resultatet annorlunda så måste det vara något annat än skärpan som strular. Vibrationer i kameran eller något. För du har väl stängt av autofokusen så du inte fokuserar om när du tar bilden?

När jag upptäckte detta första gången så hade jag kameran på stativ, AF av, Sigma 400mm MF och använde självutlösaren men ändå blev det inte rätt. Gjorde sedan om det återigen med kamerna på stativ men då med Tamron 28-300mm och trådlös fjärr men samma fel uppstod ändå och detta är mycket störande trots att jag inte fotar MF så ofta men när jag gör så vill jag att det ska bli bra.

Så det känns inte som objektivfel för jag testade i somras igen med mitt nuvarande Sigma 400mm AF men körde såklart MF då och jodå felet är kvar så jag lutar åt något med kameran men har aldrig hört talas om vad det kan vara, något förslag?
 
Knepigt, med självutlösaren så stängs ju skakreduseringen av, vilket det sägs man ska göra när man använder stativ, använder du dessutom live view i kombination med självutlösare så är spegeln redan uppfälld så inga spegelvibrationer kan störa.

Du bländar inte ner för mycket då, så du drabbas av diffraktion? Eller tokhögt iso.
 
Knepigt, med självutlösaren så stängs ju skakreduseringen av, vilket det sägs man ska göra när man använder stativ, använder du dessutom live view i kombination med självutlösare så är spegeln redan uppfälld så inga spegelvibrationer kan störa.

Du bländar inte ner för mycket då, så du drabbas av diffraktion? Eller tokhögt iso.

Kommer inte ihåg exakt men gissar att jag hade f5,6-8 och ISO är ställt att hålla sig upptill 3200 men var vid tillfället inte mera än 400 om jag minns rätt så inte direkt högt för en K-5.

Nåväl har beställt en sådan 1,2X mussla så får vi se om det löser sig annars får jag testa mera och ev få kameran kollad.

Vore kul att få ordning på detta då jag ganska ofta främst sommartid behöver fotoa genom fönster föra tt fånga djur som vistas nära huset och då är ju MF nödvändigt.
 
Som sagt har någon av Er erfarenhet av att använda sökarlupp på Pentax K-5 eller annan Pentax systemare så vore det trevligt att få veta vad ni tyckte och hur det funkade.

Har hittat denna http://cms.kreativfotografi.se/inde...page_new.tpl&product_id=107&Itemid=26&lang=se och det verkar kunna hjälpa mig då jag pga ögonproblem (se annan tråd) har svårt att fokusra manuellt och när jag använder zoomen på LV på min K-5 så stämmer inte fokus ändå utan bilden är oskarp när jag får in den i datorn trots att den var skarp i LV, kan det bero på felkalibrerad skärm på kameran och om så vad att göra?

Därför tänkte jag försöka med en sökarlupp om det kan lösa problemet men vore kul att höra expertisens åsikter innan jag slår till även om det inte är några stora pengar men ändå, behöver inte fler prylar som samlar damm om den inte funkar bra.

Du måste sannolikt justera okularet till ditt öga. Det står alldeles säkert om detta i kamerans manual. Dioptrijusteringen sitter troligen bredvid okularet. Vid manuell fokusering utan extra lupp måste kamerans sökarokular justeras. Om man monterar en lupp skall du ju fortfarande se figurerna på mattskivan skarpt, enligt kamerans manual, för att du ska kunna se bilden från objektivet skarpt. Jag har ingen erfarenhet av lupp men jag använder vinkelsökare ofta och då måste ju dess okular justeras. Prova att justera okularet med lupp på kameran. Gör detta noggrant enligt manualen. Moderna kamerar är inte konstruerade för manuell fokusering, olämplig konstruktion av mattskivan, utan för användning med autofokus. I vardagslag fungerar det bra om man visar kameran var den skall fokusera. I macrosammanhang är det inte säkert att autofokus hänger med. Det går definitivt inte med någon typ av autoläge då kameran använder mer än en mätpunkt.//K
 
Kommer inte ihåg exakt men gissar att jag hade f5,6-8 och ISO är ställt att hålla sig upptill 3200 men var vid tillfället inte mera än 400 om jag minns rätt så inte direkt högt för en K-5.

Nåväl har beställt en sådan 1,2X mussla så får vi se om det löser sig annars får jag testa mera och ev få kameran kollad.

Vore kul att få ordning på detta då jag ganska ofta främst sommartid behöver fotoa genom fönster föra tt fånga djur som vistas nära huset och då är ju MF nödvändigt.

Det var ju synd att jag inte hann hem från jobbet tidigare idag.. ;-) - http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=189857
 
Vore kul att få ordning på detta då jag ganska ofta främst sommartid behöver fotoa genom fönster föra tt fånga djur som vistas nära huset och då är ju MF nödvändigt.

Nja det verkar inte funka, tele genom vanliga fönster verkar bli skräp, åtminstone de få gånger jag provat.
 
Det var ju synd att jag inte hann hem från jobbet tidigare idag.. ;-) - http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=189857

Ja där ser man, vet inte om jag kan stoppa beställningen för de skickade den igår så min blev kompleterring på ordern och denna är inte lagervara hos dem så lite taskigt om jag inte hämtar den när de plockat hem den enkom åt mig.

Kollar ju köp/sälj på FS varje dag om det ska dyka upp något intresssant och så blev det så precis, men men så kan det bli.
 
Nja det verkar inte funka, tele genom vanliga fönster verkar bli skräp, åtminstone de få gånger jag provat.

Jo det är knepigt har jag märkt men det går att få till det ibland iaf, men det blir hög andel kasserade bilder jämfört med annars, kankse någon som har bågra bra tips?

Det svåra är ju att jag inte kan öppna föstret för då hör de det och sticker, har ganska ofta rådjur och räv bara några meter utanför huset, i somras hade jag en Mård på altanen som länsade fågelbordet och var framme flera gånger, har haft sparvhöv, ugglor och havsörn ute på tomten ca 10-15m från huset så rena zoot så det vore kalas om det gick att lösa ;-)
 
Jo det är knepigt har jag märkt men det går att få till det ibland iaf, men det blir hög andel kasserade bilder jämfört med annars, kankse någon som har bågra bra tips?

Det svåra är ju att jag inte kan öppna föstret för då hör de det och sticker, har ganska ofta rådjur och räv bara några meter utanför huset, i somras hade jag en Mård på altanen som länsade fågelbordet och var framme flera gånger, har haft sparvhöv, ugglor och havsörn ute på tomten ca 10-15m från huset så rena zoot så det vore kalas om det gick att lösa ;-)


Motorsåg och lucka på lämpligt ställe ;-)

Micke.
 
Motorsåg och lucka på lämpligt ställe ;-)

Micke.

HeHe jo tanken har funnits faktiskt, hade en bekant som hade gjort ett litet fönster i ett stort och använde för att "glugga" räv men han sköt med bössan då men iden var densamma det lilla fönstret kunde öppnas utan att det störde men det blir mycket ombyggnation för att få till det ;-(
 
Hur gick det? Har du fått hem den? Blev det bättre?

Nix den som kom upp här beg han jag inte på utan den klippte en annan uppsalabo, men det är iaf leverans på väg till butiken men lär ta någon/några veckor men jag har inte så hemskt bråttom nu så kan vänta och jag kan låna en om jag skulle behöva en innan.

Återkommer med hur det funkade framöver.
 
Har fått luppen nu och monteringen var ju busenkel, för första gången kan jag läsa inställningarna som visas i sökaren (använder datafönstret annars) så lite nytta gjorde den iaf ;-)
De första försöket kändes som det underlättade vid MF fokusering med men måste testa i fält innan jag kan säga säkert, men tror det blir bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.