Annons

Sökarlupp till D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
En sån skulle jag vilja ha! Det finns ju till en massa andra kameror, och jag har även hört att det ska komma till D200, som redan har fet sökare.
Finns det något sådant till D50?
 
Skall du ha lågförstorande som visar hela sökarbilden eller högförstorande som visar en del av den? Om det är det sistnämnda kan du använda DG-2 som ger 2x-förstoring. Utmärkt hjälpmedel för precis fokusering.
 
jimh skrev:
Skall du ha lågförstorande som visar hela sökarbilden eller högförstorande som visar en del av den? Om det är det sistnämnda kan du använda DG-2 som ger 2x-förstoring. Utmärkt hjälpmedel för precis fokusering.
Den ska helst visa hela bilden. Meningen är bara att få upp storleken på sökaren i någon mån, då den ju är rätt liten.
Vad är "DG-2", och var kan man läsa mer om den?
 
Då är DG-2 inget för dig. Det är ett fokuseringshjälpmedel, inte ett kompositionshjälpmedel. Du ser ungefär ut till fokuspunkterna på mattskivan.

Du letar efter DK-17M. Den passar tyvärr inte din kamera, men det finns tydligen folk som själva gjort adaptrar. Hur bra den funkar i sökarsystemet på D50 vet jag dock inte.
 
jimh skrev:
Då är DG-2 inget för dig. Det är ett fokuseringshjälpmedel, inte ett kompositionshjälpmedel. Du ser ungefär ut till fokuspunkterna på mattskivan.

Du letar efter DK-17M. Den passar tyvärr inte din kamera, men det finns tydligen folk som själva gjort adaptrar. Hur bra den funkar i sökarsystemet på D50 vet jag dock inte.
Huga, det är lite dyrt för något som måste modifieras. Får se om jag kan mixtra till nåt på egen hand istället kanske:)
 
Coolt. Nikon har alltså släppt ett förstoringsokular med det kvadratiska fästet! Det visste inte jag.

Ett sånt skall jag ha.
 
Från Pixmanias sida har de nog blandat ihop vissa grundläggande begrepp

"Sökartillbehöret DK-21M, tillägnat D-200, ger en 1,2x zoom när du använder din systemkameras sökare. Du får en snabbare slutartid! "


Funderar i övrigt på varför denna pryl inte är integrerad i kameran från början, när behovet alltid är största möjliga sökarbild?
 
RolandM skrev:
Funderar i övrigt på varför denna pryl inte är integrerad i kameran från början, när behovet alltid är största möjliga sökarbild?
Precis, det är ju helt obegripligt att man på en så fin kamera inte gör sökaren så "bra som möjligt" redan från början. Antagligen skulle det inte kosta många hundralappar att få en riktigt fet sökare.

D50:n har ju en rätt liten sökare, och jag tycker att den är en av de större begränsningarna hos kameran, särskilt när det är mörkt. Det finns inte en chans att fokusera manuellt heller, och det vore ju trevligt att kunna. Att de inte integrerat nån form av lupp hos denna är också lite märkligt. Och ännu märkligare är att det inte finns nån som tillbehör! Skulle nog sälja som smör.

Edit: Vet vi förresten om det är samma fäste hos D50/70 och D200? Antar att fästet är större hos 200:an?
 
Jag har läst på nätet att den ska passa på D70s, jag hoppas att det stämmer för jag har beställt en från pixmania. Jag återkommer när jag fått den.
Den heter DK-21M.
Mvh Martin
 
Martin, Adoramas bild är fel. Den föreställer en DK-17M.

Jag har fått svenska priser från Scandinavian och Cyber nu. 695 kr respektive 740 kr. De tror att de får hem dem om ett par veckor.
 
jimh skrev:
Martin, Adoramas bild är fel. Den föreställer en DK-17M.

Jag har fått svenska priser från Scandinavian och Cyber nu. 695 kr respektive 740 kr. De tror att de får hem dem om ett par veckor.
För det priset kan de ju behålla sina prylar. Hur fan kan det vara så dyrt?
Lite skillnad mot 25 dollar.

Edit: Fast den kostar ju uppenbarligen 360:- hos Pixmania. Halva priset.
 
jimh skrev:
Martin, Adoramas bild är fel. Den föreställer en DK-17M.

Jag har fått svenska priser från Scandinavian och Cyber nu. 695 kr respektive 740 kr. De tror att de får hem dem om ett par veckor.

Pixmania tar 360 kr och ska få hem dom till den sista.
Undrar varför denna prisskillnad?
Sorry läste inte alla inlägg, info i repris...
Mvh Martin
 
Verkar ju rätt bra pryl MEN det har väl inte fått stående ovationer direkt, särkilt inte av de som bär glasögon. Efter att ha förkovrat mig lite och läst om andra erfarenheter så verkar den förvisso bra men kanske inte lika bra som DK17M (med modifikation). Bland annat verkar det som att man har svår att se hela sökarbilden, vilket kanske inte behöver vara något problem för alla. Jag är också klart nyfiken men tror mer på ebay. Inklusive frakt, 395kr.

Observera också att man måste ta till lite vertyg eftersom sjöälva ögonmusslan i gummi verkar vara limmad. Lite eftra jobb för att buta ut till valfri/passande mussla således.

En bild att beskåda: http://users.eastlink.ca/~csweet/DK-21MMODWEB.jpg
 
Senast ändrad:
Frågan är hur svårt det är på en skala att göra en sån där grunka själv. Bara man vet vad man ska ha för lins. Måste ju vara rätt lite förstoring om man ska kunna hålla ögat nära.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.