Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sökare förstoring

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Andersson

Aktiv medlem
Funderar på det här med förstoringsgraden på sökare, fullformat kontra aps-c.
På 7Dmkll står det till exempel 100% täckning och 1x förstoring, medan till exempel 5Dmklll har 100% och 0,71x förstoring.
Ändå upplever jag 5D som större, är förstoringsgraden i förhållande till sensorns storlek? ?

Funderar på det här med förstoringsgraden på sökare, fullformat kontra aps-c.
På 7Dmkll står det till exempel 100% täckning och 1x förstoring, medan till exempel 5Dmklll har 100% och 0,71x förstoring.
Ändå upplever jag 5D som större, är förstoringsgraden i förhållande till sensorns storlek? ?

Ja, det är precis så det hänger ihop.

Cropfaktorn ger ju en viss teleeffekt, eller vad man ska kalla det, alltså delförstorar bildens mitt jämfört med fullformat. Den förstoringen ser du även i sökaren.

Ljuset från objektivet projiceras på fokusskivan.
Där får bilden en viss storlek. Mycket sanolikt samma storlek som sensorn, men det vet jag inte.
Genom sökarokularet ser du bilden på fokusskivan. Okularets förstoringsgrad avgör hur stor du upplever bilden i sökaren (i förhållande till hur stor den verkligen är - ja).
Man kan köpa tilläggsokular med annan förstoringsgrad.

100% betyder att bilden på fokusskivan omfattar hela den bild som hamnar på sensorn.

Petter...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar