Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söka medlemmar

Produkter
(logga in för att koppla)

Theant

Aktiv medlem
Skulle det inte vara smidigt om vänner och bekanta som inte är medlemmar kunde söka efter befintliga medlemmar?

Nu frågar de istället om man lagt upp nån bild och jag vet inte riktigt hur de ska hitta mig eller mina bilder.

Visst är det gratis att vara medlem, men har de inte intresset (eller utrustning) att lägga upp bilder eller att läsa på forum mm, känns det väl onödigt att skaffa ett konto?

Mvh Jonas S
 
Anonyma användare kan inte kommentera, och det är väl i princip hela poängen med fotosidan om jag förstått det rätt.
 
Jepp, men det hänger ju ihop lite. Poängen är ju inte att visa upp sina senaste mästerverk för släkt och vänner, utan att ge och ta kritik.
Visst kan du få kritik av släkt och vänner ändå, men inte inom själva fotosidan.. Så då var vi där vid syftet igen.. Tror jag :)
 
Portfolion är en bra funktion för att visa upp bilder. Där får man en enkel adress och slipper dessutom risken att få pinsamma kommentarer med ackompanjerande femmor i betyg från släkt och vänner.
 
Peter o Jim: Jag håller med om era åsikter, men om jag ser tex Peters läckra "ensam fågel" bild ;) o berättar om det för någon bekant som inte är medlem är det svårt denne att hitta Peters bild.
Han ska alltså bara hitta bilden/fotografen inte kunna ge kritk eller betyg.. Endast titta på en läcker bild (o kanske lära sig nåt?).

Men visst det är väl inga problem att bli medlem om intresset finns.


Blev visst lite rörigt skrivet detta...antar det är dags för kaffe...

Mvh Jonas S
 
Hmm, jag har önskat i ett halvår att den funktionen "söka medlemmar" fanns för icke medlemmar, men de skälen var ju bara rent egoistiska..
För hur svårt är det när man väl hittat medlemmen att bookmarka sidan i sina favoriter? Du kan ju skicka ut din direktlänk (http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=15050) om du bara vill visa för icke medlemmar. ser du en annan snygg bild är det ju bara att kopiera länken i adressfältet och skicka över till den du ska visa.
Så jag förstår ändå inte problemet.. och nu önskar jag inte ens den funktionen av egoskäl heller;)
 
Jag väcker liv i denna nästan två år gamla tråd. Jag var på väg att skapa en ny, men började med att söka lite och hittade denna.

Jag tycker precis som trådskaparen att även icke medlemmar borde kunna söka på fotografer/medlemmar. Det har hänt mig flera gånger att jag pratat med icke medlemmar och berättat om någon fotograf eller bild på fotosidan, och velat visa den, bland annat för att försöka väcka personens eget fotointresse och göra reklam för fotosidan. Då det inte är möjligt om man inte är medlem, har då personen blivit medlem endast för att kunna använda funktionen vid detta enstaka tillfälle.

Jag förstår tanken med att fotosidan inte är till för att visa bilder för vänner och bekanta, men som det är nu blir många medlemmar utan att egentligen ha något intresse av det. Och det utvecklar väl knappast fotosidan med en massa medlemmar som aldrig lägger ut egna bilder eller deltar på något annat sätt?

Mitt förslag är alltså att öppna sökfunktionen även för icke medlemmar.

// Kjelle
 
Om jag fattat det rätt:

Du vill kunna göra så att icke medlemmar skall kunna söka efter specifika medlemmar?

Då frågar jag mig varför?

Du svarar med att

"Det har hänt mig flera gånger att jag pratat med icke medlemmar och berättat om någon fotograf eller bild på fotosidan, och velat visa den, bland annat för att försöka väcka personens eget fotointresse och göra reklam för fotosidan. Då det inte är möjligt om man inte är medlem, har då personen blivit medlem endast för att kunna använda funktionen vid detta enstaka tillfälle."

jag håller inte med här, Fortfarande är det att du vill visa en speciell bild men med motivering att eventuellt "locka" nya medlemmar. Men då kan du väl bara skicka en länk eller skicka ett mail med din bild. Är det inte din bild så kan väl inte den bilden vara så unik att alla andra bilder inte duger? som bara icke reggad besökare kan du ju i princip kolla på alla bilder på hela fotosidan! Räcker inte det som reklam?

Ang skaffa medlemmar där man väcker ett fotointresse vet jag inte heller om det är en bra medlem... Fotosidan vänder sig inte till nybörjare som inte har intresset, dom vänder sig till människor som redan ÄR genuint intreserade och vill lära sig mer och som kan dela med sig av kunskapen. Därmed inte sagt att nybörjare inte är välkomna, det är snarare det att dom som vill regga sig här gör det föratt utvecklas, inte föratt dom har sett en fin bild på fotosidan...

Låter kanske lite fisförnämnt, men jag tror aldrigatt fotosidan har vänt sig till rena nybörjare... att det sedan kommer många nybörjare är en helt annan sak. Det betyder också att Fotosidan är bra ställe att utvecklas på.

Fotosidans ståndpunkt och värderingar får dom själva svara på, jag refererar bar utifrån min uppfattning om Fotosidan.

Som jagsagt i andra trådar så anser jag att ickemedlemmar redan har på tok för mycket gratis.

Gratis medlemskapet tycker jag också borde begränsas.

Icke medlemmar överhuvudtaget borde bara kanske kunna se dom 2senaste dagarnas kritikbilder, kunna Läsa alla rubriker i forumet men inte kunna ställa frågor eller kunna läsa svar i forumet, bara rubrik och frågan.

Känner man sig kallad att bli medlem så kan man nog avgöra det redan efter att ha sett några bilder och sett forumet enorma potetsial.

jag tycker att forumet innehåller för mycket guld för att bara gesbort som det görs idag. Många kan ta del men lite kommer tillbaka in.

/Kalle som har suttit uppe för att samla inspiration för ett kommande jobb... tack Fotosidan! :)
 
Kalle_B skrev:
...jag tror aldrigatt fotosidan har vänt sig till rena nybörjare...

Johorru Kalle!
Visst vänder sig FS även till rena nybörjare!
Det är ju bara att kolla på dina egna inlägg där du hjälper superamatörer.
Jag tillhör sjäv den skaran och jag har haft oändligt mycket hjälp av dig o andra här.

Att jag nu skaffat en systemare beror på dig o övriga snubbar här, men... för ett par år sedan var jag en rejäl nybörjare.
 
lagavulin skrev:
Jag tycker precis som trådskaparen att även icke medlemmar borde kunna söka på fotografer/medlemmar...............

..........Mitt förslag är alltså att öppna sökfunktionen även för icke medlemmar.

// Kjelle
Det vore dumt tycker jag.
Tyvärr är ju inte världen fylld av enbart godsinnade snälla människor och den pyttelilla procenten andra som kan få för sig att söka för att djävlas, kartlägga medlemmar och så bör inte få tillgång till sökning av medlemmar hur lätt som helst utan att själv vara det tycker jag. Är det medlemmar som gör så är de nog lättare att komma åt än om de inte är det alls tippar jag. Toppen att det inte går utan eget medlemsskap alltså. Förändra inte det.
 
Oftast är det en egen bild jag vill visa, men det har också hänt att jag vill visa någon annans bild(er) som jag inspirerats av i mitt eget bildskapande. Är jag då hemma hos någon annan och vi sitter vid dennes dator, är det inte helt smidigt att först maila en länk till bilden. (Och det handlar förstås om vänner med fotointresse, även om de inte är med på FS)

Jag kan inte riktigt se problemet med att öppna sökfunktionen, utan tror bara att det finns ganska många medlemmar som blivit det just för att kunna titta på bilder, vilket jag tycker är rätt onödigt.

Men är jag i minoritet med min uppfattning, får jag acceptera det som det är. Fast det vore intressant att läsa vad fler tycker om idén.

// Kjelle
 
Har själv vägt detta för och emot. Håller ändå med de som säger att sökfunktionen ej öppnas upp.

Syftet med FS är väl att visa upp / få kommentarer / ge kommentarer fotografer emellan.

Vill man strötitta eller skapa "familjealbum" finns andra vägar. Inte minst erbjuder väl många labb på nätet stora utrymmen för bildlagring och även möjligheter att lägga upp album fria för allmänheten eller via login för nära och kära.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.