Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söka högskolor med fotografisk inriktning (sista datum: 15 april)

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hejsan!

Nu till våren tar jag studenten, och efter sommaren väntar en mörk framtid utan säkerhet. Själv har jag inte riktigt bestämt mig om jag ska läsa vidare eller om jag ska försöka bygga upp en långsam men stadig bas som frilansare.. Har börjat jobba lite smått som vimmelfotograf och då och då hjälper jag även till min pappa att fota till de hemsidor han gör åt sina kunder, och visst får jag ersättning, men så klart bara svart =/.
Det börjar mer och mer visa sig att folk i min närhet, gamla bortglömda kompisar/klasskompisar etc. vet att jag håller på med foto, vilket förstås är mycket positivt. Jag börjar bygga upp ett namn.

Men att fota har jag bara sysslat med sedan i Juli -09, och har än inte byggt upp en stadig grund vad gäller både utrustning i form av objektiv mm, men även kunskap, till stor del redigering. Jag hatar att redigera, även om jag vet att det är där man producerar hela bilden.

Så om det nu är så att jag väljer att läsa på en högskola/folkhögskola, vilken ska man välja?
Det känns inte som om jag vill lägga ut 40 000kr/termin som vissa högskolor kräver, jag varken har dom, eller vill ta stora studielån. Vart det är spelar mindre roll, men att det befinner sig närma en större stad är nästan ett måste då jag har flickvän som behöver flytta med (om det inte är inom pendlingsavstånd), som läser till förskolelärare. Nu är det inte heller långt kvar till sista ansökningsdag! (15 april)

Fast ändå känns det bäst som att jag bör låta det vänta, ta ett år och bara fotografera, köra lite småjobb och känna efter vart jag vill med mitt fotograferande, vilken inriktning jag ska ta. För det här med konstfoto etc. fattar jag inte ett dugg av, det finns inte i min värld. Det är ju ett annat problem, många högskolor har konstfoto som "inriktning". Tråkigt, men sant.

Oj, det blev en lång text, men ju mer info desto bättre svar (förhoppningsvis om någon orkar läsa).

MVH
André

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar