Annons

Sålde min Nikon D2H, vad ska jag köpa istället?

Produkter
(logga in för att koppla)

H.Helmersson

Aktiv medlem
Hej!

Jag gjorde misstaget att gå o sälja min Nikon D2H för några månader sedan, vilket jag ångrar enormt mycket nu...

Så frågan lyder, vad ska jag satsa på för modell nu?
Jag fotar nästan enbart natur, motorsport o dyl. om de är till någon hjälp.

Vill ha nånting som är likvärdigt med Nikon, samt har jag satt prisgränsen till runt 10-15´000:- för en begagnad.
Har fått intrycket av att Canon´s objektiv är billigare än Nikon´s, stämmer de eller är jag helt ute o cyklar?

En annan fråga: Ni som har rest en del, har ni någonsin filmat som ett komplement till att fota?
Isåfall, vad tycker ni om det, är lite sugen på att köpa mig en filmkamera också, men tvekar av någon anledning..

Någon som har nåt förslag? Jag suger åt mig som en tvättsvamp just nu :)

Mvh Henric
 
Nikon D2x (beg) och D300 (ny) ligger väl i den prisklassen någonstans? Likaså Canon 1D MkII (beg) och 40D (ny)
 
tänkte också en D300, den har ju bra med snabbhet om du kompletterar med batteripacket från D2nånting så får du ju 8 fps.

Satsa på den, tycker jag :) Det skulle nog jag ha gjort i alla fall, eller en begagnad Canon 5D, men då har man inte snabbheten på sin sida om man behöver det.
 
Känns som D300 är det bästa alternativet. Vädertätningen, hastigheten, klassledare på 1,5 crop formatet när det gäller brus etc etc. Dessutom inom ramen för din budget.

mvh

Fredrik
 
H.Helmersson skrev:
Hej!

Jag gjorde misstaget att gå o sälja min Nikon D2H för några månader sedan, vilket jag ångrar enormt mycket nu...

Så frågan lyder, vad ska jag satsa på för modell nu?
Jag fotar nästan enbart natur, motorsport o dyl. om de är till någon hjälp.

Vill ha nånting som är likvärdigt med Nikon, samt har jag satt prisgränsen till runt 10-15´000:- för en begagnad.
Har fått intrycket av att Canon´s objektiv är billigare än Nikon´s, stämmer de eller är jag helt ute o cyklar?

En annan fråga: Ni som har rest en del, har ni någonsin filmat som ett komplement till att fota?
Isåfall, vad tycker ni om det, är lite sugen på att köpa mig en filmkamera också, men tvekar av någon anledning..

Någon som har nåt förslag? Jag suger åt mig som en tvättsvamp just nu :)

Mvh Henric

Angående priserna på objektiven tror jag mer det handlar om att Canon har fler olika varianter av sina objektiv i olika prisklasser. Nikon har ju tex bara en variant av 70-200 (vilken då är ett dyrt objektiv) medans Canon har hela 4 varianter av sitt 70-200 i olika prisklasser :)
 
Jag fattar verkligen inte varför man skulle vilja ha/behöva ett 70-200..
Är så jä*la trött på att höra om 70-200!!
 
Du kan ju komma förbi och kolla på mina gamla Pentaxgrejer, så har du nåt att jämföra nikon mot. Helt subjektivt så tycker jag att Pentax är väldigt prisvärt, själv vill jag ha K20D med 16-50 och så där. Men det får vänta. Alla märken är bra, fast ofta på lite olika saker.
 
Tack för alla era svar!

Jag ska tänka igenom vad jag vill ha samt söka i annonserna så får vi se vad de blir för kul!

Nicklas, jag tjoar till när jag är ledig, denna veckan är har jag mycket jobb, men i början på nästa är inte omöjligt!
 
Danlo skrev:
Jag fattar verkligen inte varför man skulle vilja ha/behöva ett 70-200..
Är så jä*la trött på att höra om 70-200!!

Jag köpte mitt första 70-200 för ett år sedan mest för jag tyckte det kunde "vara bra att ha". Nu använder jag det hela tiden. Jag använder det till porträtt och när jag tar bilder under intervjuer. Har märkt att folk slappnar av mycket lättare när man inte står så nära med en stor kamera i ansiktet på dom och tar bilder
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.