Annons

Sålde en bild (betalning)

Produkter
(logga in för att koppla)

Canon1022

Aktiv medlem
lyckades sälja en bild till en dagstidning , var en stressad nyhetschef som ville ha en bild jag mailade.

Han visste inte riktigt vad de betalade för en bild , men lovade att betala för den.

Fick 600 minus skatt för den 420kr för den.

Nu har de använt bilden en gång till , vi har ju inte kommit överens om mer än att den skulle vara med en gång .....

Men de tror väl att de har köpt bilden.

Man vill ju inte ställa till med något ,med riska att de inte vill ha fler bilder.

När man nämner Blfs prislista så säger de att de nästan aldrig betalar efter den.

Jag har sällan haft problem att få betalt enl BLF när jag sålt till seriösa tidningar.
Påpeka vänligt att det endast är endast en dags publiceringsrätt som tidningen köper när de vill använda din bild, och att du således ska ha betalt en gång till. Var dock inte alltför obekväm, jag fick vara ganska givmild i början men nu har jag ett par fasta kunder som betalar som de ska.
Men det är stor skillnad på tidningar och tidningar oxo, små landsortstidningar sätter i vrångstrupen när man säger att man öht vill ha betalt medan tex Expressen, som är vana att betala, pröjsar även välsaltade fakturor om de är i enlighet med blf.
Nivån på betalningen för din del var väl annars rätt ok för en arkivbild. (Enl BLF 660:- som det sedan ska skattas på)

Dez skrev:
Jag har sällan haft problem att få betalt enl BLF när jag sålt till seriösa tidningar.
Påpeka vänligt att det endast är endast en dags publiceringsrätt som tidningen köper när de vill använda din bild, och att du således ska ha betalt en gång till. Var dock inte alltför obekväm, jag fick vara ganska givmild i början men nu har jag ett par fasta kunder som betalar som de ska.
Men det är stor skillnad på tidningar och tidningar oxo, små landsortstidningar sätter i vrångstrupen när man säger att man öht vill ha betalt medan tex Expressen, som är vana att betala, pröjsar även välsaltade fakturor om de är i enlighet med blf.
Nivån på betalningen för din del var väl annars rätt ok för en arkivbild. (Enl BLF 660:- som det sedan ska skattas på)

Tack för ditt svar tydligen hade de gjort en miss för det var 660 kr (-30% skatt) de skulle ha betalat för att de använde bilden första gången , får lägga på det när jag nu skickar en faktura för att de använt bilden en gång till.

Får se hur de agerar ,tog en evighet att få pengarna första gången.

När du skrive arkivbild menar du att de får använda bilden flera gånger för 660kr eller att de ska betala det varje gång?

(lite hjärntrött just nu)

Arkivbild är en bild som funnits sedan tidigare, i ditt arkiv eller någon tidnings.
Du har alltså inte tagit den på uppdrag åt just denna tidning.

För snabba och smidiga betalningar kan du använda frilansfinans.se. Då får du betalt efter fem dagar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar