Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Såg ett program om en konstnär på tv...

Produkter
(logga in för att koppla)

muster

Aktiv medlem
Konstnären hade fått ett uppdrag att måla en bild av Stockholm. Den då unge konstnären tänkte, -"Men ska jag göra det? Tänk på alla som gjort det före mig och som är så mycket bättre än vad jag är. Min tavla kommer aldrig att bli lika bra som deras."
Efter många förkastade försök kom konstnären fram till att det enda sättet han skulle lyckas på var att helt enkelt släppa tanken att göra något bättre än vad de innan honom gjort. Han bestämde sig för att göra vad han kände för, sin egen grej, det var det enda sättet det kunde bli äkta på.

Bilden blev så klart otroligt uppskattad och han rankas idag som en av Sveriges bästa konstnärer inom sin genre.

En annan historia berättar om en elev på ett amerikanskt college som fick i uppdrag att skriva en uppsats om en mindre stad.

Eleven kom inte på någonting att skriva så läraren ändrade uppgiften till huvudgatan i den lilla staden.
Inte heller då kom eleven på någonting att skriva. Läraren ändrade uppgiften till att skriva om fasaden till Operahuset på huvudgatan i den lilla staden.
Eleven skulle börja med tegelstenen högst upp till vänster och sedan den andra osv.

Uppsatsen blev väldigt bra och som förklaring till varför hon tidigare inte fått fram ett ord antog läraren att det var för att hon försökte skriva om sådant hon hört om staden eller gatan istället för att tänka själv. Inget hon hört var dock tillräckligt intressant att återberätta och därför blev det ingen uppsats från början.

Vart vill jag då komma med detta? Tja, jag vet inte riktigt, men det börjar bli dags att tänka själv. Att sluta härma bilder man sett, att sluta tänka på vad folk skulle tycka var bra. Att strunta i regler och allmänna antaganden. Att göra det man känner för. Och känner man inte för något speciellt ska man nog inte fotografera förrän man gör det.

Någon frågade i en tidigare tråd vad man skulle försöka bli bättre på till nästa år. Jag ska försöka tänka själv...

Kan inte låta bli att dra på smilbanden....
Men lycka till med att ta bilder utan att härma, det är nog svårare än du tror.

Dessutom skall man akta sig generellt för att uppmana andra, det brukar straffa sig.

// A

Att det är svårt betvivlar jag inte, det märks väl på mina och många andras bilder. Men det är nog bra att ha en klar strävan framför sig.

Sen vet jag inte om det var menat som en uppmaning, mer en upplysning, eftersom jag inte tänkt på detta förut kanske det är andra som inte gjort det ehller. Var och en bestämmer vad de vill ta till sig.

bra!!

Tycker det var otroligt bra sagt!!!
Självklart ska man inte sluta insupa inspiration från andra, men att man måste släppa pressen på sig o sluta tänka: vad ska folk tycka? och sluta anpassa sig efter vad man tror folk vill se, istället för vad man själv känner för...
Det blir man endast hämmad av tror jag...

Bra talat!

muster skrev:
Att sluta härma bilder man sett, att sluta tänka på vad folk skulle tycka var bra. Att strunta i regler och allmänna antaganden.

Håller med. När det gäller personligt bildskapande är det viktigt att hitta fram till en sinnesstämning då man stänger ute alla tankar på publik, kritiker och kollegor. När man så att säga i första hand är trogen verket. Först då får man reda på vilka värderingar man verkligen står för och vad man egentligen kan.

Men det är svårt att hitta dit.

Inom andra områden är det tvärtom. Ta bildjournalistiken som exempel, där kan det vara ett problem när fotografer tänker för mycket på bilden i sig och för lite på läsarna och sammanhanget. Men det är en annan historia.

Såg programmet och blev faktiskt inspirerad. Konstnären heter Bengt Elde och reprisen går på Tv4 på söndag 28/12 kl. 10.45...rekommenderas!!

God fortsättning allihop :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar