Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Så, vilken vinner, RX100 eller GM1?

Produkter
(logga in för att koppla)

A L

Aktiv medlem
RX100 är ju tried-and-true vid det här laget, så frågan är hur GM1 står sig mot den, nu när den varit ute i ett par veckor? Hur smidig är den att använda och hur är kvaliteten på gluggarna/bilderna i slutänden?

Någon som testat båda?

Bakgrunden till min fråga är att jag nyligen blivit av med hela min fotoutrustning, både kompakt och system är stulet, så jag står helt "naken" inför julen och snabbt behöver något bättre än mobilkameran att fota med!

Kan lägga max 7000 kr på kamera just nu och söker något i fickformat.

RX100 har jag provat lite grann och tycker att det är en kapabel kompakt, men tycker också att den har lite dåligt med reglage, jag gillar när man kan ställa in hur man vill ha det direkt utan att behöva bläddra i menyer. Canons G-serie är mycket trevlig i det hänseendet, snabb och fin att ratta på fingerkänsla utan att man behöver titta på vad man gör utan kan koncentrera sig på vad som händer runt omkring och den bild man vill ta. De är dock för stora och har lite taskig bildkvalitet tycker jag.

GM1 har jag ärligt talat näst intill noll koll på, en säljare på MediaMarkt höjde den till skyarna och efter att ha läst lite här så verkar den klart intressant, men jag har noll erfarenhet av Panasonic och vet inte vad det finns för objektiv att välja på eller hur kvaliteten är på dessa, så jag skulle verkligen uppskatta att få input på detta!

Mina främsta funderingar är:
Hur väl funkar tredjepartsobjektiv på GM1? 12-32 är alldeles för kort för mig!
Hur är kvaliteten på Panasonics gluggar överlag? Finns det någon stor zoom?
Hur är den att hantera?
Saknar man NFC?

Tidigare har jag fotat med och tyckte:

Fuji Finepix F700 - Min första digitala kompakt, älskade den och stilen på bilderna! (mest för att jag var 15 år och ny på foto)
Canon A540-630 - Mycket nöjd, kändes lite begränsad inomhus pga av dålig vidvinkel
Olympus E-450 - Bra reglage, men horribel bildkvalitet!
Canon G11 - Bra reglage, och fina bilder för sin tid, kul att fota med!
Canon S100 - Skräp! Ok reglage men krävde alldeles för mycket efterarbete för att få acceptabla bilder.
Nikon D7000 - Fina bilder, även snyggt brus, men för stor för mina händer
Canon 600D - Ok reglage men dålig autofunktion och fult brus. Samma problem som med S100, plus problem med vitbalansen, även alla bilder tagna i bra ljus krävde efterarbete.

Jag fotar mycket på stan och på morgonen/kvällen, så low-light performance och möjlighet till lite tele är viktiga faktorer för mig. På stan fotar jag blandade motiv så därför är ett effektivt P-auto ett definitivt plus, med en snabbt tillgänglig exponeringskompensation. Tycker också om att arbeta med förutbestämda motiv, så jag vill ha alla manuella inställningar tillgängliga, men de behöver inte gå så fort. Jag är även lite darrhänt, så en bra bildstabilisering eller möjlighet att ställa in längsta slutartid är det också prio på.

För att koka ned det:
En väl fungerande P-autofunktion är viktigt
Skärpa och vitbalans på JPEG direkt från kameran måste vara anständiga
Det ska gå att ta fina macrobilder med kameran även om man får klippa mycket, dvs bra skärpa och look på 100% crop är viktigt! (härav mina fråga på kvaliteten på gluggarna)
Full uppsättning manuella inställningar och RAW ska vara möjligt
Bildstabilisering, antingen i huset eller i objektivet.
Kameran ska få plats i en vanlig byxficka

Tittar som sagt främst på RX100 och GM1 just nu, men om någon har andra förslag så är det välkommet också! Inga andra system dock, prioriterar storleken främst just nu och alla andra är för stora och klumpiga.
 
RX100 har jag provat lite grann och tycker att det är en kapabel kompakt, men tycker också att den har lite dåligt med reglage, jag gillar när man kan ställa in hur man vill ha det direkt utan att behöva bläddra i menyer.

Kanske du hade koll på, men du kan själv välja vilka inställningar som ligger under snabbmenyn bakom FN-knappen, och du kan ställa in vilka funktioner som ska styras av de flesta knapparna, om du prioriterar andra högre än de förprogramerade. Du kan också välja vilken funktion som ska styras av ringen runt objektivet.
Jag är rätt förstjust i att handhavandet är väldigt smidigt när jag väl ställt in kameran som jag vill ha den.
 
Hej!
Jag såg den tråden! Får jag fråga vad det var som fick dig att bestämma dig för GM1 i slutänden?

Det var inget lätt val och jag velade många gånger mellan RX100 och GM1. Fördelen jag såg med RX100 var att den var mer kompakt och lättare att få ner i en ficka. Vilket GM1 också kan göra med ett pankaksobjektiv.

Jag läste många recensioner på nätet och kollade en hel del reviews på youtube på båda modellerna.
Det som gjorde att det blev GM1 var att den hade wifi (hur mycket man nu kommer använda det) samt möjligheten till att kunna byta objektiv. Den kändes mer framtidssäker helt enkelt och dessutom är det en helt ny modell.

Jag tror säkert jag hade blivit nöjd med båda modellerna så om jag gjorde rätt val får framtiden utvisa
 
Tack för input, jag lutar mest åt att köpa en RX100 till att börja med, och sedan lura lite på hur jag ska lösa framtida system, det kanske blir båda två ändå! :)

Har du använt autofunktionen något på din GM1, Speffy?
Jag är bara halvbakad som fotograf ännu och gillar att använda mina kameror som point and shooters när jag är ute på språng och ser något. Canons 600D var rätt kass till det, både för stor och dålig auto, så jag är väldigt sugen på ett mindre system med en bra auto!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.