ANNONS
Annons

Så var första förstoringen klar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Råholm

Avslutat medlemskap
Har suttit i mörkrummet (toan) nästan hela dan, det blev ett antal förstoringar som åkte i skräpis innan jag blev nöjd.
Första negativet jag försökte mig på fick jag inte till snön på, det blev bara gråt då texturen började träda fram.
Till det här negativet så byte jag till hårt papper och bländade ned till 2.8, belyste hela bilden i 7 sekunder och belyste sen endast övre halvan i ytterligare 9 sekunder för att få lir´te n´mer dramatik.

Nån som har nåt svar på varför jag inte fick fram textur i snön med normal papper, enligt mina anteckningar så kompenserade jag inte för snön vid fototillfället, kan det vara en orsak?

Bilagor

• Svvforstoring1mini.jpg
    Svvforstoring1mini.jpg
    80.2 KB · Visningar: 459
Har suttit i mörkrummet (toan) nästan hela dan, det blev ett antal förstoringar som åkte i skräpis innan jag blev nöjd.
Första negativet jag försökte mig på fick jag inte till snön på, det blev bara gråt då texturen började träda fram.
Till det här negativet så byte jag till hårt papper och bländade ned till 2.8, belyste hela bilden i 7 sekunder och belyste sen endast övre halvan i ytterligare 9 sekunder för att få lir´te n´mer dramatik.

Nån som har nåt svar på varför jag inte fick fram textur i snön med normal papper, enligt mina anteckningar så kompenserade jag inte för snön vid fototillfället, kan det vara en orsak?

Tycker bara det e kul att se nå'n som prövar å förstora på "det riktiga sättet!" :)
Å en fin och dramatisk bild...
Lycka till i mörkrummet!!

Vad gäller snötips,
så kommer det nog snart en del mörkrumsproffs som kan hjälpa dig!
/Bengan

Snygg komposition i bilden. Och lite dramatisk kopiering. Att du inte kompenserade för snön gör givetvis att den blir lite mörkare i bilden. och om totalkontrasten i negativet samtidigt är låg blir den tonen ganska jämngrå. När du bytte till hårdare papper ökade givetvis kontrasten i dessa toner varför texturen i snön kom fram bättre. Du verkar också ha kopierat så att snön blir lite vitare, varför du också fått fram mera detaljer i skuggorna på stenen. Vill man få fram ännu mer i stenen kan man klippa till en pjatt i svart kartong, formad som stenen och under belysningen skugga den några sekunder med pjatten. men här tycker jag det passar med lite mörkare ton.

Senast ändrad:
Tycker att din fint komponerade bild ser ut att vara överexponerad, därför blir snön så grå. Är den det?

Mvh Berit

Tack för tipsen

På negativet var snön ganska medelgrå, det måste ju betyda att den var underexponerad. En klar dag borde ju snön på negativet nästan bli svart, eller hur?

Nästa gång så skall jag nog försöka få negativet rätt exponerat, det är lite för enkelt med det digitala när man får ändra i efterhand. Har fotat en hel del dia men aldrig landskaps bilder utom oftast mörka skogsbilder, så jag får lära mig det här med svartvitt från början nu!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar