ANNONS
Annons

så mycket väntan. vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

plippen

Aktiv medlem
fotade i måndags och tisdags.
efterarbete idag och imorgon. kul kul. Bara det att
vi sköt 160 gig in i datorn. så att sitta och göra backup och forsla information mellan diskar och datorer tar så jäkla mycket tid. vad ska man göra under tiden som burkarna jobbar. ute skiner solen.
är lite trött på hög upplösning och fina filer.
desutom är vi för få för att spela brännboll.
VAD GÖRA MED ALL VÄNTAN??

Hahha bra tråd!!

Man kan putsa på kameran när de är klart (5 min) kan ni börja spela vem kan håla andan längst spelet,

Sen städa om de finns nått att städa , Köpa fototidnigar ,Spåna på nästa bildide ,

Ja sen at rulla tummarna massa timmar är kul :(

/David

Jag går och diskar!!
Får leta runt i studion efter muggar och glas. det finns en del på väldigt konstiga ställen.

ja fy fasen, det var mögel i den. Har nog stått ett tag.......
bara 47 gig kvar. sen kan vi köra igång med urvalet.

De där med att diska låter som en bra ide som jag ochså måste snappa upp, Får kunder till studion i dag ,

........................................Sablans !!!

bra idé. det får vi ordna. men nu är det bilder som ska in i stationära datorn från bärbara, så att jag kan komma igång med C1.

Om du har mycket tid över kan du ju träna på att prutta fram national sången så du kan den nu till nationaldagen

160 gig!?

Är bara lite nyfiken på vad man har för prylar för att samla på sig 160 gig på 2 dagar? Alternativt, hur många bilder hinner man knäppa på 2 dagar? För mig som är amatör låtter detta väldigt mycket.

/Mikael

ja 160 gig är fruktansvärt mycket.
men med bakstycke så är det inte så oerhört många bilder ändå. två dagars intensiv fotografering (mode)brukar hamna där någonstans. mellan 100-200 gig.

[Off topic] Arbetsgång

Ok, men det måste väl ändå vara ett antal tusen bilder för att komma upp i 160 gig även om du fotar i RAW med en högupplöst kamera antar jag...

Men nu ska jag inte tjata mer om det. Jag noterade att du är yrkesfotograf och att du arbetar med C1 och blev då lite nyfiken på om du har några tips vid arbetsgång för RAW? Själv har jag fotat i RAW-format i ca 3 månader så detta är fortfarande ganska nytt för mig. Har testat PS Camera RAW samt C1 och tycker nog att C1 ger ett bättre resultat.

"Vanliga" bilder på familjen, semseterbilder etc. kör jag bara i C1 med mindre justeringar som levels, curves och sharpen. Konverterar sedan direkt till JPG med hög kvalite. Vad jag är mer osäker på är vilket sätt som är bäst när man ska efterarbeta bilden ytterliggare i tex PS. Ska jag göra samma småjusteringar som jag brukar i C1 fast sedan konvertera till TIFF för att fortsätta arbetet i PS? Ett annat dilemma är hur många versioner man ska spara.

RAW = självklart
TIFF från C1 = ?
PSD från PS = ?
Slutresultat från PS (JPG, TIFF mm) = självklart.

Som jag ser det kan det bli allt mellan 2-4 versioner (eller ännu fler om man vill ha olika versioner anpassade för web, tryck etc.), fågan är bara hur mycket som är vettigt att spara????

Kanske borde startra en egen tråd??? Har läst ett flertal trådar som berör dessa frågor men känner mig fortfarande osäker.

/Mikael

i eftermiddag kommer killen som gör mycket av mitt repro in. Jag ber honom besvara din fråga.
Jag är novis på området.

men nu måste jag börja pilla med bildurval. Det är jag bra på.....

mvh daniel

Re: [Off topic] Arbetsgång

mgrufman skrev:
Ok, men det måste väl ändå vara ett antal tusen bilder för att komma upp i 160 gig även om du fotar i RAW med en högupplöst kamera antar jag...

Men nu ska jag inte tjata mer om det. Jag noterade att du är yrkesfotograf och att du arbetar med C1 och blev då lite nyfiken på om du har några tips vid arbetsgång för RAW? Själv har jag fotat i RAW-format i ca 3 månader så detta är fortfarande ganska nytt för mig. Har testat PS Camera RAW samt C1 och tycker nog att C1 ger ett bättre resultat.

"Vanliga" bilder på familjen, semseterbilder etc. kör jag bara i C1 med mindre justeringar som levels, curves och sharpen. Konverterar sedan direkt till JPG med hög kvalite. Vad jag är mer osäker på är vilket sätt som är bäst när man ska efterarbeta bilden ytterliggare i tex PS. Ska jag göra samma småjusteringar som jag brukar i C1 fast sedan konvertera till TIFF för att fortsätta arbetet i PS? Ett annat dilemma är hur många versioner man ska spara.

RAW = självklart
TIFF från C1 = ?
PSD från PS = ?
Slutresultat från PS (JPG, TIFF mm) = självklart.

Som jag ser det kan det bli allt mellan 2-4 versioner (eller ännu fler om man vill ha olika versioner anpassade för web, tryck etc.), fågan är bara hur mycket som är vettigt att spara????

Kanske borde startra en egen tråd??? Har läst ett flertal trådar som berör dessa frågor men känner mig fortfarande osäker.

/Mikael

När du gör ett nytt projekt i C1 så får du en mapp med projektnamnet, i den mappen så ligger mapparna Råfiler, Bearbetade och Papperskorg där automatiskt.
Jag lägger till mapparna Klara och Projekt.

Först gör jag Quickproofs på alla bilder och skickar till kunden. Kunden meddelar vilka bilder han vill ha.

Sen markerar jag alla bilder som kunden har valt med en bock (+).

I mappen Bearbetade läggs tiffarna som jag framkallat i programmet. Dom låter jag vara som dom är.

Efter att dom är konverterade sparar jag dom som PSD med alla justeringslager osv i Projekt-mappen.

När alla bilder är färdigjusterade osv kör jag ett makro som lägger ihop lagrena, sparar som .tif i klaramappen, bränner ut på dvd och skickar till kunden.

Jag vet inte om det här är det absolut bästa arbetsflödet men det har fungerat bra så här långt.

Det behövs inte så jättemånga bilder för att komma upp i 160mb. En råfil + 16 bitars tiff från kameran väger tar upp ungefär 210mb så på 160gb ryms det lite drygt 760 bilder.

Hårddiskar är relativt billigt så jag tycker att det är bättre att spara för mycket än för lite. Om man t.ex. kastar iväg projektfilen så kan det bli en väldans jobb ifall kunden vill ha något justerat på bilden.

Har C1 någon motsvarighet till XMP?

Tack Andreas för ett mycket informativt svar! Detta kommer att vara till stor hjälp för mig. Jag kände inte ens till funktionen Quickproof!

Eftersom du verkar ha bra koll på detta tänkte jag besvära med ytterligare en fråga. Vet du om C1 har någon motsvarighet till XMP filerna som Camera RAW har? Allternativt om C1 kan lagra, dvs på något sätt komma ihåg, alla justeringar man gjort på en bild? Om det tex gick att ha en databas eller liknande som håller reda på alla ändringar så skulle man ju inte behöva spara "projektfilen" i tiff-format utan bara lagra justeringarna som är kopplade till den bilden...nu har jag snart trasslat in mig själv men jag tror att du förstår vad jag menar?

/Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar