Re: [Off topic] Arbetsgång
mgrufman skrev:
Ok, men det måste väl ändå vara ett antal tusen bilder för att komma upp i 160 gig även om du fotar i RAW med en högupplöst kamera antar jag...
Men nu ska jag inte tjata mer om det. Jag noterade att du är yrkesfotograf och att du arbetar med C1 och blev då lite nyfiken på om du har några tips vid arbetsgång för RAW? Själv har jag fotat i RAW-format i ca 3 månader så detta är fortfarande ganska nytt för mig. Har testat PS Camera RAW samt C1 och tycker nog att C1 ger ett bättre resultat.
"Vanliga" bilder på familjen, semseterbilder etc. kör jag bara i C1 med mindre justeringar som levels, curves och sharpen. Konverterar sedan direkt till JPG med hög kvalite. Vad jag är mer osäker på är vilket sätt som är bäst när man ska efterarbeta bilden ytterliggare i tex PS. Ska jag göra samma småjusteringar som jag brukar i C1 fast sedan konvertera till TIFF för att fortsätta arbetet i PS? Ett annat dilemma är hur många versioner man ska spara.
RAW = självklart
TIFF från C1 = ?
PSD från PS = ?
Slutresultat från PS (JPG, TIFF mm) = självklart.
Som jag ser det kan det bli allt mellan 2-4 versioner (eller ännu fler om man vill ha olika versioner anpassade för web, tryck etc.), fågan är bara hur mycket som är vettigt att spara????
Kanske borde startra en egen tråd??? Har läst ett flertal trådar som berör dessa frågor men känner mig fortfarande osäker.
/Mikael
När du gör ett nytt projekt i C1 så får du en mapp med projektnamnet, i den mappen så ligger mapparna Råfiler, Bearbetade och Papperskorg där automatiskt.
Jag lägger till mapparna Klara och Projekt.
Först gör jag Quickproofs på alla bilder och skickar till kunden. Kunden meddelar vilka bilder han vill ha.
Sen markerar jag alla bilder som kunden har valt med en bock (+).
I mappen Bearbetade läggs tiffarna som jag framkallat i programmet. Dom låter jag vara som dom är.
Efter att dom är konverterade sparar jag dom som PSD med alla justeringslager osv i Projekt-mappen.
När alla bilder är färdigjusterade osv kör jag ett makro som lägger ihop lagrena, sparar som .tif i klaramappen, bränner ut på dvd och skickar till kunden.
Jag vet inte om det här är det absolut bästa arbetsflödet men det har fungerat bra så här långt.
Det behövs inte så jättemånga bilder för att komma upp i 160mb. En råfil + 16 bitars tiff från kameran väger tar upp ungefär 210mb så på 160gb ryms det lite drygt 760 bilder.
Hårddiskar är relativt billigt så jag tycker att det är bättre att spara för mycket än för lite. Om man t.ex. kastar iväg projektfilen så kan det bli en väldans jobb ifall kunden vill ha något justerat på bilden.