ANNONS
Annons

Så mycket kostar slutarbyte på 5d mkI

Produkter
(logga in för att koppla)
En lamell bröts som en glasspinne när slutaren plötsligt slog igen under rengöring. ...
... Allrisk känns faktiskt motiverat, det är den vanliga tilläggsförsäkringen till hemförsäkringen alltså.

Ok!
Då förstår jag, och håller med om att det är motiverat med ersättning från försäkringsbolaget.

Har för övrigt aldrig hört talas om något liknande det du beskriver, därav min slutsats om att det var fråga om en utsliten slutare.

Jodå, så vi har en liten förtroendekris nu, min femna och jag... Låter ju bra dock att den blir ordentligt rengjord nu.

Kanske dags för en mkII

Finns det en slutarräknare man kan kolla själv på 5DM2? Hur göpr man? Finns något slags service mode?
Min gamla Ericsson T39 har service mode och räknar hur många gånger man flippar luckan.

Hur många exponeringar hade du gjort?

50000 exponeringar - 5000 Kr = 10 öre per bild. Fortfarande dyrt?

Inte särskilt. Jag köpte 30 bilder Polaroid- och Fujifilm för 695kr i en affär på väg hem från jobbet. 695/30 = 23kr/bild. Jag hade inte köpt för det priset om det inte var att jag vill testa kamerorna snabbt innan jag köper ett större parti via Ebay.

Bara tanken på att ta tio tusen bilder på två dagar ger mig ångest och minnen från tiden med min första dslr. Som tur var återhämtade jag mig och hittade tillbaka till det som jag tycker är roligt med foto.

Finns det en slutarräknare man kan kolla själv på 5DM2? Hur göpr man? Finns något slags service mode?
Min gamla Ericsson T39 har service mode och räknar hur många gånger man flippar luckan.

Om inte annat så kan exempelvis Intervision hjälpa dig med det.

För att återanknyta lite.

Det kostar cirka 12000 kr +arbete att byta sensorn (dvs man byter merparten av innanmätet) på 5Dmk1.

Byta lågpassfilter (är svårt enligt Intervision) cirka 5000kr inkl arbete.

bra med allriskförsäkring!!!

Jag fick tillbaka min Canon 30D idag efter slutarbyte

Pris: 2928:- ink moms

Arbetskostnad: 2000
Reservdel: 342
Moms 25% 586
----
2928:-

Antal exponering uppskattar till ca 30000st...
Har anmält till försäkringsbolaget idag efter att läst denna tråd, återstår att se om det går igenom via allriskförsäkringen...

Efter 6 dagar satt pengarna på kontot - självrisken!!! Klockrent...
Känns tryggt att ha en schysst allriskförsäkring! Känns lite som om man vunnit ca 1500:- på lotto just nu...

Får tacka trådskaparen för ideén till detta tilltag!

Bättre bilder efter slutarbyte!

Efter att bytt slutaren på min 30D upplever jag nu bilderna mycket skarpare än tidigare. Tidigare blev ca 60% av bilderna suddiga hur jag än gjorde, nu e det ca 1% av bilderna som blir suddiga!

Kan slutaren vara orsaken till suddigheten på bilderna tidigare? Har haft kameran ca 2 år och upplevt problemet hela tiden. Ej varit riktigt nöjd m resultaten och har lämnat in alla objektiv o kamera för kalibrering flera gånger utan bättring...

Jag har inte ändrat några inställningar på kameran och ej heller mitt handhavandfe vid fotografering...

Vad tror ni?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar