ANNONS
Annons

Så lustigt att alla höjer priset på Canon 5D mkII just idag

Produkter
(logga in för att koppla)
Så är det förstås och vissa handlare funkar det hos. Tråkigt nog är det dom som är dyra från början. Rajala är ju generellt väldigt dyra och där kan man prata ner priset, men du kommer ju aldrig så lågt som lägsta på Prisjakt. Jag gör nästan alla mina affärer hos fotokungen. Jag behöver ingen annan leverantör då de nästan alltid är billigast, de har det mesta hemma och är väldigt trevliga. De ruckar dock inte på priset (de resonerar väl att de rä billigast ändå).

Så kan det ju vara. Det viktiga är att man är nöjd med sin leverantör/handlare och ska man hela tiden jaga priser så står man ofta där utan. Bara att spara och gneta kameran trådskaparen är ute efter är ju sällan något man blir missnöjd med dock.

Är inte marginalerna extremt små på dessa kameror? Så länge Canons ÅF priser inte ändrats sista tiden så har jag svårt att se hur man överhuvudtaget skulle tjäna något på att pressa ner priserna märkbart under konkurrenterna. Det känns som att sådana butiker i slutändan bara sabbar för sig själv. För stunden är det förstås tacksamt för oss konsumenter som kan göra dagsklipp men jag föredrar nog nästan en lite mer stabiliserad prissättning utan tvära kast från ena dagen till den andra.

Rolig tråd - och relevant!
I annonserna här ute i höger på Fotosidan har Rajala en annons, med bl.a. Canon 5D Mk II för 17 999.

Klickar man på annonsen så kommer man till Rajala Cameras sida och en 5D Mk II för 19 399.

Det kallas falsk marknadsföring, och är mig veteligen brottsligt. Man är tvingad att sälja kameran för det pris som annonseras för på Fotosidan.

Så - bara gör en print screen på fotosidan.se med datum etc. - Ta med till Rajala och handla!

Man ser annonsen på förstasidan, filen ligger sparad på:
http://obj.fotosidan.se/obj/pa/rajala_200x250.jpg

Lycka till - nu drar jag till Afrika (Med bl.a. min 5D Mk II)

Som med tv-spel; sälj husen billigt och tjäna på utrustningen.

Är inte marginalerna extremt små på dessa kameror? Så länge Canons ÅF priser inte ändrats sista tiden så har jag svårt att se hur man överhuvudtaget skulle tjäna något på att pressa ner priserna märkbart under konkurrenterna. Det känns som att sådana butiker i slutändan bara sabbar för sig själv. För stunden är det förstås tacksamt för oss konsumenter som kan göra dagsklipp men jag föredrar nog nästan en lite mer stabiliserad prissättning utan tvära kast från ena dagen till den andra.

Att binda kunder till märket och tjäna storkovan på glasbitarna.

Stämmer inte. Så länge du inte har fått en orderbekräftelse kan en butik vägra att sälja till dig.

Jo,
enligt nya marknadsföringslagen får inte cirkapriser användas i marknadsföring riktad mot konsument. Så just Rajalas annons på Fotosidan klassas som ett marknadsfört köperbjudande. Sedan är inte ett felsatt pris i reklam att anse som bindande - men man får inte uppge ett vilseledande pris, vilket man skulle kunna tolka deras annons som?

Sak samma. Jag skulle i varje fall försöka - det är inte ovanligt att de ger sig för att undvika dålig publicitet...

Starkt vågat, hälften vunnet, liksom

På Japanphoto här i Norge kostar den idag 13.999 NOK (blir ca 15.900 SEK tror jag) just nu, så det verkar bara vara i Sverige som priset har gått upp.

Överlag är priserna på elektronik ofta lägre i Norge än i Sverige.

Är det någon som handlat via Japanphoto.no? Enda haken är väl att man måste kunna skicka till en norsk adress? Men det är svårt att hitta billigare 5D mkII.

Är det någon som handlat via Japanphoto.no? Enda haken är väl att man måste kunna skicka till en norsk adress? Men det är svårt att hitta billigare 5D mkII.

Servicemässigt är det inga som helst problem. Har beställt därifrån flera gånger och de få gånger det har varit problem har de svarat inom ett par timmar. Men, jag bor i Norge, så jag vet inte hur det funkar att handla där om man bor i Sverige. Jag skrev detta för att jag tänkte att det kanske är nån som bor nära gränsen och har möjlighet att åka över och handla, eller nån som har familj eller bekanta här som kan handla åt en.

Butikspriserna är lite högre än på nätet, men när jag har handlat i butik har jag frågat om jag kan få samma pris som på nätet och det har gått bra (i alla fall här i Trondheim). Kan förstås inte garantera att det funkar överallt eller varje gång.

Kom just på en sak; Norge är ju utanför EU. Det kan nog tillkomma tull och sånt om man handlar över nätet och får det leverat till Sverige.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar