Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Så läcker ; )

Produkter
(logga in för att koppla)

Ascona75

Aktiv medlem
Hittade en Dynax 9ti på Ebay, och även om priset är "lite" väl högt så är den ju bara så läcker ha ha.
Titta och njut!
Skall helt klart skaffa mig en.....eum....när jag blir rik och berömd ha ha.

http://www.ebay.se/viItem?ItemId=260047787480

Och om man har lite mindre budget så finns den en "vanlig" 9´a med extra allt för en mer human summa : )

http://www.ebay.se/viItem?ItemId=270046635875

Hm, man kanske skulle sluta spara till digital och skaffa ny filmkamera trots allt då he he ; )

Mvh.

Ja, det som är intressant är att det där är standardpris på en 9Ti, och dom blir sålda för det.

När jag skaffade filmkamera så satsade jag på en 7:a, som jag köpte här på FS i "LN-" skick, tillsammans med en 50/1.7 RS LN- för 2000kr, sålde sedan min gamla 50mm Orginal för 700kr = 1300kr för kamerahuset
LN- betyder nyskick utan kartong och manual, men jag fick iofs med manualen.

7:an är bättre än 9:an på det mesta förutom själva huset, som på 9:an är metall och vädertätat.

ja, banne mig,
den blev såld för det priset, nästan 20 000 kr,
sanslöst mycket pengar för en 35mm-kamera.
Men kul ändå,
att någon är villig att betala priset.
Tyder på en eftertraktad kamera, om inte annat.

/c
(som själv köpte en Minolta 9xi med batterigrepp, blixt (3500xi) och ett Sigma 28-70 F/.2.8 för 2000 kr i veckan, kanske inte ett jättefynd precis, men det var banne mig en fin kamera i perfekt skick. Extra kul att Sigmagluggen funkade till min dynax 5d också. Vissa av de här 28-70 F/2.8 gör inte det utan kräver omchippning.
Synd att Minolta la ner kameratillverkningen,
de kunde verkligen göra BRA kameror, inte minst bra kameror med känsla, som är svårt att förklara i ord, sånt man bara vet och känner när man håller i kameran. Och oj - vilken lång parentes detta blev och för att göra den än längre,
vad är den för skillnad på en Dynax 9xi och Dynax9, är Dynax9 en senare modell?)

christianhylse skrev:
vad är den för skillnad på en Dynax 9xi och Dynax9, är Dynax9 en senare modell?)
Ja, Dynax 9 är nyare, 9xi kom 1992, 9 kom 1998, och 9 är bättre på allting ungefär.

http://mhohner.de/minolta/onebody.php?id=9
http://mhohner.de/minolta/onebody.php?id=9ti
http://mhohner.de/minolta/onebody.php?id=9xi

Ditt köp var inte jättedåligt, visst att en 9xi inte är värd så värst mycket, men en Sigma 28-70/2.8 Zen går väl för en 150€ på ebay om jag inte minns fel.

Senast ändrad:
tack!
fast jag kolllade upp det där i går, och insåg ju att Dynax 9 kom senare och var en mer rejäl kamera. Dock betydligt dyrare, går ju för flera tusen fortfarande på eBay. (att jämföra med 9xi som brukar gå för 900 - 1200 kr beroende på skick, fast då oftast utan batterigrepp så jag tycker ända att det var ett ok pris jag köpte mitt paket för. 9xi är ju inte precis en dålig kamera.)

Sammanfattningsvis,
det är ändå kul att det finns ett intresse för gamla analoga systemkameror. Vill inte gärna se 35mm-filmen försvinna. Vore en mardröm om ALLT blev digitalt i framtiden. Men jag tror inte det händer, inte under vår livstid i alla fall.

christian, fanns det inte ett minolta 75-300 första gen. med i den annonsen?

Det är på väg hem till mig nämligen :)

Mvh Alve

alve, jo!
bra att du köpte det,
för jag hade redan ett sådant,
gillar verkligen Minoltas sena 80-talsobjektiv.
Så det gjorde ingenting att du "stal" det :)

han bjöd på frakten, den trevliga ångermanlänningen, och så fick jag övrigt för 2 000 kr. Helt ok.

Ja du kan räkna ut ungefär vad jag betalade. + Frakt då...

Men man blir rätt gla när man ser det ligger ett likadant för 162.5 euro med 1 dag kvar på ebay.de...

Ska jämföra det med sigmat (70-300 4-5.6 dg ej apo) som jag har nu. Sälja det jag gillar minst.

Grattis till kapet, lär va en schysst glugg den du klapp och jag hade inte sagt nej till en analog rackare. Speciellt inte när man får rullar från skolan...

Mvh Alve

jo, har testat den några dagar,
SIGMA 28-70 F/2.8 alltså och den är bra, skarp.
Tror detta är en av de första versionerna av denna, men å andra sägs det att det ska vara en av de bästa också.

75-300 AF Minolta, första modellen, jämförs ibland med den så kallade Beercan (70-210 F/4) men jag har faktiskt inte hunnit testa min ännu. Gillar dock Minoltas "first generation af lenses". Och då inte bara skärpan, färgerna och så vidare utan nästa framför allt konstruktionen. Har SÅ svårt för plastiga objektiv. Vill ha rejäla saker. En favorit är 28-135 AF, en enligt mig PERFEKT konstruktion.

Och förresten, Alve, jo - jag tror nog du kommer sälja Sigmaobjektivet till slut. Har använd just det du nämner och det var väl ok, men inte mer än så, enligt mig.

Jag vet. Har ett Tokina atx 100 mm macro som är byggt i metall. Det e riktigt, riktigt mycket skönare och använda än ett objektiv byggt i plast.

Jo, har svarat på många (!) ölburkar (alla varit eller blivit sålda snabbt). Säljs riktigt ofta med gamla minoltahus. Så billigt att man skulle kunna hiva kamerahuset å endå få en bra deal. Ville helst ha en stor (75-300) eftersom det är ett mer attraktivt omfång för mig. Så jag klapp denna när jag kunde. Inte fått det än (posten e lat på helger) men det ska bli riktigt kul och testa!

Sigmaobjektivet är lite bättre än många tror, det är helt enkelt otroligt prisvärt (om man jämför med nypriser). Fått flera bilder jag e riktigt nöjd med. Men visst, det är ingen stor andel man sparar ;)

gick ett paket med en beercan plus minoltas fjärrutlösare plus massa annat trevligt för 800 kr (!) nyligen. Det går att fynda, men då jag ringde sa säljaren att han sålde paketet på fem minuter. En del har tur.

Tokinas at-x-objektiv är alltid toppklass vad gäller konstruktionen.

Jag vet, gick nått Minolta af 7000 (tror jag) kamerahus + 70-210 f/4 + 35-70/4 från samma tidsperiod för 800 spänn här i stan. Då hade jag redan letat i månader efter en ölburk. Ringde 3 ggr å när jag väl fick tag på säljaren var det nån som knipit det.

Surt...

ja, bra pris, paketet hade finansierat sig själv om man sålt allt utom 70-210-objektivet.
Finns människor som betalar 400-500 kronor för en fjärrutlösare, bara för att det Minoltas original. Galet, men sant.

/C

Är Minoltas plastiga 70-210 nåt att ha? klämde på det en dag på en fyndmarknad, de begärde 1500 för det så jag nobbade kallt... rätt eller fel?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar