Annons

...så har man lyckats sälja bilder igen, och har några frågor om faktureringen

Produkter
(logga in för att koppla)

Spygg

Aktiv medlem
För några månader sedan nödlandade en luftballong precis utanför knuten, varpå jag grabbade kameran och sprang ut och fotade - vilket resulterade i att jag lyckades sälja bilderna till DN, och således - för första gången i mitt liv - tjänat pengar på stillbilder.

Så i förrgår eftermiddag var det dags igen med nyhetsläge precis utanför köksfönstret, där poliser springande med dragna vapen var på rånarjakt. Jag grabbade återigen kameran och sprang ut och plåtade, varefter jag gick in och valde ut de fyra bästa bilderna och skickade iväg små kopior av dessa till de största tidningarna. Metro nappade och ville köpa dem, så jag skickade de fullupplösta versionerna av de fyra bilderna till dem. De skrev att de betalar enligt BLF:s standardtaxa, och det är här jag har några frågor:

1. De skrev - efter att ha fått fyra bilder i litet format - att de ville köpa bilderna, vilket innebär att de fick alla fyra fullupplöst av mig. I tidningen publicerades dock bara två. Frågan är - fakturerar jag för två eller för fyra bilder?

2. Vad är BLF:s standardtaxa? Är det de 660 kronor per bild plus moms som jag fick av Dagens Nyheter, eller är det någon annan summa?

Nåja - kul att sälja bilder är det iallafall, och för er som är nyfikna på hur bilderna blev så kan man kolla sidan två i den här pdf:en på gårdagensStockholmsupplaga av Metro.

Grattis

Se där "spygg" du är inte bara "hembiofantast" utan även fotograf med ambitioner.
För jag misstänker att det bara finns en riktig "spygg".

Stort grattis till dina sålda bilder.

Johan Weinö: Så klart det bara finns en riktig Spygg! Och visst är det jag som även hänger på dvdforum.nu bland annat. :)

Någon som har något svar på mina frågor då?

Spygg skrev:

1. De skrev - efter att ha fått fyra bilder i litet format - att de ville köpa bilderna, vilket innebär att de fick alla fyra fullupplöst av mig. I tidningen publicerades dock bara två. Frågan är - fakturerar jag för två eller för fyra bilder?

2. Vad är BLF:s standardtaxa? Är det de 660 kronor per bild plus moms som jag fick av Dagens Nyheter, eller är det någon annan summa?

Svar 1, Du får betalt för de bilder som de använder, dvs 2 st.

Svar 2, Japp 660 kr gäller enligt BLF's prislista för daxpress. dvs 2x660+moms om du har F-skatt annars ska dom dra av arbetsgivaragifter och 30% skatt.

Ett tipp är att köpa BLF's prislistor, där står allt! Och nu vill ja inte höra samma tjat igen som alltid. Dom kostar pengar, men det har man råd med om man ska sälja bilder!!!

Senast ändrad:
660 Kr gäller väl för arkivbild? Alltså om de publicerar en bild ur arkivet som du tagit.
För bilder med nyhetsvärde är priset mer svävande och förhandlingsbart.

Som sagt, allt står i BLF's prislista. En arkivbild är en bild som är tagen på fotografens initsiativ, om bilden är tagen på köparens initsiativ så är det en besällningsbild och då går man på timtaxa. Alla andra bilder är Arkivbilder! Ovsätt om dom är tagna för 5 sekunder sedan eller flera år. Men självklart så finns möjlighet till prisförhandling om man skulle ha en bild över det normala.

660:- är ett pris som de inte brukar ifrågasätta, då de allra flesta tidningar har god god kännedom vad som står i BLF's avtal om försäljning av bilder. Alltså, inget konstigt med det.

Sen, för att kunna få ut 660:- per bild, så kan man inte bara hävda att det står så i BLF-avtalet. Det avtalet, det gäller "anslutna" fotografer till BLF. Dock skall fotografer som inte är anslutna till BLF, inte på nått sätt ta mindre betalt, utan försöka hålla sig till ungefär samma nivå. Absolut inte mindre än 660:- i alla fall. Annars dumpar man marknaden för bilder, och det vinner ingen på.

Summan 660:- per bild, är ingalunda en mall man blint, alltid, skall följa, då bilder kan vara tagna under olika omständigheter, som exempelvis att man var ensam på plats, och nyhetsvärdet är högt. Ju högre, ju mer betalt (detta lär man sig efter ett tag).

Jag är medlem i PFK, dock inte BLF, då jag personligen anser att BLF är en bromskloss för oss yrkesfotografer. Deras avtal är rena skämtet.

BLF...

Enligt BLF har det ingen betydelse vilka bilder tidningen väljer att publicera. Det här är hämtat från deras FAQ-sektion och är ett svar på en fråga om just detta:

"Är det ett jobb tidningen beställt fakturerar du som vanligt. Vanligtvis är ju beställda jobb fotouppdrag dvs du fakturerar tid och omkostnader. Publicerar inte tidningen bilderna är det upp till dem. Även ifråga om en arkivbild där parterna kommit överens om köp skall fakturering ske i vanlig ordning oavsett om publicering sker eller ej."

Alltså bör du fakturera för alla fyra bilder om det var det ni kom överens om.

Läser man blf:s prisrekommendationer (köp den! Den är värd 100-lappen) ser man dessutom att summan man ska begära varierar beroende på tidnings upplaga. Värt att kolla upp alltså innan du erbjuder dem ett underpris.

Re: BLF...

Norrit skrev:
Enligt BLF har det ingen betydelse vilka bilder tidningen väljer att publicera. Det här är hämtat från deras FAQ-sektion och är ett svar på en fråga om just detta:

"Är det ett jobb tidningen beställt fakturerar du som vanligt. Vanligtvis är ju beställda jobb fotouppdrag dvs du fakturerar tid och omkostnader. Publicerar inte tidningen bilderna är det upp till dem. Även ifråga om en arkivbild där parterna kommit överens om köp skall fakturering ske i vanlig ordning oavsett om publicering sker eller ej."

Alltså bör du fakturera för alla fyra bilder om det var det ni kom överens om.

Läser man blf:s prisrekommendationer (köp den! Den är värd 100-lappen) ser man dessutom att summan man ska begära varierar beroende på tidnings upplaga. Värt att kolla upp alltså innan du erbjuder dem ett underpris.

För daxpress gäller daxprislistan och inte den vanliga....

Om man säljer en bild till en dagstidning som vill publicera den i såväl tidning som på webben. Vad gäller då? Daxprislistan för tidningsbilden och "internetpriset" för bilden på webben?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar