ANNONS
Annons

Så här ser damm på sensorn ut, och så här kan man få bort det.

Produkter
(logga in för att koppla)

Puls

Aktiv medlem
Fick alltså tillslut så mycket damm på sensorn så att det blev störande ...

Syntes framförallt vid liten bländare (f11-f22) mot ljus enfärgad bakrund. Läste på lite här bland forumen och märkte snart att sensorn var att betrakta som en MYCKET känslig del i kameran. Därtill fann jag att det fanns ett antal olika sätt att bli av med problemet. Ett var helt enkelt att lämna in kameran för en "ringa" kostnad av ca.500:-/rengöring. Andra sätt var de rengöringsset som saluförs av t.ex. Cyberphoto, och ofta var de baserade på någon sorts "våt"rengöring med någon slags sprit+fin torkduk. Kladdigt, slabbigt och en risk för torkränder tänkte jag. Så "sprang" jag på Sensorbrush från www.visibledust.com .

En fin pensel som "laddas" med statisk elektricitet med hjälp av luft på burk. Lät inte tokigt tyckte jag (trots det hutlösa priset av 698:- inkl. frakt). Slog till, köpte sedan den burkluft som rekomenderats här i forumen på Clas Ohlson, www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q121q458&ic=N&sw=14921 .

Nedan en rapport om hur resultatet blev:

Tog först en ofokuserad bild mot himlen med f22 för att dokumentera utgångsskicket på sensorn.

Satte upp kameran i stativet utan optik och kameran, en Canon 20D, i läge för sensor rengöring (spegeln uppfälld).

Följde instruktionen för penseln, blåste luft på den i ca. 20 sek. för att ladda upp den/ta bort partiklar i penseln.

Drog ett försiktigt drag från vänster till höger på sensorn.

Monterade på optiken.

Tog en "efter" bild med samma inställning som tidigare.

Tidsåtgången blev ca. 5 min.

Resultatet blev som på bilden här nedan :)
Hädanefter kommer jag att byta optik HELT utan rädsla för damm på sensorn !!!

Mvh. Kristian

Bilagor

• resize-wizard-1.jpg
    resize-wizard-1.jpg
    46.9 KB · Visningar: 5,600
Hej!
Menar du Air Duster PFR 4-44 från länken?
Hur ofta använder du SesorBrush?
Mina frågor är preliminära eftersom jag bara planerar köpa en DSLR kamera, troligen en D70 (men det är en annan fråga) och är litet försiktigt och ärligt talat "skraj" just för sensorrengöring.
Själv läste jag tidigare om SensorBrush metoden och teoretiskt tyckte om det, trots de höga kostnaderna. Men en pensel varar länge, eller hur?

Fred

Precis ... AirDuster är det.

Ja ... Köpte min kamera i slutet av oktober-04. Har bytt optik ganska friskt, när jag kännt för det. Alltså helt utan hänsyn till det faktum att damm kan lägga sig på sensorn. Resultatet ser Du på bilden, damm på sensorn har det blivit och gårdagens rengöring var den första så ... 5 månader tog det innan dammet blev störande. Nu kanske det redan fanns damm där när jag köpte kameran, det vet jag inte. Men en rengöring säg var 4:de månad det kan jag kosta på mig nu när det var så lätt och gick så snabbt.

Mvh. Kristian

bra affärsidé

Det är en lysande affärsidé att sälja vanliga konstfiberpenslar för tiodubbla priset. Jag vet inte säkert men jag tror att en pensel för 60-70 kr inköpt i en konstnärsaffär är precis lika effektiv.

Exakt ... jag vet inte heller ! Skall man tro beskrivningen av olika penslar på VisibleDust:s hemsida blir man osäker. Det talas om limrester, fett i penselhåren osv.

Men med tanke på att en inlämning kostar ca. 500:- + att man blir av med kameran ett tag så bet jag helt enkelt ihop, öppnade börsen och slantade upp. Har alltså gjort rent sensorn en gång nu ... 698 för penseln+ 119 för luften - 500 för inlämning ger 317:- kvar innan grejjorna är avbetalda. Vilket säger mig att jag börjar tjäna pengar redan efter andra rengöringen :)

Du vet ... man får räkna så man blir nöjd !

Mvh. Kristian

Re: bra affärsidé

Tonyeagle skrev:
Det är en lysande affärsidé att sälja vanliga konstfiberpenslar för tiodubbla priset. Jag vet inte säkert men jag tror att en pensel för 60-70 kr inköpt i en konstnärsaffär är precis lika effektiv.

Kan bara instämma. Jag skaffade mig en sådan pensel och innan jag började göra ren min sensor provade jag på ett vanligt glasfilter. Tanken var att om den inte smetar ner ett glasfilter, då smetar det inte ner min sensor.

Jag provade och det syntes lite spår, tvättade den med vanlig tvål och vatten, sköljde den mycket noga och provade igen. Inga spår, så då gjorde jag ren sensorn. Hittills fungerat alldeles utmärkt.

Stefan

Kristian Puls skrev:
Men med tanke på att en inlämning kostar c:a 500:- + att man blir av med kameran ett tag så bet jag helt enkelt ihop, öppnade börsen och slantade upp.
Jag håller med. Har man 10 laxar för en DSLR kamera då är 600 spänn mycket men vad då?
Har läst mycket om billigare penslar från konstnärsaffär. Funderat över att man kan tvätta ut de från limrester etc. Testa de på en glas/spegelskiva. Vet inte om vilken kamera har eller inte har en s.k. antialiasfilter framför sensorn, D70 har. Enligt vissa påståenden behövs det ganska mycket ”våld” för att skrapa denna skiva, men jag är, trots allt för säkra kort, även om det kostar mer.
Jag vill dra paralleller med hur jag satte upp min första dator med CPU, kylfläns, kylpasta, hela cirkusen. Alla beskrivningar talade om rengöring med Isopropanol, steril miljö, feta fingrar etc. Jag minns hur darrig jag var första gången av ren försiktighet, men allt gick bra. Inte precis som jag ville, men resultatet blev mycket bra.
Så kan det vara med sensorrengöringen också. Tusentals användare gör det själv. Kanske hundratals lämnar in dem?
Förresten, hur betalade du? Hur snabbt leveransen kom?

/Fred

Kan ju vara ett försäljningsknep också..köper man en mjuk målarpensel av hög kvalite(har lika tunna strån som deras pensel) så tror jag risken att repa glaset framför sensorn är ytterst liten..troligtvis lika liten som att göra en repa med deras pensel...du får samma statiska effekt på en målarpensel som i deras pensel förutsatt att du laddar stråna genom att blåsa komprimerad luft genom penslen

Senast ändrad:
Länken: http://194.100.88.243/petteri/pont/...our_Sensor.html
fungerar inte. Gav svaret:"No pipeline matched request..."

Under mina ganska "många" levnadsår :) har jag lärt mig en viktig sak:
”Snålheten bedrar visheten.” Oftast.
Så, jag har god tid på mig, innan jag köper min DSLR kamera (jag har faktiskt redan en Nikon Coolpix 995 och en Nikon F401s) att avgöra om jag skall köpa konstnärpenslar eller annat.
Kristian, tack för goda råd och tips.

Fred

Fred H skrev:
Länken: http://194.100.88.243/petteri/pont/...our_Sensor.html
fungerar inte. Gav svaret:"No pipeline matched request..."

Under mina ganska "många" levnadsår :) har jag lärt mig en viktig sak:
”Snålheten bedrar visheten.” Oftast.
Så, jag har god tid på mig, innan jag köper min DSLR kamera (jag har faktiskt redan en Nikon Coolpix 995 och en Nikon F401s) att avgöra om jag skall köpa konstnärpenslar eller annat.
Kristian, tack för goda råd och tips.

Fred

Prova http://194.100.88.243/petteri/pont/How_to/a_Brush_Your_Sensor/a_Brush_Your_Sensor.html

Stefan

Man laddar alltså upp penseln statiskt. Var händer när penseln nuddar sensorn,jo statiska elektriciteten öveförs till kameran. Det måste ju betyda att efter behandling blir kameran lite statisk och suger åt sig mer damm än tidigare!?
Jag vet inte, bara en teori.

Stefan, tack. Jag hittade själv också länken efter en kort sökning, men den andra du gav träffade direkt.
Har läst det rakt igenom och det låter givande. Mycket!
Jag tycker att artikeln är så bra att det kan vara värt att testa så som han säger. Det kostar inte mycket. Dessutom kan vara nyttig läsning även för den dyra varianten.
Det som kan vara ett problem är att hitta rätt pensel på den svenska marknaden. Allt han säger är lätt att följa DÄR, men svårare HÄR.
Jag är mer och mer övertygad om att det kommer att vara enklare att hålla rent min blivande kamera än jag tror och är rädd för.
Tack alla för upplysningar och goda råd.

Fred.

hmm statisk, hmm elektronik

Skulle själv aldrig stoppa in ngt medvetet uppladdat med statisk elektricitet i kameran som består av en massa känslig elektronik.
Vad händer om man "träffar" fel ställe?
Den mesta elektroniken sitter nog skyddad, men man vet ju aldrig.

/PG

Jeppe skrev:
Linsputspapper på en spatel och isopropanol (heter det väl?) från apoteket.. klockrent..

Isopropylalkohol köpte jag, 42 bagare för 100 ml på drogmonopolet. Har dock inte använt det ännu eftersom det funkar fint med en syntetpensel och burkluft från Classe O.
Är det något finpapper du använder, eller bara vanligt linspapper som du kan köpa hos vilket fotohandlare som helst?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar