Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Så glaad

Produkter
(logga in för att koppla)

Dimage7d

Aktiv medlem
Har varit ute och fotat lite i skogen under en viltspårningskurs för hund. Måste bara brista ut i glädje över vissa detalger på min D7Da.

Att ställa om till manuell fokusering och sedan använda knappen vid höger tumme för att då och då autumatställa fokus för att ibland komplettera med lite manuell vridning är ju helt suveränt. Klockren funktion.

Batterilivslängden är mycket bra, körde med ett batteri som suttit i nån vecka och använts, tog idag 300 bilder utan vidare.

Inte D7D men... Sandisk Extreme III 2GB, bara plåta på med RAW, det finns plats kvar när man kommer hem. Och fort lagras bilderna. Mumma.

Dimage7d skrev:

Inte D7D men... Sandisk Extreme III 2GB, bara plåta på med RAW, det finns plats kvar när man kommer hem. Och fort lagras bilderna. Mumma.

Har ett 1GB Kingstonminne sen tidigare. Köpte också ett Sandisk Extreme III 2GB. Vilken otrolig skillnad i hastighet! Man får ju en helt annan kamera! Allt går så mycket snabbare, granskning av bilder, zoomning i granskningsläget och inte minst nedsparningen efter seriell tagning.

Jag är också glad för imorgon ska jag beställa min D7D! Hade tänkt köpa till en Sandisk Ultra II 1GB. Är det stor skillnad mellan Ultra II och Extreme III?

Inca skrev:
Jag är också glad för imorgon ska jag beställa min D7D! Hade tänkt köpa till en Sandisk Ultra II 1GB. Är det stor skillnad mellan Ultra II och Extreme III?

Jag läste några tester i samband med att Konica Minolta uppgraderade firmware i 7D till version 1.1. 7D blev i ett slag nästan 3 ggr snabbare att skriva till kortet med just Ultra II om jag inte helt missminner mig. Men med mitt gamla Kingston (snabbaste varanten) så hände nästan ingenting! Jag tror Ultra II är mest prisvärt. Jag är inte säker på att kameran verkligen kan tillgodogöra sig Extreme III fullt ut. Detta ska ju vara dubbelt så snabbt som Ultra II på papperet men det kan ju finnas andra flaskhalsar som gör att man inte kan utnyttja den teoretiska kapaciteten fullt ut. Firmware har ju varit det förr.

Jag funderar påa att köpa ett gig kort eller om jag ska köpa 4st 256 kort i stället. tar ju en jäkla tid att tanka till datorn och om man ska lämna ifrån sig kortet (till tidning till exempel) så sitter man ju där utan kort om man köpt ett gigs kort....

nån som har en smart tanke..annars tror jag jag kör på de 4st 256 korten. tar ju ganska bra id att ladda upp dem på hårddisken som det är för även om korten är snbba så läser ju datorn bara i USB2....

hmmm...

om man skjuter på högsta upplösing ja.
nu ligger jag på mellanläge på upplösningen och "fin" kvalitet och jag fick på 116 på kortet.

T.B.A skrev:
om man skjuter på högsta upplösing ja.
nu ligger jag på mellanläge på upplösningen och "fin" kvalitet och jag fick på 116 på kortet.

Javisst men va ska du med dom till om du vill ha en stor utskrift en vacker dag.
/R

jo det är ju såklart sant... känns bara som att det är så segt att ladda upp bilderna från kortet till datorn...ZZZzzz... men så får det väl bli i alla fall.

Hade hoppats på svar från någon som jobbat inom press eller så och som inte kommit fram till samma tankar jag haft själv utan lite mer erfarenhet från att ha testat olika sätt.

nästa fråga skulle i så fall till den personen vara, på vilket sätt man smidigast förmedlar sina bilder till pressen. Om man tagit på högsta upplösning, reduceras bilden av redaktionen då eller förväntas man göra det själv?

De jobb jag gjort innan har inte varit i Sverige så jag vet inte riktigt rutinerna här. Och det har varit i reklamsyfte samt bröllop och alltså alltid på högre upplösning så att de platsar i storprint.

Funderar nu på att försöka göra lite jobb för tidningar i Sverige men vill veta lite rutiner och så. :)

T.B.A skrev:
jo det är ju såklart sant... känns bara som att det är så segt att ladda upp bilderna från kortet till datorn...ZZZzzz... men så får det väl bli i alla fall.

Men det tar väl snarare längre tid att ladda upp från fyra kort än ett, eftersom du måste hålla på och byta kort hela tiden? Jag kör med ett 1 gig-kort, och det tar ca. 5-6 minuter att ladda upp hela kortet till datorn. Då kan man gå iväg och fylla på Cola-glaset eller något sådant =)

T.B.A skrev:
nästa fråga skulle i så fall till den personen vara, på vilket sätt man smidigast förmedlar sina bilder till pressen. Om man tagit på högsta upplösning, reduceras bilden av redaktionen då eller förväntas man göra det själv?

De få gånger jag har skickat bilder till tidningen har de velat ha så stor upplösning som det går. De har även en ovana att kunna beskära bilderna utan att fråga, så om du vill undvika det, säg till om det innan och när de får bilderna.

/Jonatan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar