Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Så blev det !

Produkter
(logga in för att koppla)

Formel1

Aktiv medlem
Har ju frågat lite här på forumet inför mitt nyköp, efter moget övervägande blev det en D90 med kitobjektivet 18-105VR som allround och kommer förmodligen snart komplettera med Nikon 70-300VR samt blixt o lite annat smått o gott........
Men vad tror ni om 70-300VR som ett objektiv för naturfoto främst djur samt för landskap ?

Har ju frågat lite här på forumet inför mitt nyköp, efter moget övervägande blev det en D90 med kitobjektivet 18-105VR som allround och kommer förmodligen snart komplettera med Nikon 70-300VR samt blixt o lite annat smått o gott........
Men vad tror ni om 70-300VR som ett objektiv för naturfoto främst djur samt för landskap ?

70-300 är riktigt bra upp till 200, förlorar litet i skärpa vid 250 och är ganska dålig vid 300. Det går inte att sätta på någon av Nikons telekonvertrar, hur det är med pirat vet jag inte men antar att skärpan inte blir användbar. Har du råd är Nikons 300/4 riktigt bra och ger gott resultat med 1,4 och 1,7-konvertrarna. För landskap är väl 18-105an bra?

Edit: Skickar med en länk, tagen med 70-300 på 300-läget och största bländare. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1543287.htm

/FW

Kolla in Sigmas och Tamrons 70-200 2.8. De har fått väldigt fin kritik båda två, Sigman sak ha ngt bättre AF och Tamronen ska vara ngt skarpare.
Ungefär samma pris, men bättre ljusstyrka. Iofs, 200 mm kanske är i kortaste laget för fåglar och sånt.

Det känns som att 3-400 är vettigt för att nå fram till djur utan att behöva ligga 2 dar i gömsle, tidigare hade jag 400 mm analogt och det funkade bra.
Jag tittade på sigmas objektiv och det finns ett 120-400 med stabilisering, är det någon som har erfarenhet av detta ?
Jag har alltid varit skeptisk till "piratobjektiv" men det verkar som ni har bra erfarenhet av sigma eller ?

Pirat och pirat, 3 parts tillverkare som Sigma är så pass stora nu så att få ett dåligt objektiv är väldigt sällsynt, ibland så är de till och med bättre än original och dessutom (ibland)mycket billigare.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto