Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sätta upp förstoringar på väggen?

Produkter
(logga in för att koppla)

f.frans

Medlem
Jag har aldrig riktigt funnit en bra lösning när det gäller att sätta upp förstoringar på väggen. Det går ju bra om man monterar dem i en ram, men det blir ju ganska dyrt. Häftmassa sätter små spår på tapeten, nålar är svåra att sätta fast och sitter inte alltid så bra. Jag har sett en del som sätter upp ett snöre och klämmer fast förstoringarna på det, men det tycker jag inte är så snyggt. Hur gör ni, är det någon som har en bra och billig lösning?
 
Jag körde med en list på väggen i barnrummet förr. Monterade foton och deras teckningar i passerpartaout eller på kartong och ställde dem sedan bara på listen lutande mot väggen. Det var billigt, enkelt och riktigt snyggt.

Mina egna i övriga rum byts ut i ramarna mellan varven..
 
eller

en sån där vajer (eg för gardinupphängning)
finns på ikea

så kan man lätt byta ut bilderna vartefter

/carina
 
Ram reslig, schysst metallram på Ikea för A3 förstoringar, runt 75 kr. Reslig skall finnas i svart, men jag hittade bara gråslivrig när jag var där sist. Enda nackdelan är att det är plastglas, som snabbt blir laddat och drar år sig damm när man skall montera.

Tavellisten, ca 35 kr per meter. Finns i svart och naturträ. Svart är snyggast :)

Jag använder ram och list i hallen, så kan folk se vad man har gjort direkt när dom hommer hem på besök.
 
En snygg clipsram i glas stl 40x50 kostar inte mer än kring 50-60 Kr på varuhusen. Syrafri passepartoutkartong kan köpas i ramaffärer för 50-100 kr arket i stl ca 90 x 120. En bra bild tycker jag är värd denna relativt låga kostnad för en snygg presentation.
 
Graal skrev:
En snygg clipsram i glas stl 40x50 kostar inte mer än kring 50-60 Kr på varuhusen. Syrafri passepartoutkartong kan köpas i ramaffärer för 50-100 kr arket i stl ca 90 x 120. En bra bild tycker jag är värd denna relativt låga kostnad för en snygg presentation.

Det trista med glas i ramar är att det ofta uppstår reflexioner..tex från ett fönster eller en taklampa. Jag föreslår nog att skippa glaset pga det!
 
Glas tycker jag inte stör bildintrycket även om det uppstår reflexer i vissa vinklar. Detta kan till viss del fixas redan vid placeringen av bilden. Fördelen med glas är att bildens ljusbeständighet och hållbarhet då påverkas mindre av UV-strålningen och att det ser snyggare ut(min synpunkt).
 
Paspartou

Någon som vet var jag köper paspartou-skärare och färdiga paspartout på nätet?

________________________________

Thomas Eriksson
 
billiga ramar och passparoutskärare

Mycket billiga ramar kan den som bor i sydvästra Sverige finna på GeKås i Ullared eller på gamla Verktygsboden i Veddige eller på de Överskottsförsäljningsställen (Överskottslagret) som finns över nästan hela landet. Ca 40 kr får man betala för en glasad 40 - 50 cm ram med fururam (behandlad vit eller svart eller obehandlad furu som man själv kan behandla allt efter önskemål).
Passppartoutskärare finns på Clas Ohlson, minns inte priset men ca 200 kr tror jag den kostade med fem extra blad och den är bra för sitt slag.
 
forstheim skrev:
Det trista med glas i ramar är att det ofta uppstår reflexioner..tex från ett fönster eller en taklampa. Jag föreslår nog att skippa glaset pga det!

Det finns ju reflexfria clipsramar med matt plast. Men det kanske är tråkigt med matt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.