ANNONS
Annons

Sätta upp bakgrundshållare. Hur bäst!

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Tjenare!

Var och köpte en lite studiogrejjer igår och bl.a. en bakgrundshållare som man kan sätta i taket eller i väggen. Jag hade tänkt och fästa den i taket. Bästa rummet å ha den i är vardagsrummet/matsalen (ett lite större rum..) men tjejen tycker (konstigt nog) att det inte se så snyggt ut att ha den hängandes där så jag försöker fila på en kompromiss, alltså något sätt så man enkelt kan sätta upp/ta ner hållare när man nu ska använda den. utan att det ska synas allt för väl.

Mina egna idéer är:

1: Hitta skruv som är "skruv" som går in i taket i ena ändan och i andra änden så är det en "bult" som man kan sätta en vingmutter på. Problemet med detta är att det blir svårt att sätta upp den själv då.

2: Sätta en "klyka" i ena ändan som man kan hänga den i och ha enl. förslag 1 på andra sidan bara. Problemet är att den där "klykan" säkert inte ser så vacker ut heller.

3: (och sämsta enl. tjejen hemma). Sätta upp den och hänga en vit tygbit framför och hoppas på att den inte stör SÅ mycket i taket.

Har ni fler förslag? Tackar på förhand

Bifogar en bild på hållaren.

- Johan

Bilagor

• hållare.jpg
    hållare.jpg
    4.2 KB · Visningar: 303
Vet inte exakt hur fästena ser ut,men en idè kan väl vara att försöka göra en "nyckelhålsvaraint" då behövs bara 2 st skruvskallar som dessutom kan färläggas med rätt färg.

Ett alternativ är ju en snygg bräda i kornish-stil som täcker hållaren. Kanske med lite belysning bakom. Eller att du gör det som en takfäst tavellist där du kan hänga tavlor/foto i trådar.

En kombination helt enkelt som ger mer till rummet och som för dubbel funktion.

/Jonas

Menar du om fästena i hållaren är så att det e lite större så man kan få in skallen och sedan dra hållaren ½cm fram/bak så blir det ett mindre hål så inte skallen kan trilla ut? Vore ju bra men tyvärr är det vanliga runda hål... Går ju i och för sig att fixa till kanske ;)

- Johan

roger_f skrev:
Vet inte exakt hur fästena ser ut,men en idè kan väl vara att försöka göra en "nyckelhålsvaraint" då behövs bara 2 st skruvskallar som dessutom kan färläggas med rätt färg.

Kanske lite sen när du nu verkar ha hållaren redan. Men ett alternativ är att köra med två vanliga stativ med nån sorts "clamp" hållare som du kan sätta en lång stång i. Sen är det bara att trä bakgrunden på stången. Lite mer portabel lösning som är enkel att plocka ner vid behov och enkel att justera höjden på.

Det där med tavellist vore ett bra förslag om det inte vore som så att jag hade missat att berätta den detaljen att det är ett fönster bakom...

- Johan

JonasP skrev:
Ett alternativ är ju en snygg bräda i kornish-stil som täcker hållaren. Kanske med lite belysning bakom. Eller att du gör det som en takfäst tavellist där du kan hänga tavlor/foto i trådar.

En kombination helt enkelt som ger mer till rummet och som för dubbel funktion.

/Jonas

Joo, tanken att bygga på något stativ eller så har också funnits men denna e riktigt fin å smidig när jag bara får upp den på något lämpligt sätt... ;)

- Johan

marco skrev:
Kanske lite sen när du nu verkar ha hållaren redan. Men ett alternativ är att köra med två vanliga stativ med nån sorts "clamp" hållare som du kan sätta en lång stång i. Sen är det bara att trä bakgrunden på stången. Lite mer portabel lösning som är enkel att plocka ner vid behov och enkel att justera höjden på.

En tanke jag fick när du sa att hålen är runda är att du kanske kan sätta två molly hylsor i taket måla dessa vita (Om nu taket är vitt) och då syns de mycket lite när hängaren är ner plockad.

Det finns bultar som är skruv i ena änden och gängad i den andra. Det som blir kvar i taket är en gängad pinne som sticker ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar