Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sätta skärpan vid nattfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har själv aldrig tagit natt foto, men kan anta att som många skrivit att man först använder någon sorts ljuskälla sen får man som under dagar med dåliga förhållanden ta många kort och sedan sålla bort de sämsta. Tror ingen människa sätter första bilden oavsett om det är beckmörkt eller ljust ute, t.o.m proffs tar flera bilder och väljer det bästa av dem.

Det funkar lite som fiske, det kan aldrig vara kul att bara slänga i agnet och dra upp fisk efter fisk.

jo det förstår jag att man måste ta många bilder. Det gör man alltid. Men det var inte riktigt det som var frågan eller poängen här.
Jag ville veta tekniken så man bara slipper och chansa och fokusera på en höft :)

Kan man tekniken så sparar man en massa tid, och det kan vara bra när det är kallt ute :)
 
Men hur sätter jag fokus på 20 meter?
är det så att om man sätter fokus på oändlighetsmärket på objektivet så hamnar skärpan ju mindre bländartal man har?
Det verkar lite slumpartat det här tycker jag. Kanske ändå är lättast med en bra ficklampa som man kan lysa med för att ställa skärpan :)

Om din fokusskala inte har några markeringar mellan fem meter och oändligheten så måste du interpolera. Eftersom fokusskalan är exponentiell så är vridavståndet från 5 till 10 meter hälften så stort som från 2,5 till 5 meter. För att hamna på 20 meter så får du vrida ytterligare en fjärdedel. Jag misstänker att du kommer att hamna ganska nära oändligheten, lite beroende på vilken brännvidd du har.
 
Det lättaste är att ha en rejäl ficklampa med sig. Ock lys på det man ska ställa skärpan på. Är lampan stark nog så funkar AF.
Här finns ficklampor för alla smaker :) För 100-150kr får du riktigt starka, och går du upp över 300kr så finns det ficklampor som överträffar helljuset på en bil.
http://dx.com/c/flashlights-lasers-999/led-flashlights-901/18650-flashlights-929
Tänk på att det är litiumbatterier i de flesta så man får köpa det och en laddare också.
 
Någon borde se till att tillverka något slags laser-AF-tillbehör som man kan sätta i blixtskon och som sedan ställer in fokus på kameran via USB-porten.
 
Någon borde se till att tillverka något slags laser-AF-tillbehör som man kan sätta i blixtskon och som sedan ställer in fokus på kameran via USB-porten.

AF hjälp belysning fanns förr, tex på min Minolta 7000i. Det var inga problem att sätta skärpan på 15m i kolmörker. Jag förstår inte varför det försvann.
 
Använd videomode i mörker

Om man inte har eller kan använda en ficklampa tex pga av att motivet springer sin väg, då har jag ett litet tips. Har hittills bara behövt använda det på Canon MkIV, men prinicpen borde funka på flera andra modeller. OBS Kan dock inte gå i god för att det funkar på alla modeller.

-Ställ kameran i videomode och kika på displayen.
-Är bilden svag/mörk så pumpa upp isot.
-Ställ in skärpan manuellt.
-Gå tillbaka till vanlig fotomode.
-Kolla så att du har dom inställningar du vill ta bilden med.
-Fota på.

Tips:
1) Använd en hoodloupe eller liknande. Blir enklare att att ställa skärpan och det blir inget avslöjande ljussken i ansiktet som kan skrämma bort motivet.
2) Använd gärna bildstabilisering under tiden du ställer skärpan.
3) Om det tar tid att ställa in skärpan så kan sensorn bli varm under tiden. Så om du vill minska bruset låt den "kallna" i vanlig mode en stund.
 
Om man inte har eller kan använda en ficklampa tex pga av att motivet springer sin väg, då har jag ett litet tips. Har hittills bara behövt använda det på Canon MkIV, men prinicpen borde funka på flera andra modeller. OBS Kan dock inte gå i god för att det funkar på alla modeller.

-Ställ kameran i videomode och kika på displayen.
-Är bilden svag/mörk så pumpa upp isot.
-Ställ in skärpan manuellt.
-Gå tillbaka till vanlig fotomode.
-Kolla så att du har dom inställningar du vill ta bilden med.
-Fota på.

Tips:
1) Använd en hoodloupe eller liknande. Blir enklare att att ställa skärpan och det blir inget avslöjande ljussken i ansiktet som kan skrämma bort motivet.
2) Använd gärna bildstabilisering under tiden du ställer skärpan.
3) Om det tar tid att ställa in skärpan så kan sensorn bli varm under tiden. Så om du vill minska bruset låt den "kallna" i vanlig mode en stund.


du menar helt enkelt att man ska ställa skärpan via liveview?
Som sagt så funkar inte det då det är helt svart ute. Du ser ingenting genom liveview. Inte ens när du pumpar upp iso till max.
du behöver inte heller ställa kameran på liveview, det räcker väl att sätta på liveview som vanligt? :)
 
du menar helt enkelt att man ska ställa skärpan via liveview?
Som sagt så funkar inte det då det är helt svart ute. Du ser ingenting genom liveview. Inte ens när du pumpar upp iso till max.
du behöver inte heller ställa kameran på liveview, det räcker väl att sätta på liveview som vanligt? :)

Då ska vi se om jag lyckas hålla tungan rätt i mun :): Om man vill fota i mörker så utgick jag från att man ställer in i manuellt läge. Ofta vill man då ställa in ett lågt iso för att få lite brus och kanske en bländare som ger ett större skärpedjup. Då upplever jag att displayen är rätt mörk. Genom att höja isot, ändra till en annan bländare eller ställa sig i bulb så ökas ljusstyrkan i displayen och man kan urskilja konturer.

Är det fortfarande mörkt på skärmen kan man manuellt flytta fokus så att nåt "dyker upp" som lite skarpare. (är man helt ur fokus så upplevs skärmen ändå mörk.)

Att ställa fokus genom liveview tolkade jag som att trycka på AF knappen i liveview-mode. Det kan lätt resultera i att fokus jagas eftersom det saknas kontrastrika linjer som kameran själv kan utnyttja att ställa fokus på. Det jag menade var att titta i liveview men manuellt ställa fokus på objektivet.

Som sagt det funkar på min kamera, övriga får testa sig fram. Det är klart är det superdupersvart så är det nog svart även i min kamera. Jag nyttjar detta främst vid video, kombinerat med att man kan zooma in (i liveview) för att tydligare se kontrastskillnader (vilket iof kan försvåras av det ökade bruset på skärmen) men det är nog samma princip för liveview-foto skulle jag tro. Sen om man väljer att kalla det ställa in eller sätta på kan väl vara en smaksak lite beroende på hur kameran är utformad och individens uttryckssätt :)
 
Om det nu av någon anledning inte går att lita på avståndsskalan på objektivet (vilket det gör på alla mina) är det väl bara att du testar att fokusera på lite olika saker när det är ljust ute och lägga på minnet vad som står på skalan i objektivet.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar