Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sätta skärpan vid nattfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Har aldrig hållt på med nattfoto direkt men igår var jag ute när det var kolsvart. Skulle fota lite vatten och träd och så.
Men hur 17 ställer man skärpan? Ser absolut ingenting varken genom sökaren eller i viewfindern.
Har för mig jag har läst någonstans att man kan sätta största bländaren och höja ISO för att se bättre men det hjälpte inte. Blev ingen skillnad alls.
Jag fick bara chansa tyvärr och det är ju knappast optimalt
Kör Canon 6d + 24-70 f/4L om det spelar roll :)

/andreas

Har aldrig hållt på med nattfoto direkt men igår var jag ute när det var kolsvart. Skulle fota lite vatten och träd och så.
Men hur 17 ställer man skärpan? Ser absolut ingenting varken genom sökaren eller i viewfindern.
Har för mig jag har läst någonstans att man kan sätta största bländaren och höja ISO för att se bättre men det hjälpte inte. Blev ingen skillnad alls.
Jag fick bara chansa tyvärr och det är ju knappast optimalt
Kör Canon 6d + 24-70 f/4L om det spelar roll :)

/andreas

jag testa bara några få bilder för ett tag sen, jag hade faktiskt med mig en fick lampa och fuska till mig ljuset sen låste jag skärpan o tog bilden

Du kan ju ställa skärpan manuellt.
Ta med en ficklampa att lysa med. Tejpa först fast ett rött papper fram på ficklampan så den ger ett rött ljus, då förstör du inte ditt mörkerseende när du använder den. Sätt objektivet på manuell fokus (ficklampan är naturligtvis till för att du ska kunna se kamera mm i mörktet), och uppskatta avståndet ungefär. Då borde bländare 11 räcka för att få det skarpt, även om du missar fokus något.

Lycka till

Du kan ju ställa skärpan manuellt.
Ta med en ficklampa att lysa med. Tejpa först fast ett rött papper fram på ficklampan så den ger ett rött ljus, då förstör du inte ditt mörkerseende när du använder den. Sätt objektivet på manuell fokus (ficklampan är naturligtvis till för att du ska kunna se kamera mm i mörktet), och uppskatta avståndet ungefär. Då borde bländare 11 räcka för att få det skarpt, även om du missar fokus något.

Lycka till

ok är inte riktigt med på vad du menar men menar du att jag inte ska bry mig om att ens försöka ställa skärpan genom sökaren eller liveview utan istället bara ställa skärpan på antal meter på den där lilla rutan på objektivet?
Den skalan går från 0.38-5 meter. Sen kan man fortsätta en bit till och då börjar det med ett lodrätt streck och i änden ett infinitymärke.

om det är mer än 5 meter då, hur vet jag var på det strecket det ska vara?
Har aldrig ställt skärpan på detta sätt förut :)

ok är inte riktigt med på vad du menar men menar du att jag inte ska bry mig om att ens försöka ställa skärpan genom sökaren eller liveview utan istället bara ställa skärpan på antal meter på den där lilla rutan på objektivet?
Den skalan går från 0.38-5 meter. Sen kan man fortsätta en bit till och då börjar det med ett lodrätt streck och i änden ett infinitymärke.

Njae, det är inte riktigt så den skalan fungerar på objektivet. Om du googlar på hyperfocal distance och depth of field så klarnar det nog.

Det är så jag gör när jag fotar i mörker och en av anledningarna till att jag bytta bort mitt 18-105 (som helt saknar avståndsskala) mot ett 16-85 (som i alla fall har en rudimentär avståndsskala). Med den så vet jag att om jag sätter fokusmarkeringen mitt emellan "flugvingarna" på oändlighetssymbolen så har jag fokus på oändligheten och det är oftast det jag vill ha.

Eftersom din skala är graderad upp till 5 meter så får du antingen interpolera avstånden mellan 5 meter och oändligheten eller blända ner så att du har hyperfokalavstånd från 5 meter.

ok men det är alltså så man får göra vid nattfotografering?

Det är väl ett sätt av många, tänker jag. Torde ju bero på vad du fotograferar, tillgängligt bakgrundsljus etc, etc. De ggr jag fotat om natten så har det funnits tillräckligt med bakgrundsbelysning för att ha något att fokusera på. Min kamera/kameror har alla haft tillgång till liveview och då har det varit lättare att hitta fokuspunkter än via sökaren. Luddigt svar kanske, men jag saknar tillräcklig erfarenhet för att kunna ge ett mer precist svar.

Jag använder aldrig avståndsskalan, det är för oprecist. Jag fotar ofta på full glugg så det duger inte att höfta. Starka stjärnor, gatlampor, månen etc kan man använda för att fokusera på oändligheten eller så får man använda pannlampan och lysa upp nånting som man kan fokusera på. De billigaste med enkla dioder är inte så bra, en man kan fokusera ljuskäglan typ Ledlenser lyser bra mycket längre. Bra också om man kan reglera ljusstyrkan steglöst så man inte bländar sig själv i onödan.

Metoder som jag använder är manuell fokusering med liveview mot någon ljusstark stjärna/månen/planet (jupiter) eller alternativt med pannlampa mot något närliggande. Oftast så kör jag på oändligheten och har upptäckt att jag kan lära mig exakt vart i oändlighetstecknet jag skall ligga för bra skärpa - så jag ställer in objektivet på denna punkt i märket och tejpar fast avståndsinställningen där innan jag går ut i mörkret. Självklart måste autofokusen vara urkopplad.

här är bilden jag tog i går. Inga stjärnor att fokusera på, ingen måne eller annat ljus. Det var svart helt enkelt :)

om jag sätter skärpan på oändligt, kommer inte skärpan för långt bak då så att träden och det blir oskarpt?

Bilagor

• 246,0 sek. vid f - 7,1 ISO 400 21 februari 2014 Andreas Christensen_.jpg
    246,0 sek. vid f - 7,1 ISO 400 21 februari 2014 Andreas Christensen_.jpg
    97.3 KB · Visningar: 274
här är bilden jag tog i går. Inga stjärnor att fokusera på, ingen måne eller annat ljus. Det var svart helt enkelt :)

om jag sätter skärpan på oändligt, kommer inte skärpan för långt bak då så att träden och det blir oskarpt?

Beror väl på brännvidd och bländare,har du kort skärpedjup finns det nog en risk att träden blir oskarpa.
Om du ställer skärpan på oändligt så hamnar den där men vill man utnyttja bländarens maximala skärpedjup så använd hyperfokalisering istället.

Det beror på vilken brännvidd du har. Jag skulle sätta fokus på ca 20 meter eller vad det kan vara till träden och blända ner tills oändligheten hamnar i fokus. För ett normalobjektiv blir det gissningsvis någonstans runt f/4 - f/5,6.

Det beror på vilken brännvidd du har. Jag skulle sätta fokus på ca 20 meter eller vad det kan vara till träden och blända ner tills oändligheten hamnar i fokus. För ett normalobjektiv blir det gissningsvis någonstans runt f/4 - f/5,6.

Men hur sätter jag fokus på 20 meter?
är det så att om man sätter fokus på oändlighetsmärket på objektivet så hamnar skärpan ju mindre bländartal man har?
Det verkar lite slumpartat det här tycker jag. Kanske ändå är lättast med en bra ficklampa som man kan lysa med för att ställa skärpan :)

Men hur sätter jag fokus på 20 meter?
är det så att om man sätter fokus på oändlighetsmärket på objektivet så hamnar skärpan ju mindre bländartal man har?
Det verkar lite slumpartat det här tycker jag. Kanske ändå är lättast med en bra ficklampa som man kan lysa med för att ställa skärpan :)

Det finns ju en avståndsskala på gluggen.
Fatta inte riktigt vad du menar där,var hamnar skärpan nånstans?
Om du fokuserar på 5m,10m 20m osv eller oändligt så blir det som skarpast där,sen har du ju alltid lite skärpedjup fram och bak beroende på bländartal,brännvidd och hur långt du fokuserar.

Det finns ju en avståndsskala på gluggen.
Fatta inte riktigt vad du menar där,var hamnar skärpan nånstans?
Om du fokuserar på 5m,10m 20m osv eller oändligt så blir det som skarpast där,sen har du ju alltid lite skärpedjup fram och bak beroende på bländartal,brännvidd och hur långt du fokuserar.

ja det finns en avståndsskala på objektivet. Den går från 0,38-5 meter.
Jag frågade längre upp i tråden att om man sätter skalan på 5 meter, så undrade jag om skärpan hamnade just 5 meter in i bilden, och då fick jag till svar att det inte gjorde det och att det inte riktigt var så det fungerade.

I princip så blir fokus på det avstånd du ställer in på avståndsskalan... men allt har ju sin toleranser. Sen finns inte alla avstånd med på skalan som du märkt.

Jag har själv aldrig tagit natt foto, men kan anta att som många skrivit att man först använder någon sorts ljuskälla sen får man som under dagar med dåliga förhållanden ta många kort och sedan sålla bort de sämsta. Tror ingen människa sätter första bilden oavsett om det är beckmörkt eller ljust ute, t.o.m proffs tar flera bilder och väljer det bästa av dem.

Det funkar lite som fiske, det kan aldrig vara kul att bara slänga i agnet och dra upp fisk efter fisk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar