Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sätt att sprida sin fotobok

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen!
Efter en lång tids arbete blev min fotobok äntligen klar. En blygsam upplaga på 89ex saknar adressat. Jag söker tips och idéer hur jag kan sprida boken på bästa sätt.

Lägg upp den som pdf för fri nedladdning, skicka runt den till bokförlag, sälj till nära och kära osv osv. I praktiken bara din fantasi som sätter gränser.

Kul att du gjort en fotobok!

Det är ju lättast att sälja din bok till människor som känner till dig och ditt fotograferande. Vill du nå utanför kretsen av vänner och bekanta kan du göra en enkel websida där man kan beställa boken. Den behöver inte vara avancerad, det räcker med lite beskrivande text, några bilder och en epostadress.

Din lokala bokhandlare kan vara intresserad av att köpa några exemplar eller så kan de kan ta in boken på "kommission". De säljer då boken åt dig och du får betalt när den är såld.

Har man tryckt många böcker kan det vara värt att lägga till boken i bokbranschens artikeldatabas, "Bokrondellen". Där beställer bokhandlare från hela landet sina böcker inklusive de stora web-bokhandlarna Adlibris, Bokus m fl. Då behöver boken även förses med ett ISBN-nummer.

MEN, ingen beställer några böcker om de inte vet att den finns! Försök få tidningarna att skriva om dig och din bok. Ett sätt är att skicka in text och bild till dem. Ett annat är att ha en utställning med dina bilder t ex på biblioteket, stadshuset, i en affär eller bara i någons garage. Bjud in tidningen! Det kan även löna sig att skicka gratisexemplar till människor som läser boken och sedan recenserar den i tidningarna.

Har man gott om pengar kan man annonsera. Men det finns massor av sätt att göra reklam för boken utan att det behöver kosta något. Du kan t ex blogga om den och få andra att blogga om den.

Lycka till med din bok!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar