All lära gamla hundar sitta...
För att vara helt säker på detta utan att lita på vad någon säger åt dig så behöver du läsa en grundkurs i datorarkitektur och datorsystem.
"Kort och mycket förenklat fungerar förstörande komprimering (såsom jpeg och mp3 t.ex) så att den kastar bort så mycket information som möjligt utan att det ska märkas. Icke-förstörande komprimering (så som flac och zip) kastar inte bort någon information utan representerar den bara på ett annat sätt.
Ett mycket förenklat exempel:
Du vill spara textsträngen: "AAAABBBBB". Varje tecken tar en enhet.
Det krävs alltså nio enheter för att spara den.
Men om du istället skriver 4A5B så krävs det bara fyra enheter att spara den, och du kan lätt återställa (packa upp) den genom att köra den genom ett program som förstår att 4A5B betyder AAAABBBBB.
Om du vill fördjupa dig i mer korrekt skriven information:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lossless_compression[/QUOTE]"
Tack Jesper för ditt inlägg!
Jag saknar den där datorerfarenheten som de flesta numera får med modersmjölken.Trodde nog att det var så att det inte förändrade de zippade bilderna, men vill ändå VETA. Nu har jag läst i Wikipedia och har lätt huvudvärk. Men känner att det är Ok att sända zippmappar om det behövs
Jo jag använder mig av Ftp för att leverera bilder till andra. Men när jag ska ta emot bilder från ett evenemang som jag ofta gör ett bildspel av, är det praktiskt att få EN mapp på E-posten.
Tack för att du tog din tid!
/ Mats G