ANNONS
Annons

Sämre service o kvalitet nu på filmframk.

Produkter
(logga in för att koppla)

ROYSAN

Aktiv medlem
Någon som håller med?
Jag använder Fuji filmpåsar, och senaste tiden, ja under detta år, har tiden varit 9 - 14 dagar för en filmpåse till Fuji att bli kort. Förr tog det ett par dagar.
Dessutom blir dom ibland fula, bleka dassiga, grovkorninga.
Är det så att filmbranchen vill att vi skall sluta med film???
Gå över till digital o se bilderna på datorn?
Kanke är det en övergångsperiod då de tydligen lagt ner labbet i Ånge.
Funderar på att testa om det beror på filmen eller papperskopieringen. Genom att kopiera en bild från annat labb.
Men filmen ser OK ut i lupp.

Jag har samma erfarenhet som dig. Jag brukade lämna in filmen på min lokala handlare och då med det billiga enveckas alternativet där de skickades till Fuji. Jag blev mer och mer missnöjd och till slut så frågade jag dem om det skulle vara så och fick till svar att enveckas framkallningen sker i en separat maskin på sämre papper och sämre intervall på förnyandet av kemin bla bla bla. Då blev jag småförbannad eftersom de inte på något sätt i marknadsföringen hade talat om att man skulle få sämre kvalitet på bilderna, jag hade kunnat köpa lite sämre men inte att bilderna såg pixliga ut, dessutom så hade det blivit sämre det senaste året. Lite vilsen på vad jag skulle göra med filmen i fortsättningen så lästa jag i somras FOTO:s test på fotolab och beslutade mig för att testa VSFL. Ja ni vet när man lämnar in på Siba eller OnOff. Det var ju framför allt priset som lockade men de skulle ju ändå ha ett godtagbart resultat för familjebilder mm.

Vilken skillnad! Det var helt plötsligt kul att få tillbaka bilderna tom APS blev ju kanon (det var det jag var mest missnöjd med innan). Sedan att det är trettio spänn billigare per rulle gör ju ingenting :)

Min slutsats är att Fuji helt enkelt är kass iallafall om man väljer deras budget alternativ.

Melker

Fuji

Vad skulle Fuji vinna på att vi slutar använda film?
Det är väl främst det dom överlever på.
Va har dom för andra produkter förutom digitalkompakter som ändå ingen köper, hur skulle dom överleva om alla lade ner filmen?

Hmmmm/ Jim

Melker skrev: testa VSFL. Ja ni vet när man lämnar in på Siba eller OnOff. Det var ju framför allt priset som lockade men de skulle ju ändå ha ett godtagbart resultat för familjebilder mm.

Vilken skillnad! Det var helt plötsligt kul att få tillbaka bilderna tom APS blev ju kanon (det var det jag var mest missnöjd med innan). Sedan att det är trettio spänn billigare per rulle gör ju ingenting :)

Jag kan bara hålla med , Vsfl har en genomgående hög kvalite & har fått ett oförtjänt dåligt ryckte i en del kretsar =)
Jag har provat betydligt dyrare & proffsigare alltenativ , Vsfl står sig mycket bra i konkuransen .

Jag använder mitt lokala labb, fotograf Newen, kostar 109:- för 36 bilder på två dar, nästan lika billigt som att skicka iväg och mycket bättre kvalitet.

Kan bara hålla med om VSFL, helt ok bilder. Lägger du till en guldpeng per rulle så får man dessutom kodaks lite bättre papper (Royal).

Nej, det är inte så att filmbranchen vill att vi ska sluta använda film. Eller mer rätt så kvittar det väl för labben. Filmproducenterns skulle väl helst vilja att fler använde film. Nu ligger det väl inte långt borta från att det snart är olönsamt att tillverka film, och på sikt är det bara proffsfilm som kommer att finnas kvar.

För labben däremot så kvittar det som sagt. De flesta stora har troligen multilabb som tar både film och digitalt i samma maskin så det kvittar liksom.

Däremot är den rådande prispressen ett visst problem. De allra flesta har problem med att skära ner kostnader annat än genom att lägga ner mindre tid på ett givet arbete. Det påverkar naturligtvis resultatet. Man kanske använder sämmre papper och man slutar att manuellt korrigera färgstick och dylikt. Det som sagts mig är att det egentligen är ointressant framkalla bilder för under 2.50/st eftersom vinsten inte motsvarar arbetsinsatsen. Detta är fortfarande bara under förutsättning att det är en viss mängd bilder man jobbar med.

Marknaden ser ju lite annorlunda ut för tillfället och det är väl bara att passa på att utnyttja för dem som inte vill ha en lokal handlare.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar